2024 Dodge Hornet R/T er en liten, plug-in hybrid SUV med et oppdrag som har lite å gjøre med å kjøre på nettstrøm, redusere utslipp eller spare drivstoff. I stedet har denne rimelige modellen fra Stellantis’ bad-boy-merke som snart også lanserer en støyskapende elektrisk muskelbil en klar prioritet: ytelse.
Tenk PHEV, og du kan tenke deg å kjøre 25 til 50 miles om dagen på et batteri ladet fra nettet, med en bensinmotor som reservegenerator for lange turer. Det er en praktisk løsning for å gå elektrisk mye av tiden – hvis den er koblet til – uten rekkeviddeangst til en full elbil.
Nå, kast det bildet helt, sier Dodge. Den anslåtte EPA-vurderte elektriske rekkevidden på rundt 30 miles – og enhver ide om miles per gallon uten kostnad – ble kortvarig under en nylig mediekjøring i og rundt Asheville, North Carolina.

2024 Dodge Hornet R/T
Hornet R/T-ytelse: PowerShots
I stedet fokuserte Dodge-lederne på Hornets “PowerShot”-evne: i Sport-modus drar du i begge rattpadlene, moser gasspedalen, og batteriet leverer ytterligere 30 hestekrefter (22 kilowatt) i opptil 15 sekunder hvis ladenivået er 80 % eller høyere. En 15-sekunders nedkjølingsperiode følger før en ny PowerShot kan leveres.
Resultatet er akselerasjon fra 0 til 60 mph på 5,6 sekunder, ifølge Dodge (med batteriet over den 80%-terskelen). Vi fant oss selv å bruke PowerShot ikke bare for akselerasjon ved stående start – som blir kjedelig fort – men også for å passere sakte lastebiler på landlige tofeltsveier. Men tre-trinns prosedyren (bekreft Sport-modus, trekk tilbake padleårer, mos pedalen gjennom sperre) var tungvint nok vi ønsket for den sømløse batterikraften til en full EV.

2024 Dodge Hornet R/T
Hornet R/T-batteriet vil sannsynligvis få ganske mye trening. To av de fire kjøremodusene – Sport og e-Save – bruker motoren ikke bare med batteriet, men faktisk for å lade det opp. Bare hybrid- og elektriske moduser tilbyr vedvarende elektrisk drift. Det er et annet syn på en PHEV, omtrent så langt fra utslippsfri og karbonreduksjon som du kan komme. Noen få sjåfører kan velge å bruke R/T så skånsomt som mulig kun på strøm, men det er tydeligvis ikke det Dodge har til hensikt å fremme.
Firehjulsdrevet hybrid fremdrift
Hornet R/Ts 1,3-liters turbo-4-motor har en integrert 44-hestekrefter (33-kilowatt) beltestarter-generator; Dodge siterer ikke kraft for motoren alene. Det kraftverket driver kun forhjulene via en 6-trinns automatgir. En 90-kw (121-hk) e-motor driver bakdelen, noe som gjør den til det som er kjent som en gjennomgående hybrid, med for- og bakaksler drevet av forskjellige kraftkilder.
R/Ts firehjulsdrift leveres av programvare, i stedet for en drivaksel som strekker seg fra en transmisjon foran til en bakaksel. Plassen som er frigjort i tunnelen rommer den lange armen til den L-formede litium-ion-batteripakken, med en nominell kapasitet på 15,5 kwh.
Denne kombinasjonen av kraftkilder, drevne hjul og kjøremoduser krever mye programvare å administrere. Fra oppstart starter Hornet R/T i hybridmodus, og bruker gradvis batterilading for å kjøre på elektrisitet alene, ved lett belastning eller lave hastigheter, og deretter legge til motorkraft for tyngre belastninger. I kupert forstadskjøring brukte en Hornet med 40 prosent eller mer batteriladning overraskende mye tid med motoren avslått, noe som gjorde den rolig og jevn.

2024 Dodge Hornet R/T
Hornet R/T kjøremoduser: Sport, Electric eller e-Save?
For å gå utover Hybrid-modus, må sjåføren velge en annen modus, som må tilbakestilles med hver tenningssyklus. Elektrisk og e-Save svinges på rattet, mens Sport-modus aktiveres via en egen knapp på konsollen. Sport er raskest: den holder motoren på hele tiden, holder lavere gir lenger for høyere motoreffekt, og trekker ofte på batterienergi for å supplere motoreffekten.
Sport-modus lader også opp pakken mer aggressivt enn hybrid- eller elektrisk-modus, hvis regenerering føles minimal med mindre bremsene er på. Avhengig av hvordan den kjøres, kan Sport-modus sakte øke batteriladingen – på bekostning av mer bensin som forbrennes, ved å bruke motoren som en ineffektiv generator.
I elektrisk modus gir en Hornet med tilstrekkelig batterilading en behagelig EV under de fleste kjøreforhold – men hvis du tråkker på pedalen for å akselerere oppoverbakke, vil motoren sannsynligvis starte for å gi mer kraft enn den bakmonterte motoren kan tilby.
Til slutt er det e-Save-modus, som lar sjåføren enten beholde eksisterende batterienergi eller igjen bruke bilen til å lade opp pakken – opptil 40, 60 eller 80 prosent – alt valgt via berøringsskjermen.

