
Vi har dekket mange skatteinsentiver og rabatter for å gjøre elektriske motorsykler og andre elbiler rimeligere. Men dette er første gang vi har sett et land dele ut elbiler gratis som en måte å erstatte kjøretøy med forbrenningsmotor (ICE).
Tittelen på det første landet som tok et så dristig trekk går til Uganda, hvor president Yoweri Kaguta Museveni kunngjorde kunngjøringen under sin nasjonale tale ved årets slutt.
Ifølge Museveni vil regjeringen tilby elektriske motorsykler som en innbytte for alle ugandiere som for tiden kjører ICE-drevne motorsykler.
Den ugandiske regjeringen trenger ikke å finansiere det store programmet selv, ettersom nyhetsrapporter siterte presidenten for å tilskrive kapitalen til “investorer”:
Vi har blitt enige med noen investorer om å ta bort de bensinene og gi eierne de elektriske. Dette byttet vil spare motorsykkeloperatører for 50 % av kostnadene.
Disse investorene vil angivelig bli gitt lisenser til å drive lade- og batteribyttestasjoner, som vil bli brukt til å hente inn investeringene deres.

De elektriske motorsyklene er innenlandsproduserte ugandiske modeller som vanligvis selges for rundt 5 millioner ugandiske shilling (omtrent 1350 USD).
De brukes ofte av boda bodas, som er motorsykkeltaxier som er populære i store deler av Afrika. Mens du noen steder kan hente en Uber eller Lyft for å møte venner, er det i Uganda vanlig å hoppe på baksiden av en motorsykkeltaxi og raskt bli kjørt til målet ditt (selv om Uber faktisk også driver en boda boda-tjeneste i Uganda – fortsett).
Mange afrikanske nasjoner har presset på for å elektrifisere disse store motorsykkelflåtene, men Ugandas kunngjøring markerer det største enkeltprogrammet som ennå er utviklet for å erstatte alle ICE-drevne motorsykler i et land.
I tillegg til de åpenbare miljøfordelene, vil elektriske motorsykler sannsynligvis bidra til å støtte de uavhengige motorsykkeltaxioperatørene med lavere driftskostnader. Ugandas vitenskaps- og teknologiminister, Dr. Monica Musenero, sa at driftskostnadsbesparelsene var enda høyere enn presidentens tall:
Disse syklene er 60 % billigere i drift enn de nåværende fordi de ikke tar drivstoff. Å lade motorsykkelen tar en veldig liten brøkdel. De har ikke mange deler som kan repareres, og operatøren får mye mer penger. Fordi de er laget her, tar vi vare på sikkerhetstiltak og lokale forhold. Hvis den for eksempel blir stjålet, vil den melde fra til oss og vi kan slå den av. Hvis du prøver å fjerne deler, vil den rapportere. Dette vil øke sikkerheten til motorsykkelen.

Motorsyklene er designet for urban drift og har derfor ikke veldig lang rekkevidde. En enkelt lading er i stand til å gi rundt 70 km (43 miles) rekkevidde.
Av den grunn er motorsyklene avhengige av et nettverk av lade- og batteribyttestasjoner. Selskaper, som Zembo, driver allerede over et dusin lade- og byttestasjoner i landets hovedstad Kampala.
Ifølge Musenero går flere stasjoner allerede opp for å nå lenger ut av byen.
Tre er allerede satt opp langs Masaka-veien i Buwama, Lukaya og Masaka by. Den dyreste komponenten til den elektriske motorsykkelen er batteriet, og til dette trenger ikke føreren å eie batteriet. De vil lease batteriene. Når det går tom, vil rytteren gå til neste ladestasjon for å bytte den og betale litt penger for å få en annen og la den som er lav på stasjonen.
Modellen ligner litt på Gogoros velkjente batteribytte elektriske scootere. Rytterne eier faktisk ikke batteriet, men abonnerer i stedet på Gogoros batteribytteplan som lar dem bytte på lokale batteristasjoner.
Det finnes tusenvis av slike batteribyttestasjoner i Taiwan, og Gogoro utvider raskt modellen internasjonalt.

Museveni la til at andre elektriske kjøretøyer også vil motta insentiver for å oppmuntre til rask elektrifisering.
Som han forklarte:
Vi jobber med planer om å gå over til elbusser, elbiler og elmotorsykler. Skiftet i transportkjøretøyer gjelder ikke bare motorsykler. Det involverer også busser, biler, minibusser, henting osv.
Electrek’s Take
Dette er en interessant måte å skape et insentiv for å erstatte forurensende kjøretøy med effektive elbiler. I stedet for å stimulere sluttkundene med rabatter, som vi vanligvis ser i Vesten, oppmuntrer Uganda på en eller annen måte selskapene som lager motorsyklene og driver batteribyttestasjonene.
Det er på en måte som den gamle barberhøvel- og patronmodellen – få barberhåndtaket gratis og bli en barberkassettkjøper for livet. Men i dette tilfellet er det en slags vinn-vinn-vinn, ved at Uganda reduserer forurensning, motorsykkeleiere reduserer kostnadene, og motorsykkel-/batteriselskaper får en enorm tilstrømning av kunder til å bruke batteribyttestasjonene deres.
Jeg håper bare regnestykket fungerer her, for det høres nesten for godt ut til å være sant.
FTC: Vi bruker inntektstjenende auto affiliate-lenker. Mer.