2024 Toyota Grand Highlander Hybrid maksimerer tredje rad, når 34 mpg

Feb 9, 2023 | Elbil og elbil ladere


Toyota har avslørt en noe større, mer passasjervennlig versjon av sin tre-rads Highlander, kalt Grand Highlander.

Enkelt sagt, Grand Highlander tilbyr et lignende utseende og innpakning som Highlander, og den samme åtte passasjerkapasiteten, men med en mer oppreist design bak – pluss det som ser ut til å være litt ekstra akselavstand og lengde.

Ofringen? Hybridversjoner av Grand Highlander forventes å sjekke inn ved 34 mpg—mot 36 mpg for Highlander-modeller. Du kan også dra litt mer vekt, og det kan være litt vanskeligere å parkere. Men sammenlignet med Ford Explorer Hybrid eller Kia Sorento Hybrid, ser Grand Highlander ut som mer plass per mpg.

Det er alt i forkant av den forventede ankomsten av en Highlander Prime plug-in hybrid, for å følge suksessen til den fremragende RAV4 Prime.

2024 Toyota Grand Highlander

2024 Toyota Grand Highlander

Hybridalternativer til Max

Foreløpig sier Toyota at Grand Highlander vil bli tilbudt med et utvalg av tre forskjellige drivlinjer, alle med forbrenningsmotor under panseret: en 2,4-liters turbo-4 med for- eller firehjulsdrift; en 2,5-liters inline-4 med for- eller firehjulsdrift, som en del av Toyotas veletablerte planethybridsystem (og valget for den 34 mpg effektiviteten); og Toyotas nye Hybrid Max-system, som kun tilbys med firehjulsdrift.

Det andre hybridalternativet Toyota beskriver som “ytelsessøkende”, med 362 hestekrefter og 400 lb-ft dreiemoment. Toyota sier at med denne drivlinjen, som vi tolker som Toyota Crown Max for å bruke en motorutstyrt automatgir foran og en separat motor for bakhjulene, kan Grand Highlander akselerere til 60 mph på 6,3 sekunder, og den tilbyr en slepekapasitet på opptil 5000 pund.

2024 Toyota Grand Highlander

2024 Toyota Grand Highlander

2024 Toyota Grand Highlander

2024 Toyota Grand Highlander

2024 Toyota Grand Highlander

2024 Toyota Grand Highlander

Grand Highlander ble designet i selskapets Calty Design Studios, som er delt mellom California og Michigan, og den skal lages sammen med Highlander i Princeton, Indiana.

Den er bygget på samme underlag som Highlander, og designene til de to modellene er nære følgesvenner, selv om den ser ut til å være strukket litt i akselavstand så vel som total lengde. Merkelig nok – og kanskje understreker hvor trivielle dimensjonsforskjeller kan være – Toyota avslørte ikke hvor mye.

Ingen hast med å påpeke hva som gjør det Grand

For å gi ledetråder, viser Toyota totalt ca. 98 kubikkfot med lasterom med begge bakre rader foldet ned, mot 84,3 kubikkfot med standard Highlander. Den beskriver også modellen som å ha “en romslig tredje rad i voksenstørrelse. Toyota har ennå ikke sagt om andre-rad-seter har blitt redesignet for å gi lettere tilgang til tredje rad, men det ser ut til at dørsnittet er annerledes, og det vil absolutt hjelpe.

2024 Toyota Grand Highlander

2024 Toyota Grand Highlander

2024 Toyota Grand Highlander

2024 Toyota Grand Highlander

2024 Toyota Grand Highlander

2024 Toyota Grand Highlander

2024 Toyota Grand Highlander

2024 Toyota Grand Highlander

Grand Highlander vil bli tilbudt i XLE-, Limited- og Platinum-kvaliteter. XLE-versjoner inkluderer takrails, oppvarmede speil, et elektrisk førersete, en elektrisk bakport, oppvarmede forseter, en trådløs enhetslader og et digitalt nøkkelsystem. Begrensede modeller går opp til skinntrekk, LED-tåkelykter, oppvarmede seter på andre rad, et oppvarmet ratt, parkeringssensorer, omgivelsesbelysning, 20-tommers legeringer og et 1500-watts (i hybrider) strømuttak, pluss den digitale måleren klynge. Topp Platinum-karakterer får oppvarmede og ventilerte seter på andre rad, et panoramatak, et head-up-display, digitalt bakspeil og en multiterrengvelger i enkelte versjoner.

Toyota pakker også inn skybasert navigasjon, agentassisterte destinasjonstjenester og andre tilkoblede funksjoner med abonnement. Trådløs Apple CarPlay- og Android Auto-kompatibilitet er inkludert, det samme er HD-radio, en tre-måneders SiriusXM-satellittradioprøve og en måneds prøveversjon av systemets 4G wi-fi-hotspot-kapasitet. Limited- og Platinum-modeller inkluderer JBL-lyd med 11 høyttalere.

2024 Toyota Grand Highlander

2024 Toyota Grand Highlander

Skinntrimmede seter er tilgjengelige på Limited og Platinum Grand Highlander, og Hybrid Max-versjonene vil spesifikt få bronse-aksenterte seter trimmet i skinn og imitert semsket skinn.

Hybrid Max-versjonen har også, ifølge Toyota, “en tilgjengelig dobbel eksos.”

Liten forskjell, men en oppfriskning hele veien

Du må stort sett holde de to modellene opp ved siden av hverandre på bilder for å se forskjellen. I motsetning til Highlander har Grand Highlander en utvidet, mer formell taklinje, samt jevnere, mindre buede bakflanker som kan resultere i betydelig mer plass på tredje rad.

Innvendig viser Grand Highlander en oppfriskning som ikke er radikalt annerledes, men både funksjonelt og estetisk bedre. Midtkonsollen ser omformet og redesignet, med en annen ventilasjonsdesign, ny dørkledning og det nye målerdisplayet. Passasjerer på tredje rad ser kanskje mest forskjell, selvfølgelig.

Toyota sier at Grand Highlander – og, vi vil anta, 2024 Highlander – bruker Toyotas fulle Safety System 3.0-suite, som inkluderer fullhastighets adaptiv cruisekontroll, syklist- og fotgjengergjenkjenning for sin automatiske nødbremsing, veiskiltgjenkjenning og et kjørefeltsystem som studerer kjøretøy i tilstøtende kjørefelt.

2024 Toyota Grand Highlander

2024 Toyota Grand Highlander

Priser og en salgsdato vil bli annonsert for Grand Highlander senere i sommer; så for å spekulere, forvent det til høsten. Og innen da kan du forvente flere detaljer om nøyaktig hvor mye større Grand er og hvorfor du bør ha den.



Se Kilden