På en nylig biltur stoppet jeg i San Antonio for litt juice. Electrify America-stasjonen jeg stoppet på hadde nylig vært nede for noen oppgraderinger, og den har nå selskapets nyeste stasjonsdesign oppe og går. Du kan lære alt om det nye designet her, men å lese en pressemelding og/eller noen tweets og faktisk bruke noe er to forskjellige ting, så jeg ønsket å dele hvordan det var å bruke neste generasjons stasjoner.
Kort sagt, de er i utgangspunktet alt Electrify America lovet.
Selve lademaskinvaren er langt mer estetisk tiltalende. De har fortsatt selskapets signatur Borg-grønne aksentbelysning, men det er ikke så lyst og buggy som det var med de eldre stasjonene. Hver pidestall tar mindre plass, og veier opp for dette ved å være 8 fot høy og innkapslet i et mye mer moderne og glatt skall.
De gode tingene fra tidligere generasjons stasjoner er der fortsatt. Det er fortsatt en stor berøringsskjerm, en kortleser (som vil ta debet, men jeg anbefaler det ikke), og en RFID-leser. Electrify America utsteder ikke RFID-kort som EVgo og ChargePoint, men hvis du stiller inn telefonen til å tillate Electrify America-appen å bruke NFC-brikken, du kan aktivere en stasjon når andre metoder mislykkes.
Et nytt kabelsystem som er langt enklere å bruke
Men så flotte som de nye stasjonene ser ut, er hvordan de fungerer langt viktigere. Og det er her de virkelig skinner!
I stedet for å ha to relativt korte ladekabler for å nå forskjellige sider av en bil, har de nye stasjonene én lang, lang kabel. Du kan se det på bildet ovenfor som kobles til CCS-porten på førersiden på min Chevy Bolt EUV med mye slakk. Det var ikke vanskelig i det hele tatt å få tingen tilkoblet, og det legger mye mindre stress på porten.
Men noen ganger må du strekke deg litt lenger for å komme til pluggen. Electrify America tenkte på det.
Den lange kabelen holdes oppe på midten av et trinse/vinsjsystem som mange andre stasjoner på andre nettverk. Men fordi stasjonene er 8 fot høye, holder de mye slakk i reserve. Du kan trekke dem ned så langt som skjermen, og deretter utover flere meter. Dette gjør at du kan nå stort sett hvor som helst du måtte ønske på en bil. Jeg tror ikke du vil nå en port som ligger på nesen av en bil som hadde rygget inn med dette oppsettet, men du kan enkelt, enkelt nå omtrent hvor som helst langs baksiden og sidene.
Denne funksjonen alene gjør de nye Electrify America-bodene uendelig mye enklere å bruke og mer nyttige enn de eldre stasjonene.
Bedre strømdeling
På eldre stasjoner har hver stall maksimal effekt. Disse er vanligvis 50 kW, 150 kW og 350 kW. 50 kW-stasjonene er vanligvis en enslig CCS/CHAdeMO-stall, men noen ganger er de også gode for opptil 150 kW.
Men på disse nye stasjonene er hver plass god for «opptil 350 kW». Alle som vet litt om ladestasjoner og elektriske verktøy vil sannsynligvis tenke med en gang: «Hvordan kan de få så mye strøm? Det er SINNSYKT!», men slik er det heldigvis ikke. De trenger faktisk ikke nok strøm på stedet som kommer inn fra nettet til å samtidig gi 8 boder med 350 kW. I virkeligheten er det ganske usannsynlig å ha alle bodene fulle av biler på toppen av ladekurvene samtidig.
Så nettstedets kraft deles på tvers av disse stasjonene. Hvis nok folk dukket opp for å oversvømme det, ville de alle fått reduserte ladepriser. Men i virkeligheten, hvis du skulle komme til meg og lade min Bolt EUV på 55 kW og koble til en Ioniq 5 eller EV6, ville du sannsynligvis fått full ladehastighet. Jeg tar ikke nok vekk fra siden til å komme i veien for deg. På samme måte, hvis noen andre ladet opp over 80 % for å nå et langt langt reisemål og bare dro 20–30 kW, kommer de ikke til å komme i veien for at du får full lading.
