CleanTechnica testet: Lectric eBikes XPedition Dual Battery Cargo Bike

Apr 21, 2023 | Elbil og elbil ladere


Lectric eBikes XPedition-serien representerer et skritt fremover for det Phoenix-baserte selskapet og bringer massevis av ny kapasitet, kraft, rekkevidde og transportkapasitet inn i Lectric-serien. Vi var imponert etter vår første tur med noen få pre-produksjonsbygg og ivrige etter å se hvordan den endelige versjonen så ut, så da de sendte en vår vei, var vi ivrige etter å komme oss ut på gatene med den.

Bygget

Når du monterer en sykkel, blir du kjent med den på et mer intimt nivå. Kvaliteten (eller mangelen på den) er tydeligere, og mengden tankegang som legges ned i design, innpakning og forsendelse blir avslørt. Lectric XPedition Series e-sykler er de første e-syklene fra Lectric uten en fold i midten av rammen, slik at de sendes i større el-sykkelbokser i full størrelse.

Elektriske eBikes XPedition Dual Battery Cargo Bike

Bildekreditt: Kyle Field, CleanTechnica

Akkurat som på Lectrics andre e-sykler, foldes fortsatt styret og den øvre stammen ned, noe som betyr at du kan slippe setet og folde styret ned for å gjøre den til en vertikalt mer kompakt sykkel. Dette er nyttig for folk med SUV-er og vogner der du bare kan felle ned styret og sette det inn på baksiden av kjøretøyet i oppreist stilling.

Mange sammenleggbare sykler til dags dato har sammenleggbare pedaler med sine bulbous sentre. For XPedition-serien fikset Lectric dette med en helt ny design med et snap-in, hurtigutløserpedalsystem. For å sette inn pedalene, trekker låsemekanismen seg tilbake, slik at pedalen kan gli inn i sveiven. Når låsemekanismen slippes, låses pedalen på plass. De nye hurtigutløserpedalene er også tynnere enn en standardpedal, noe som betyr mindre vekt. Det er et veldig glatt system og en fin løsning for å holde den horisontale profilen på sykkelen så smal som mulig samtidig som den generelle kjøreopplevelsen bevares.

Elektriske eBikes XPedition Dual Battery Cargo Bike

Bildekreditt: Kyle Field, CleanTechnica

XPedition er litt av en tank når det kommer til stykket. Den ble bygget for å frakte alt og alt, og det viser når det er på tide å treffe skalaen. Den doble batterikonstruksjonen vi testet tipper vekten til 75 pund uten noe tilbehør. Med så mye kraft fra motoren, er vekten ikke veldig merkbar når du sykler, men det vil sannsynligvis påvirke hvordan den lagres, flyttes rundt og monteres.

Dette er forståelig gitt dens bæreevne, men når det kommer til montering gjør det det litt uhåndterlig. For monteringen vår klipper vi rett og slett hjørnene på boksen ned til bakken for å unngå å måtte løfte sykkelen ut av esken. Derfra kunne vi fullføre monteringen.

Tidligere i år begynte Lectric eBikes å inkludere slim dekkforsegling i rørene på alle syklene sine. Det er et stort steg opp, og selv om tetningsmasse ikke er veldig dyrt, var det en av tingene vi ville legge til hver eneste anmeldelsessykkel, gitt bryet med å få en flat på en e-sykkel. Kombinert med allestedsnærværende punkteringsbestandige dekk, er tetningsmasse en fin måte å redusere dekkpunkteringer på, og om ikke annet varsler den deg når det er en punktering og hjelper deg med å identifisere plasseringen. Vi anbefaler også å legge til en dekkfôr til formelen for det som er en nesten uovervinnelig kombinasjon for punkteringsmotstand.

Fotstøttene på XPedition boltes til rammen som en del av monteringen. De føltes litt spinkle ut av esken, men når de ble boltet på plass, virket de brukbare. Det er ikke slik at du kommer til å hoppe knekt på dem. De eksisterer for bakpassasjerkomfort, men med en kapasitet på 300 pund bakre stativ, kan de være litt lette på støtte.

Turen

Den første turen på en ny sykkel er en tuning-tur. Det er en rask tur rundt i nabolaget for å sikre at alle de kritiske systemene fungerer. Vi sjekker alt fra bremser til dekktrykk, skjermjustering, girjustering og setehøyde. Vi hadde ingen problemer på den første turen til XPedition, og den var klar til å ta ut på byen for sin første offisielle visning.

