2024 Mercedes-Benz GLE 450e 4Matic gjør PHEV på riktig måte

Apr 19, 2023 | Elbil og elbil ladere


Jeg cruiser langs Alabama Highway 20 i omtrent 70 mph, 32 miles inn i kjøringen min av 2024 Mercedes-Benz GLE 450e 4Matic, og jeg innså akkurat at motoren ikke er på. En sjekk av forbruksdisplayet på den 12,3-tommers sentrale berøringsskjermen avslører at motoren bare har vært på to ganger, og står for mindre enn en kilometer av kjøreturen.

Innen jeg når målet, Mercedes-Benz-fabrikken i Tuscaloosa, har den elektriske motoren sørget for 39 av de 42 milene med fremdrift, med motoren som starter etter at batteriet på 23,3 kwh gikk tom for juice. Den første GLE PHEV, 2016 Mercedes-Benz C 350e, hadde bare 4,4 kwh brukbart batteri.

450es offisielle rekkeviddeestimat er ennå ikke tilgjengelig fra EPA, men den kan rulle inn på nærmere 40 miles.

450e fremhever en oppdatert GLE-serie for 2024, og den representerer et skritt fremover innen plug-in hybrid-teknologi som lar luksus-SUV-en kjøres som elbil langt oftere.

De fleste plug-in hybrider har små motorer med små batterier som gir mindre enn 30 miles rekkevidde og krever ofte at motoren starter for å hjelpe motoren under akselerasjon eller ved motorveihastigheter. Men GLE 450e har tilstrekkelig elektrisk kraft til å kjøre kjøretøyet i de fleste tilfeller og et ganske stort batteri for å gi den nok elektrisk rekkevidde for de fleste pendler.

Motoren yter bare 134 hk, men den produserer også et veldig sunt dreiemoment på 325 lb-ft. Den slår seg sammen med en 2,0-liters turbo-4 som yter 248 hk og 295 lb-ft alene for en total systemeffekt på 381 hk og 479 lb-ft. Som navnet tilsier kommer GLE 450e 4Matic som standard med firehjulsdrift.

2024 Mercedes-Benz GLE 450e 4Matic

2024 Mercedes-Benz GLE 450e 4Matic

2024 Mercedes-Benz GLE 450e 4Matic

2024 Mercedes-Benz GLE 450e 4Matic

2024 Mercedes-Benz GLE 450e 4Matic

2024 Mercedes-Benz GLE 450e 4Matic

I daglig trafikk og med et oppladet batteri kan elmotoren drive 450e til enhver tid i standard Hybrid og tilgjengelige elektriske moduser, og det forbedrer bare luksusopplevelsen. Den elektriske kraften er smørmyk og lydløs, noe som bidrar til en følelse av ro – et klart pluss for et luksuskjøretøy. Øyeblikk med tyngre gasspåføring, som å akselerere til motorveihastigheter og hoppe ut foran trafikken ved et stopplys, kan slå på motoren, men ikke nødvendigvis. Jeg kjørte som jeg normalt ville når jeg fikk de 39 milene med rekkevidde ut av batteriet, og jeg ville ha måttet gulvet for å passere eller kjørt 87 mph på motorveien for å få motoren til å starte.

Sjåfører kan også velge å utnytte betydelig kraft fra hele drivverket. Når den er på gulvet føles ikke 450e like rask som en V-8, men den treffer 60 km/t fra et stopp på angitte 5,8 sekunder. En tung høyrefot vil få tilgang til den kraften, og den er enda enklere å benytte seg av i den tilgjengelige Sport-modusen, som holder girene lenger for den jevnt skiftende 9-trinns automatgiret. Turbo-4-motoren merkes når den starter fordi den føles litt grov og lager en dempet lyd i forhold til den jevne, lydløse elektriske motoren.

En Battery Hold-modus opprettholder batteriets ladenivå hvis du trenger stillegående eller utslippsfri fremdrift senere på turen, og en undermeny har en Off-Road Electric Driving-modus for å bruke presisjonen til den elektriske kraften for å hjelpe krype over lav hastighet terrenghindringer kun ved hjelp av den elektriske motoren. Turen min med 450e var bare en motorvei, og jeg hadde ikke behov for å spare på batteriet, så jeg brukte ingen av disse modusene.

I tillegg til forbruksdisplayet har 450e lade- og energiflytskjermer som kan brukes til å overvåke batterinivå og hvor strømmen kommer fra. Kjørecomputeren viser også hvor mange mil av turen som kjøres med elektrisk kraft.