Dette hjelper ikke bare hver sjåfør å få mest mulig kraft for å komme seg raskere på vei, men det gjør det mye enklere å velge en stall. Jeg er en hyggelig person, så jeg prøver å parkere min 55 kW EUV i den tregeste båsen jeg kan for å gi plass til raskere kjøretøy. Hvis jeg skulle parkert på en 350 kW plass på en eldre EA-stasjon, må noen som trekker opp i en Taycan kanskje nøye seg med 150 kW, for eksempel. Det ville vært dumt og urettferdig.
Men med disse delte strømordningene kan både jeg og den rike snobben i Taycan (bare tuller, dere Porsche-eiere er kule) parkere i hvilken som helst stall og få raskest mulig lading for begge kjøretøyene våre. Dette gjør både superbønder som meg og folk i finere elbiler glade.
Det er fortsatt en CHAdeMO-plugg
For eierne av Nissan LEAF-er og andre CHAdeMO-biler har jeg noen gode nyheter og noen dårlige nyheter.
De gode nyhetene? De har fortsatt en CHAdeMO-plugg på stasjonene oppgradert til den nyeste maskinvaren. Så hvis du trenger å komme innom for en kostnad, overholder Electrify America fortsatt vilkårene i Dieselgate-oppgjøret, og de etterlater deg motvillig nøyaktig én plugg på hvert av nettstedene de satte dem inn på. De setter ikke inn nye CHAdeMO-plugger fremover (i hvert fall utenfor California), men du kommer i hvert fall ikke til å miste terreng foreløpig.
Men den dårlige nyheten er at de ikke kommer til å sette inn en ny stasjon med den lange ledningen og det finere strømdelingsutstyret for deg. CHAdeMO-boden på hvert nettsted jeg har hørt om og på den jeg prøvde i California vil beholde eldre stasjonsmaskinvare. Hvis du har en LEAF med pluggen i nesen på bilen, er det ikke så stor sak når det gjelder plugging, men påliteligheten til eldre stasjoner er ikke like god som påliteligheten til de nyere.
Og, som du kan se, var CHAdeMO-stasjonen ved Walmart i San Antonio nede da jeg gikk forbi.
Electrify America er imidlertid ikke den eneste leverandøren med CHAdeMO-stasjoner. EVgo, ChargePoint og andre setter fortsatt inn nye stasjoner med CHAdeMO-plugger her og der, så du trenger sannsynligvis ikke skynde deg ut og selge LEAF-en din hvis den fungerer bra for deg.
Kortsiktige dårlige nyheter for alle
Selv om disse nye stasjonene er flotte, er den triste nyheten at de vanligvis ikke blir satt inn over natten ved magi. Når Electrify America bestemmer seg for at det er på tide å oppgradere en stasjon, vil du få omtrent fire dagers advarsel på PlugShare og deretter vil stasjonen være nede i 2–4 uker.
Mange steder er dette virkelig dårlig fordi Electrify America-stasjonen noen ganger er den eneste stasjonen i området, og du vil ikke kunne gå ned den motorveien i de fleste elbiler under oppgraderingen, ellers vil det være til stor ulempe.
Så hvis du er avhengig av EAs nettverk akkurat nå for noen turer, sørg for å sjekke PlugShare dagen før du drar for å se om noen stasjoner kommer til å være nede. Hvis de skal være nede, sørg for å gjøre andre ordninger. Noen ganger kan du lade opp til full på stasjonen før den og knapt komme til neste etter. Andre ganger må du stoppe en stund på en L2-stasjon eller bobilpark for å få nok lading til å klare det. Eller i verste fall må du kanskje finne et nærliggende hotell med L2-lading og overnatte.
Men denne prekære situasjonen vil sannsynligvis bare vare i noen måneder til før de får byttet alle stasjonene.
Alle bilder av Jennifer Sensiba.
Setter pris på CleanTechnicas originalitet og cleantech-nyhetsdekning? Vurder å bli CleanTechnica-medlem, supporter, tekniker eller ambassadør – eller beskytter på Patreon.
Vil du ikke gå glipp av en cleantech-historie? Registrer deg for daglige nyhetsoppdateringer fra CleanTechnica på e-post. Eller følg oss på Google Nyheter!
Har du et tips til CleanTechnica, vil du annonsere eller foreslå en gjest til vår CleanTech Talk-podcast? Kontakt oss her.