Det er lett å gå glipp av det viktigste med de oppfriskede 2024 XC40 Recharge og C40 Recharge.
Disse modellene, som jeg kjørte i forrige uke nær Volvos hovedkvarter i Gøteborg, gjør bakhjulene til de primære drivhjulene for første gang i en Volvo på flere tiår. Likevel ser de ikke mye annerledes ut enn 2023-ekvivalentene.
I likhet med svenskene selv, som kan være undervurdert når det gjelder prestasjoner, viser ikke disse modellene det som er nytt på overflaten eller annonserer omfanget av gevinster. Men de oppnår noen viktige skritt på veien for å skalere opp elbiler for merkevaren. Med akkurat nok kulturell kontekst holdt jeg smilet tilbake da ingeniører påpekte til Green Car Reports ved en nylig forhåndsvisning at kjøretøyene egentlig ikke hadde endret seg så mye: nye motorer, noen mindre endringer i batteripakken og en omstilling av suspensjon.

2024 Volvo XC40 Lad opp enmotors drivlinje
Oversettelse: det er litt av en ingeniørbragd – og kanskje først i bransjen – tatt i betraktning at CMA-plattformen disse modellene er bygget på favorisert forhjulsdrift. Men de har ingen nye merker eller noen av de vidt forskjellige trim, kledning eller forskjøvede hjul som andre merker ville bli fristet til å bruke for å signalisere skiftet. Nye 19-tommers aluminiumsfelger, et par nye farger og noen få forskjeller i kupétrim oppsummerer alle de andre forskjellene for 2024 som en funksjonsliste sannsynligvis vil gi bort.
Endringene handler ikke om å bli sett. De er rett og slett for å skape bedre kjørende elbiler. Gitt den sentrale plasseringen av elbilenes store batteripakker og deres jevnere vektfordeling, kombinert med fremskritt innen trekkraft og stabilitetskontroll, ser Volvo på bakhjulsdrift som overlegen i elbiler kontra forhjulsdrift. Den har bestemt seg og venter ikke på neste store modellbytte for å levere den.
Etter å ha kjørt både en- og dobbelmotorversjonen av disse modellene, er jeg overbevist om at de fleste kjøpere kommer til å finne den bakdrevne versjonen akkurat – om ikke bedre. Det ville være min egen preferanse fremfor versjonen med to motorer.

2024 Volvo C40 Lading

2024 Volvo C40 Lading

2024 Volvo C40 Lading
XC40 Recharge og C40 Recharge rekkevidde og effektivitet
Det som hjelper disse serieoppstillingene til å gi mer mening fra starten er de viktige tallene som kjøpere vil vurdere: en driving range nå EPA-estimert til opptil 297 miles for C40 Recharge og 293 miles for XC40 Recharge. Det er for enmotors bakhjulsdrevne versjoner. Versjoner med firehjulsdrift med to motorer går nå henholdsvis 257 miles og 254 miles for de to modellene – en gevinst på 31 miles for hver.
Denne økningen på 14 % i rekkevidde kommer uten endring av 78-kwh (brutto) batteripakken – selv om versjoner med én motor nesten når 300 miles, delvis takket være noen få mer brukbare kwh i deres nye 82-kwh-pakke (78 kwh brukbar , mot 75 kwh).
Med en co-driver tilbakela jeg omtrent 160 mil på svenske veier, fordelt nesten likt mellom en C40 Recharge med to motorer og en bakdrevet XC40 Recharge. Vi hadde et gjennomsnitt på 3,4 miles per kwh med tomotors drivverk, deretter nesten 3,9 miles per kwh i versjonen med én motor. Det var imidlertid ikke en epler-til-epler-sammenligning, da den siste delen av ruten som ble dekket i den bakdrevne versjonen inkluderte langsommere veier og mer trafikk, noe som ellers sannsynligvis ville ha forbedret effektiviteten. I begge tilfeller indikerte det at begge versjonene sannsynligvis nå er i stand til å returnere mer enn 250 miles på en lading i livlig (om enn ikke høyhastighets) kjøring.
Den større effektiviteten og rekkevidden er heller ikke bakhjulsdrevet, understreker Volvo, men fra den elektriske fremdriftsutviklingen den har bygget internt. Disse oppdaterte modellene representerer starten på det.

Volvo elmotor i C40 og XC40 Recharge
Volvo går sine egne veier med EV-motorer
En ny 255-hk permanent-magnet (PSM) motor bak – designet og konstruert av Volvo i Sverige, og bygget i Sverige for USA og Europa – er stjernen i drivverket. Mens Volvo brukte to identiske permanentmagnetmotorer fra en leverandør i utgående 2023 og tidligere versjoner av disse kjøretøyene, har den nå gått over til en 147-hk asynkron (induksjon) motor for forhjulene i modeller med to motorer. Volvo går også over til sine egne maskinvare- og programvarekontroller for motorsystemet, enten det er enkelt- eller dobbelmotor.
Enkeltmotormodeller gir 248 hk og 310 lb-ft dreiemoment, og til sammen gir doble motorversjoner en kombinert 402 hk (samme som 2023-modellen), men produserer et høyere dreiemoment på 494 lb-ft sammenlignet med forgjengernes 487 lb-ft. Fordi induksjonsmotoren ikke krever en lading bare for å snurre rundt, gjør konfigurasjonen det mulig for modeller med to motorer å kjøre som bakhjulsdrevne kjøretøy det aller meste av tiden, og bruker frontenheten kun når den er nødvendig for full drift. ytelse eller trekkraft ved forhjulene.
Motorvalget kan spare Volvo for betydelige penger ettersom den skalerer opp elbilene og jobber mot et helelektrisk utvalg innen 2030. Hyllevare PSM-motorer fra leverandører kan være svært dyre, og når en ikke er veldig effektiv, er det en dobbel Brodd.

