
Nylig forskning utført av ElectricalDirect fant at mindre enn én av fem (18 %) britiske håndverkere føler seg trygge på å drive markedsføringsaktivitet for virksomheten sin, og at de aller fleste ikke vet hvordan de effektivt skal markedsføre tjenestene sine.
Med dette i tankene snakket ElectricalDirect med PR- og markedsføringsekspertene hos Jaywing, Creative and Media Agency, for å gi deres beste markedsføringstips for handelsbedrifter, slik at du kan begynne å utvide kundebasen din.
1) Lag din egen nettside
“I dagens verden vil det store flertallet av folk henvende seg til internett som sin første anløpshavn når de ønsker å ansette en håndverker. Derfor er det veldig viktig at du er synlig på nett, og å ha din egen nettside er det perfekte utgangspunktet. Sørg for at den viser legitimasjonen din, kontaktinformasjonen din og alle tjenestene du tilbyr. Bilder og kundeanmeldelser er også fordelaktige.»
2) Vær SEO kunnskapsrik
«Søkemotoroptimalisering (SEO) er en svært effektiv markedsføringsstrategi. Sørg for at nettstedet ditt er strukturert på en måte som er lett å navigere, slik at alle som besøker kan finne det de leter etter. Å legge til så mye nyttig informasjon som mulig på hver side vil sørge for at du starter med et solid grunnlag i SEO.
3) Vær aktiv på sosiale medier
«Omtrent 85 % av britene bruker sosiale medier, så å ha en aktiv tilstedeværelse på kanaler som Facebook og Twitter er en fin måte å nå potensielle kunder på. Lag sider som er spesifikke for bedriftene dine, legg ut interessant og nyttig innhold, og rop om det flotte arbeidet du gjør. Prøv også å engasjere seg med samfunnsgrupper og hold øye med folk som ber om handelstjenester.
“Sosiale medier brukes ofte til å se etter anbefalinger, så del positive kundeanmeldelser og bilder av jobber for å etablere pålitelighet.”
4) Registrer deg for lokale oppføringstjenester
“Nettsteder som Google My Business, Bing Places og Apple Maps er enormt innflytelsesrike, så det er viktig å ha en konto som inneholder den oppdaterte bedriftsinformasjonen din. Opprett en bedriftsprofil og legg deretter til arbeidstid, adresse, tjenesteområde og kontaktinformasjon. Hvis folk søker etter handelstjenester i ditt område, vil det være mer sannsynlig at bedriften din dukker opp.”
5) Samle og fremme casestudier
«Kunder er sterkt påvirket av bildedrevet innhold, så husk å fotografere de beste jobbene dine for å vise tjenestene dine visuelt. Før- og etterbilder er gode for å vise hvilken effekt du kan ha, og disse kan brukes både på nettstedet ditt og sosiale mediekanaler for å spre bevissthet.”
6) Søk aktivt anmeldelser
“Én av ni handelsmenn sier at de er sterkt avhengige av anmeldelsesnettsteder for sin virksomhet, og viktigheten av positive tilbakemeldinger kan ikke overvurderes. Tillit er avgjørende i bransjen, med kunder som ønsker å vite at de kan føle seg trygge med håndverkere i hjemmene deres, og være trygge på at jobben vil bli gjort godt.
“Sørg for at du kontinuerlig ber kunder om å legge igjen kommentarer på nettsteder som Google My Business, for å skape positive assosiasjoner for bedriften din og trekke folk til tjenestene dine.”
7) Vær synlig i lokalsamfunnet ditt
“Hvis det er mulig, må du være synlig både utenfor og online, og det innebærer å få navnet ditt ut i lokalsamfunnet ditt. Offline markedsføring kan ha mange former, fra å sette opp plakater i supermarkeder eller på oppslagstavler, til å legge brosjyrer i folks postkasser. Det er også verdt å investere i en innpakning for kjøretøy, og kjøpe et skilt på at du kan forlate eiendommer der du jobber.»
8) Nettverk med andre håndverkere
“Hvis du blir bedt om å gi tilbud på en jobb som faller utenfor ferdighetene dine, er sjansen stor for at du vil anbefale noen du kjenner som ville være mer egnet. Hvis du kobler til og nettverker med andre håndverkere i ditt område, øker du sannsynligheten for at folk sender arbeid din vei når de ikke kan gjøre det selv.»
9) Lag og del nyttig innhold på nettet
«En flott måte å øke synligheten din på nett er å lage innhold som du vet at folk søker etter og ønsker å lese. Bruk verktøy som Answer the Public for å identifisere vanlige spørsmål i ditt område og lage blogginnlegg eller guider for nettstedet ditt som gir svar. Ved å etablere nettstedet ditt som et knutepunkt for nyttig innhold og en kilde til ekspertise, vil nettstedet ditt begynne å rangere bedre på Google og tiltrekke flere kunder.»
10) Vurder å investere i betalt markedsføring
«For å øke din tilstedeværelse på nettet ytterligere, kan du investere penger for å øke rekkevidden til nettstedet ditt og innholdet du lager. Dette kan innebære betalte annonser på sosiale medier, som kan være målrettet mot visse demografiske grupper, eller bruk av betaling per klikk-markedsføring, som hjelper deg å vises som sponsede innlegg for visse Google-søk.»
For mer ekspertråd om hvordan du effektivt markedsfører handelsbedriften din, klikk her