Du kan fortsatt kjøpe en elbil eller PHEV i 2022 og kreve skattefradrag – bare hvis den er amerikanskprodusert

Aug 17, 2022 | Elbil og elbil ladere


Den fornyede skattefradraget for elbiler som ble innledet tirsdag da president Biden signerte inflasjonsreduksjonsloven, reduserer dramatisk og umiddelbart antallet kvalifiserte elbiler og plug-in hybridmodeller.

Det gir også mye rom for tolkning om hvorvidt kjøpere for resten av kalenderåret 2022 i det hele tatt kan gjøre krav på det. Men med noen foreløpige veiledning utstedt sent tirsdag av Department of Energy and Internal Revenue Service, har de som tar sikte på å kreve Clean Vehicle Credit, som det nå heter, en tidlig forsikring om to ting:

Dekselet på 200 000 kjøretøyer løftes ikke før i 2023. Så Tesla– og GM-kjøretøyer er ikke kvalifisert igjen før skatteåret 2023 – på kjøp gjort fra januar 2023. En Tesla Model 3 kjøpt i dag er for eksempel ikke kvalifisert for kreditten.

Nordamerikansk forsamling er obligatorisk. Plasseringen av den endelige monteringen må være i Nord-Amerika – det er USA, Canada eller Mexico i dette tilfellet – for å kreve det på kjøretøy kjøpt 16. august 2022 eller senere.

2022 Ford Mustang Mach-E

2022 Ford Mustang Mach-E

Så Ford Mustang Mach-E, for eksempel, forblir kvalifisert for kreditten på $7 500, ettersom Ford ennå ikke har nådd 200 000 kjøretøydekselet og den er laget i Mexico.

Takket være Transition Rule-språket som er skrevet inn i regelen, vil de som signerte en bindende kjøpskontrakt for en elbil som kvalifiserte seg før 16. august, fortsatt kunne kreve kreditten.

Det betyr at noen kjøpere av kjøretøyer som kvalifiserer som amerikanskproduserte, men som ikke klarer å oppfylle den nye kredittens pristak – slik som de fra Rivian og Lucid – sannsynligvis må kjøpe et skattekreditt-kvalifisert kjøretøy frem til 1. januar 2023.

2022 Lucid Air Grand Touring Performance

2022 Lucid Air Grand Touring Performance

Bestemmelsen om sluttmontering etterlater en svært kort liste over kvalifiserte plug-in-kjøretøyer. Og med anvendelse av kommende regler for kritiske mineraler, batteriinnkjøp og terskler for innenlandsk innhold.

Fordi Mexico og Canada ikke er det samme som USA-laget for mange kunder, har vi angitt gjeldende opprinnelsesland. Fra og med listen over nordamerikansk-monterte kjøretøy fra DOE og filtrering av kjøretøy fra GM og Tesla, her er modeller som du kanskje kan kreve kreditten for (med kredittbeløp som spesifikt overføres fra denne forhåndsreformeringslisten):

Audi Q5 plug-in hybrid (Mexico)
BMW 330e (Mexico)
BMW X5 xDrive45e (Mexico)
Chrysler Pacifica Hybrid (Canada)
Ford Escape Plug-In Hybrid (USA)
Ford F-150 Lightning (USA)
Ford Mustang Mach-E (Mexico)
Ford E-Transit (USA)
Jeep Grand Cherokee 4xe (USA)
Jeep Wrangler 4xe (USA)
Lincoln Aviator Grand Touring (USA)
Lincoln Corsair Grand Touring (USA)
Lucid Air (USA)
Nissan Leaf (USA)
Rivian R1S (USA)
Rivian R1T (USA)
Volvo S60 Recharge (USA)

2023 Mercedes-Benz EQS SUV

2023 Mercedes-Benz EQS SUV

Skattefradraget kan potensielt også gjelde for noen få leveranser av Mercedes-Benz EQS SUV, som skal produseres (og leveranser) i USA før slutten av året – som knirker inn før pristak gjelder i 2023.

Det vil helt sikkert være noen unntak på kvalifikasjonslisten, og skattemyndighetene bemerker: “Fordi noen modeller er bygget på flere steder, kan det være kjøretøy på Department of Energy-listen som ikke oppfyller kravet til endelig montering under alle omstendigheter.”

Noen av disse uregelmessighetene som du kan finne hos forhandleren, skyldes sannsynligvis forsyningskjedeproblemer. For eksempel viser den føderale regjeringen at BMW 330e har sluttmontering i Nord-Amerika, mens eksemplet vi kjørte i fjor vår ble bekreftet (av VIN og vindusklistremerke) som bygget i Tyskland.

Det er alt i VIN

For å dobbeltsjekke, anbefaler vi å se spesifikt på VIN (den kjøretøyspesifikke identifikatoren, som finnes i bunnen av frontruten) til kjøretøyet du kjøper – og bruke NHTSAs VIN-dekoder for å bekrefte samlingspunktet. Det finnes andre måter å lese VIN på, men det blir komplisert.

VIN-tag for 1995 Chevrolet Caprice, av Flickr-bruker Ingue86

VIN-tag for 1995 Chevrolet Caprice, av Flickr-bruker Ingue86

Den er også oppmerksom på kjøperen, og til en viss grad kan den endres, og den føderale regjeringen understreker dette. “Internal Revenue Service og Department of Treasury vil legge ut informasjon og be om kommentarer fra publikum om forskjellige eksisterende og nye skattekredittinsentiver i løpet av de kommende ukene og månedene,” bemerket skattemyndighetene.

Den siste dagens tilleggsnyheter gir imidlertid en viss trygghet. Hvis du velger et kjøretøy som du kan dokumentere hadde sluttmontert i USA, en modell som tidligere har gjort kuttet, og en fra en produsent som ennå ikke har nådd 200 000 kjøretøysdekselet, ser det ut til at du vil kunne ta fordel av denne viktige fordelen for skatteåret 2022 tross alt.



Se Kilden