2024 Volvo C40 Lading
I akselerasjon føles ikke den nye modellen mye annerledes. Volvo hevder den samme 0-60 mph-tiden på 4,5 sekunder i dobbelmotorform, mens versjoner med én motor klokker inn på 6,9 sekunder. Begge motorene forblir giret ganske høyt, på 8.57:1, så det er noe vekt på forbikjøringsguts med høyere hastighet over ren off-the-line oomph. Enkelt sagt vil du ikke gå glipp av den ekstra kraften til dobbelmotoren hvis du ikke kjører den.
Volvo Recharge batteripakkedetaljer
82-kwh-pakken ser nesten identisk ut med 78-kwh-pakken på utsiden, men det er en annen affære innvendig. 78-kWh-pakken bruker 27 moduler, hver med fire grupper med tre LG-poseceller koblet parallelt. I 82-kwh-pakken utgjør bare fire mye større CATL-prismatiske celler hver modul, med en tredjedel så mange totalt celler for pakken. Alt sagt, CATL-cellene gir også små gevinster i energitetthet, mens kjølingen deres er litt mer enkel, ifølge Klas Olsson, lederen for disse modellenes batterisystemdesign, som oppsummerte den nye pakken som «annerledes, men ikke så annerledes» .”
Volvo antydet at alle versjoner vil få 82-kwh-pakken til slutt, men den sa at i det minste det første hele året vil doble motorversjoner beholde 78-kwh-pakken som et spørsmål om produksjonskapasitet.

Volvo batteripakke og chassis – C40 og XC40 Lad opp
På grunn av batteripakkeforskjellen, hurtiglader versjoner med én motor litt raskere. De får fra 10-80 % på bare 28 minutter og når en topp på 200 kw, mens versjoner med to motorer gjør det på 34 minutter og når en topp på 150 kw.
Volvo ønsket virkelig at journalister på prøvekjøringen skulle glede seg over énpedal kjøremodus og fast styreinnstilling, men jeg likte opplevelsen bedre med begge skrudd av. Styringen føles bare mer konsistent i sin mer forsterkede form, selv om et middels nivå av regenerativ bremsing ville være en bedre opplevelse for alle.

2024 Volvo XC40 Lading

2024 Volvo XC40 Lading

2024 Volvo XC40 Lading
XC40 og C40 Lad opp tur og håndtering
Den bakhjulsdrevne layouten og andre oppdateringer hjelper disse 2024-modellene til å bære seg nedover veien med litt mer sofistikert. Å bytte opp den bakre motoren krevde en ny bakre underramme, som ga ingeniører muligheten til å justere fjæringen. Utgående versjoner av disse Recharge-modellene kan kjøre på den nervøse siden, men den er nå blitt litt mer luksuriøs uten tap av atletikk – og den enmotoriserte versjonen styrer og håndterer litt mer ryddig. I en rute som tok oss gjennom en rekke svingete bakveier, for det meste i hastigheter på 30-55 mph, var de nye modellene både litt mer tilgivende og mer naturlige i raske overganger og mindre utsatt for å bære små støt og grove overflater inn i kabinen . Som før er de bemerkelsesverdig tette mot vindstøy.

2024 Volvo C40 Lading

2024 Volvo C40 Lading

2024 Volvo C40 Lading
Hytta imponerer like undervurdert til å begynne med, men den imponerer i teksturer, detaljer og setekomfort og støtte. Volvo fikk det helt fra starten, så det er gode nyheter at ingenting har endret seg. Som i de fleste andre nyere modeller fra Volvo, er det også enkelt å finne en komfortabel kjørestilling (og baksetekomfort) for et bredt spekter av kroppshøyder og størrelser. Selv om utformingen av midtkonsollen trekker litt fra plassen sammenlignet med rivaler, fant jeg på 6 fot-6 at det var lett å komme inn og ut og være komfortabel i både C40 Recharge og XC40 Recharge. Den coupé-lignende C40 tilbyr imidlertid ikke på langt nær så mye lastfleksibilitet, og designet sjarmerer ikke fra alle vinkler på helt samme måte.
Prisene kommer ennå ettersom disse modellene kommer senere på året. 2023 XC40 Recharge-modellene starter på henholdsvis $54,645 og $56,395; se etter 2024 enmotorversjoner for å lande nærmere $50 000-merket.

2024 Volvo C40 Lading
Med den ventende ankomsten av den store EX90 elektriske SUV tidlig neste år, og nå en EX30 liten SUV på vei også, viser disse forfriskede 40-serie modellene at Volvo har prioriteringene i sjakk – med større rekkevidde, mer effektivitet og raskere lading . Og som du ikke vil gå glipp av.
—
Volvo leverte reise og overnatting for å gi deg denne førstehåndsanmeldelsen.