
BMW akselererer produksjonsplanene for elektriske kjøretøyer, og annonserer en investering på 800 millioner euro (omtrent 864 millioner dollar) for å forberede San Luis Potosí-anlegget i Mexico for den kommende bølgen av neste generasjons Neue Klasse EV-er.
BMW investerer i nordamerikansk elbilproduksjon
Etter å ha annonsert en investering på 1,7 milliarder dollar i oktober for å utvide produksjonsstedet i Spartanburg i USA, planlegger BMW å øke sin nordamerikanske elbilkapasitet ytterligere. Som Milan Nedeljković, medlem av styret for BMW AG forklarte:
Vi retter systematisk produksjonsnettverket vårt mot elektromobilitet. I Mexico investerer vi 800 millioner euro i anlegget vårt og skaper rundt 1000 nye arbeidsplasser.
Fem hundre millioner euro skal settes av til nye 85.000 m2 monteringssenter for høyspente elbilbatterier.
Anlegget kommer på nett i 2019 og har rundt 3000 ansatte og vil legge til ytterligere 500 nye arbeidsplasser med investeringen. Fabrikken produserer allerede noen av sine mest populære modeller, og forsyner 74 globale markeder, og vil spille en kritisk rolle når BMW skalerer produksjonen av sin neste generasjon elbiler.
Produksjonsanlegget vil implementere selskapets BMW iFactory produksjonsstrategi, med fokus på fleksibilitet, grønne og ressursbesparende metoder og digitalisering.

BMW tar kjernen av merkevaren inn i den moderne tid med sin “Neue Klasse”, eller en ny klasse elektriske kjøretøy som skal kjøre på sin neste generasjons EV-plattform, med start i 2025.
De første Neue Klasse-bilene forventes å rulle av BMWs produksjonslinje ved fabrikken i Debrecen i Ungarn i 2025, etterfulgt av flaggskipfabrikken i München. Fra 2027 og utover vil flere Neue Klasse-volumer bli introdusert ved San Luis Potosí-anlegget i Mexico.
BMWs Neue Klasse EV-er vil bruke nye, runde litium-ion-battericeller utviklet for sin sjette generasjons Drive-teknologi.
Ifølge BMW vil det nye formatet øke energitettheten med over 20 % og ladehastigheten og rekkevidden med opptil 30 %. I mellomtiden vil CO2-utslippene reduseres med opptil 60 % ettersom leverandørene er avhengige av fornybare energikilder og «når det gjelder råvarene litium, kobolt og nikkel, bruke en viss prosentandel av sekundært materiale, dvs. materiale som allerede er i kretsløpet. ”
Bilprodusenten sikter mot en 50% EV-andel av det totale salget innen 2030, som selskapet sier kan oppnås tidligere. BMW fortsetter å investere i produksjon av elbiler for å sikre at den kommer dit.
FTC: Vi bruker inntektstjenende auto affiliate-lenker. Mer.