2024 Mercedes-Benz GLE 450e 4Matic

2024 Mercedes-Benz GLE 450e 4Matic

Løpet til fabrikken er den første etappen på en rute fra Birmingham til Atlanta. Mens den er på fabrikken, mottar kjøretøyet omtrent 60 % ladning, og de siste turene er 67 miles elektrisk rekkevidde over 234 miles totalt. Få av oss kjører så langt på en dag, så de opprinnelige 39 milene med rekkevidde over 42 mils kjøring er mer i tråd med den typiske pendlingen. 450e lader på 2,5 timer på et 240-volts uttak og med opptil 60 kw på en DC hurtiglader, som bør ta ca. 10 minutter å gå fra 20-100%.

De andre drivlinjene som utelater ladeporten bærer stort sett over, selv om det meste av utvalget får en slags mild hybrid boost. GLE 350-modeller får samme 2,0-liters turbo-4 som 450e, men her yter den 255 hk, selv om den også er hjulpet av et 48-volts mildhybridsystem som kan sparke inn ytterligere 20 hk. GLE 450 bruker en turboladet 3,0-liters inline-6 ​​som er litt forbedret i år. Den yter 375 hk sammenlignet med 362 hk i 2023-modellen, og den har også 20 hk boost fra et 48-volts mildhybridsystem. GLE 580-modeller har en twin-turbo 4,0-liters V-8 som gir 510 hk.

AMG-modellene kommer også tilbake. GLE 53 bruker en 3,0-liters turbo-6 god for 429 hk, mens twin-turbo 4,0-liters V-8 i GLE 63 skrur opp veken til 603 hk. Både AMG-er og GLE 580 får et 21-hk kick fra sine milde hybridsystemer.

Andre endringer er for det meste dekorative. GLEs nese er revidert med en litt endret kromlinje som halverer grillen, nye detaljer for de ytre luftinntakene foran, og nye indre deler for frontlyktene. Baklyktene får også nye innvendige deler, og tre nye mønstre for standard 19-tommers og tilgjengelige 20-tommers hjul er tilgjengelige.

2024 Mercedes-Benz GLE 450e 4Matic

2024 Mercedes-Benz GLE 450e 4Matic

2024 Mercedes-Benz GLE 450e 4Matic

2024 Mercedes-Benz GLE 450e 4Matic

2024 Mercedes-Benz GLE 450e 4Matic

2024 Mercedes-Benz GLE 450e 4Matic

Innvendig er den tekniske oppgraderingen mer omfattende. Den har fortsatt et par 12,3-tommers skjermer under ett stykke glass, men nå får den andre generasjon av merkets MBUX infotainmentsystem som forbedrer både maskinvaren og programvaren. Den midtre berøringsskjermen er enkel å bruke og logisk lagt opp, og den digitale instrumentklyngen tilbyr Sporty, Classic og Discreet display-temaer; IP-ens sentrale område kan brukes til å vise navigasjonsskjermen, så vel som off-road, førerassistansesystem eller kjøretøyserviceinformasjon. Apple CarPlay og Android Auto er også nå trådløse, og det nye rattet har berøringsfølsomme kontroller på eikene for å kontrollere begge skjermene.

En gjennomsiktig panservisning er tilgjengelig for terrengkjøring, og en kamerabasert Trailer Maneuvering Assist-funksjon kan kontrollere styringen i opptil 3 mph for å flytte en tilhenger forover eller revers; den kan styres gjennom midtskjermen og brukes til å plassere en tilhenger nøyaktig.

Ellers utmerker den nye plug-in GLE seg på alle måter vi har forventet av denne luksus-SUV-støtten. En fire-hjørnet luftfjæring hjelper den mot å motvirke slanke og adaptive dempere som jevner over ujevnheter og bidrar til å gjøre GLE-håndtaket bedre enn et kjøretøy i denne størrelsen burde. Interiøret er satt sammen av materialer av høy kvalitet og er behagelig for passasjerene i for- og baksetet.

Prisene er ennå ikke tilgjengelige for 2024 Mercedes-Benz GLE, men den bør starte i de øvre $50 000 for GLE 350. Forvent at GLE 450e 4Matic vil være på eller over den øvre $60 000 prislappen for den nåværende GLE 450 4Matic.

Med sitt gode batteri og solide motor er 2024 Mercedes-Benz GLE 450e en flott familiebil som kan fungere som en elbil oftere enn de fleste plug-in hybrider vi har sett så langt. Det er en smart måte å spare penger ved bensinpumpen i EV-modus, samtidig som den tilbyr mye kraft i kombinasjon med gassmotoren når det trengs.

Mercedes-Benz betalte for reise og opphold for Green Car Reports for å gi deg denne førstehåndsrapporten.



Se Kilden