Geometrien til XPedition gjør det mulig å sette opp med enten en mer aggressiv, foroverlent holdning eller som mer en cruiser-stil-sykkel med stående sitteplasser. Den justerbare stammen på XPedition gjør det enkelt å flytte styret fremover for mer aggressiv kjøring eller tilbake mot rytteren for mer uformell kjøring med spaken. Denne egenskapen gjør det også enkelt å dele sykkelen mellom ulike ryttere som raskt kan justere sete- og styreposisjonen til deres preferanser. En dobbel uttrekkbar setepinne utvider tilpasningen av sykkelen ytterligere for ryttere fra 4′ 11″ / 150 cm til 6′ 5″ / 195 cm.

Elektriske eBikes XPedition Dual Battery Cargo Bike

Den justerbare stammen muliggjør rask justering av styrehøyde og posisjon. Bildekreditt: Kyle Field, CleanTechnica

XPedition skinner absolutt på den åpne veien. Rammen er solid og sammenkoblet med et sett overdimensjonerte 22″ x 3″ gatedekk, gir en kjøretur som er komfortabel og kontrollert. Dekkene med mindre diameter holder vekten på sykkelen og all last på slep lavt til bakken for enda mer stabilitet.

Stjernen i showet på Lectric XPedition er definitivt bakmotoren. Den har en gjennomsnittlig effekt på 750 watt, noe som holder den innenfor de føderale retningslinjene for de tre offisielle klassene av elektriske sykler. Den hemmelige sausen for motoren på XPedition er dens toppeffekt på 1310 watt. Ved nesten det dobbelte av gjennomsnittseffekten til motoren føles toppeffekten som et spark i buksene når du gir gassen eller sparker pedalassistenten til nivå 5 for maksimal boost. Det er det som gjør XPedition-serien så morsom for individuell kjøring og dyktig når du drar en full last med last.

Elektriske eBikes XPedition Dual Battery Cargo Bike

Bildekreditt: Kyle Field, CleanTechnica

For sammenheng er 1300 watt nesten to hestekrefter, og selv om XPedition ikke er en motorsykkel, presser den definitivt grensene for hva som er mulig under gjeldende retningslinjer for elsykkel i USA. Til kun $1 399 gjør denne mengden motor sammen med det større batteriet og den bunnsolide rammen XPedition-serien til en ekstrem verdi.

For vanlig bruk rundt i byen er XPedition-serien mer enn opp til oppgaven. Med en voksen foran er det vanskelig å overbelaste sykkelen med mindre du virkelig, virkelig prøver å gjøre noe du trenger en SUV i full størrelse til. Du kommer ikke til å passe en familie på fire på denne greia, men med litt arbeid og forutsatt at du kan holde deg under lastgrensen, ser jeg ikke hvorfor den ikke skulle klare det.

Elektriske eBikes XPedition Dual Battery Cargo Bike

XPeditions tvillingbatterier lever vertikalt i et tilpasset bur bak seterøret. Bildekreditt: Kyle Field, CleanTechnica

På den elektriske siden økte Lectric batterikapasiteten med XPedition-serien til 14 ampere-timer for en enkelt pakke og 28 ampere-timer for dobbel batteribygging. Det er betydelig større enn 10 ampere-timers batteriene på den ikoniske Lectric XP. Det større batteriet gjør at XPedition kan gå lenger, gjøre mer, presse hardere og bære mer vekt enn alle Lectrics tidligere tilbud på lang sikt.

Tilbehør

Lectric eBikes tilbyr en rekke nytt og eksisterende tilbehør som du raskt kan legge til XPedition for å sette den ut for de rampete eventyrene du planlegger. Selskapet sendte oss et sett med sine XL Cargo Bags, designet for å ha nok struktur og volum for to poser med dagligvarer, og selv om det ville vært fint om de ble brettet flatt, er de absolutt voluminøse, og utnytter hele lengden av det bakre stativet for sideoppbevaring. Hvis du ønsker å ta med deg flere mennesker, tilbyr Lectric Orbitor, en bakre stativstøtte for to barn og Plus 1-stolen for å gjøre det lettere å ta med større mennesker på turen.