2024 Dodge Hornet R/T

2024 Dodge Hornet R/T

2024 Dodge Hornet R/T
Gir mening av Hornet R/T vs andre SUV-er
På veien er resultatet en liten ytelses-SUV som kan føles ganske forskjellig avhengig av modus og øyeblikk. På tvers av disse situasjonene er Hornet R/Ts håndtering og veigrep, med sin 52:48 vektfordeling foran:bak, fotsikret, velbalansert og behagelig bak rattet.
Utfordringen kom i kraftleveransen under tung kjøring. Ved første møte viste det seg uforutsigbart og tidvis foruroligende. I ett tilfelle, ved jevn hastighet, trakk det oppover en stigning mer batteristrøm først, deretter en nedgiring, så et annet i rask rekkefølge – og sendte motoren i skyhøye fra 2000 til 3500 og deretter 5000 o/min. Støyen økte tilsvarende. Selv etter noen timers kjøring kunne vi under de fleste omstendigheter ikke forutsi Sport-mode-oppførselen til drivverket. Med kjennskap vil kanskje sjåførene få vite når motorturtallet vil øke, når den bakre motoren vil øke dreiemomentet, og når den 6-trinns girkassen gires ned.

2024 Dodge Hornet R/T

2024 Dodge Hornet R/T

2024 Dodge Hornet R/T
Tatt i betraktning dets nervøse kjøreinntrykk og generelle innpakning, er det ingen åpenbare, direkte rivaler for Hornet R/T med mindre du bytter til ikke-hybridmodeller som Mazda CX-30 Turbo eller Kia Seltos SX Turbo.
Interiøret passer fire voksne komfortabelt, med nok hode- og benplass til at en 6-fots passasjer kan sitte bak en 6-fots sjåfør på det litt forhøyede baksetet over batteripakken. Synet utover er bare gjennomsnittlig, men å kaste den lille crossoveren rundt svingete bakveier var en morsom måte å tilbringe ettermiddagen på.
Hornet R/T-priser og insentiver
2024 Dodge Hornet R/T har en anbefalt startpris på $41.590, som inkluderer en obligatorisk destinasjonsavgift på $1.595. R/T Plus legger til $5 000 til den totalen. Så er det alternativpakker: Blacktop, Track Pack og Tech Pack. En fullastet R/T kan nå $50 000.
Dodge foreslo at Hornet R/T-er som leies i stedet for kjøpt vil kvalifisere for hele 7500 dollar føderalt insentiv, i henhold til de siste endringene i IRS-tolkningene av inflasjonsreduksjonsloven som ble signert i august i fjor.
Disse tolkningene kan fortsatt være under arbeid, så sjekk nøye om du har tenkt å leie for å dra nytte av denne bestemmelsen. Ulike statlige og lokale insentiver for plug-in hybrider kan også gjelde. i forkant av R/T plug-in hybrids ankomst sent på våren. Og husk at det kommer en 2023 Hornet GT i slutten av april som ikke er en plug-in eller hybrid.
(Se også denne fullstendige første stasjonen som dekker den ikke-hybride Hornet GT.)

2024 Dodge Hornet R/T
R/T har en standard 7,4-kw innebygd lader, så den vil lades opp til 100 prosent på omtrent 2,5 timer ved å bruke en 240-volts nivå 2-stasjon. Det tar opptil 8 timer på en standard 120-volts husholdningsstøpsel. Dodge inkluderer en 120-volts bærbar ladekabel som standard.
Dette reiser et spørsmål: Vil Dodge Hornets faktisk bli koblet til? Eller vil batteriet og den bakre motoren ende opp som dyre ytelsesforsterkere subsidiert av kjøps- og leieinsentiver? Dodge sier at den vil spore ladeatferden til R/T-kjøpere, passende anonymisert. Vi håper merkevaren planlegger å dele det den lærer i nær fremtid.
–
Dodge sørget for flybilletter, overnatting og måltider for å gjøre det mulig for Green Car Reports å gi deg denne førstepersonskjøringsrapporten.