
BYD Dolphin hatchback har potensial til å bli den kinesiske bilprodusentens mest populære EV-modell i Europa, ettersom den nå vil gå inn på store markeder utenlands i år. Til en startpris på rundt 30 000 euro ($33K), vil Dolphin også komme til BYDs rimeligste elektriske alternativ.
I fjor sommer kunngjorde Build Your Dreams (BYD) utvidelsesplaner utover Kina og Japan til Europa, der konglomeratets bilavdeling delte at de ville begynne å selge tre av sine passasjer-EV-er – Han sedan, som vi selv testkjørte, Atto-3 crossover. , og Tang SUV.
BYD fulgte raskt opp med noen forhåndssalgspriser for Europa foran innledende leveranser i Norge og Sverige, som siden har blitt fulgt av salg i Tyskland, Belgia, Danmark, Nederland, Storbritannia og Frankrike. I oktober i fjor delte vi nyheten om at BYD hadde til hensikt å bringe en fjerde EV – Seal midsize sedan – også til Europa.
BYD lanserte Seal i Kina for et år siden til en startpris under $32 000 for å konkurrere med Tesla Model 3. Etter nyheten om Seal’s inntreden på europeiske markeder, delte bilprodusentens salgssjef for EU at BYD også vurderte å bringe sin Dolphin kombi over også.
I dag har vi fått vite at Dolphin faktisk kommer i salg i Europa i år og lett kan bli BYDs mest ettertraktede modell.

Dolphin til å bli med i BYDs voksende EU-utvalg som mest rimelig
Som tidligere annonserte planer for Seal EV, delte BYD sin intensjon om å begynne salget av Dolphin kombi i Europa før slutten av 2023. Dolphin på 33 000 dollar kan tjene som et effektivt verktøy for å tiltrekke europeiske forbrukere med en økende appetitt på lavpris , kompakte elbiler.
Sammenlignet med de fire andre BYD-modellene som for tiden selges eller på vei til Europa, er Dolphin lett den rimeligste. Modellen har en 45 kWh batteripakke og vil komme til det nevnte prispunktet på 30 000 euro, mens et større batteri på 60 kWh lover 427 km (265 miles) rekkevidde og vil være tilgjengelig for en MSRP på 38 000 euro (omtrent $42 000).
Dolphin and Seal har også BYDs unike bladbatteriteknologi og sitter på toppen av bilprodusentens 3.0-plattform. Når vi ser fremover, sa BYD Europes salgssjef, Pere Brugal, at selskapet vil fortsette å utvide salget til alle større markeder i Europa i andre halvdel av dette året. Spania begynte salget i forrige måned, og ifølge Brugal vil Italia snart bli med i flokken.
Brugal sa at Dolphin nå vil være en del av BYDs salgsutvidelse utenlands, men forventer at kombikupeen vil klare seg bedre i Sør-Europa, da mangelen på firehjulsdrift kan avskrekke forbrukere i nord som må kjøre under vinterforhold.
FTC: Vi bruker inntektstjenende auto affiliate-lenker. Mer.