Elektriske eBikes XPedition Dual Battery Cargo Bike

Lectric eBikes XPedition er utstyrt med et sett med XL Cargo Bags. Bildekreditt: Kyle Field, CleanTechnica

Lectric tilbyr også lasteplattformer, isolerte lasteposer, bilseter for spedbarn som klikker direkte inn i det bakre stativet, stativer foran og lignende. Gå over til tilbehørssiden for å se hele listen.

Alt i alt

Lectric eBikes XPedition-syklene er så dyktige at det nesten er dumt. Det er vanskeligere å forestille seg oppgaver de ikke ville være i stand til å gjøre enn det er å forklare den lange listen over konfigurasjoner de kan støtte. Kvaliteten de bringer til budsjettet for el-sykkel er uten tvil den beste i spillet. Jada, det ville vært fint å ha en bedre gir-, kjede- og girsystem, men du kan alltid oppgradere det senere. Kjernebitene som virkelig betyr noe – rammegeometrien, rammematerialet, motoren, batterisystemet, kontrolleren og kapasiteten – er alle bunnsolide og ber om å bli tatt i bruk.

XPedition kan enkelt håndtere små oppgaver som å løpe til matbutikken, hente forsyninger i jernvarehandelen, en rask sprint til Target for å hente noen Hot Wheels, eller en tur til kjøpesenteret. Når sant skal sies, vil XPedition-serien med elektriske e-sykler få deg til å ønske å ta flere turer enn din lokale infrastruktur sannsynligvis kan støtte.

Det vil nesten umiddelbart få deg til å spørre hvor du faktisk kan låse e-sykkelen din når du går til kjøpesenteret, Lowe’s, Dairy Queen og lignende. Du vil raskt identifisere gatene der det er trygt å sykle og hvor det er behov for mer sykkelinfrastruktur i ditt område. Og med alle begrensningene for hva e-sykler kan eller bør gjøre blåst ut av vannet, vil du til slutt kanskje innse hvor forbannet morsomme elektriske kjøretøy er og alltid ende opp med å slå deg selv i ansiktet, fordi du ikke kjøp to av dem fra starten.

For å lære mer om eller kjøpe Lectric eBikes XPedition Series, gå til den offisielle nettsiden.

Lectric eBikes XPedition Dual Battery Cargo Bike Spesifikasjoner

  • Motor: Baknavmotor som skyver ut 750 watt kontinuerlig, 1310 watt toppeffekt m/85Nm dreiemoment
  • Dobbelt batteri: 1345 Wh / 28Ah to uttakbare batterier m/NMC-celler
  • Område: Kun gass: 50 miles, Pedalassistanse nivå 1: 150 miles
  • Ramme: Long tail lasteramme bygget med 6000-serien aluminium
  • Bremser: Hydrauliske bremser foran og bak med 180 mm rotorer
  • Kapasitet bak stativ: 300 pund
  • Vekt kapasitet: 450 pund
  • Farge: Tåkegrå

Registrer deg for daglige nyhetsoppdateringer fra CleanTechnica på e-post. Eller følg oss på Google Nyheter!


Har du et tips til CleanTechnica, vil du annonsere eller foreslå en gjest til vår CleanTech Talk-podcast? Kontakt oss her.


Invester gjennomtenkt i EV & Cleantech Mineral Boom


Jeg liker ikke betalingsmurer. Du liker ikke betalingsmurer. Hvem liker betalingsmurer? Her på CleanTechnica implementerte vi en begrenset betalingsmur en stund, men det føltes alltid feil – og det var alltid vanskelig å bestemme hva vi skulle legge bak der. I teorien ligger ditt mest eksklusive og beste innhold bak en betalingsmur. Men da er det færre som leser den! Vi liker bare ikke betalingsmurer, og derfor har vi bestemt oss for å droppe vår.

Dessverre er mediebransjen fortsatt en tøff, tøff virksomhet med små marginer. Det er en uendelig olympisk utfordring å holde seg over vann eller kanskje – gispe — vokse. Så…

Hvis du liker det vi gjør og ønsker å støtte oss, vennligst chip inn litt månedlig via PayPal eller Patreon for å hjelpe teamet vårt med å gjøre det vi gjør!

Takk skal du ha!






Se Kilden