Elon Musk selger ytterligere 3,6 milliarder dollar i TSLA-aksjer for å finansiere twitter-katastrofen

Dec 15, 2022 | Elbil og elbil ladere


Elon Musk har solgt en ny transje av Tesla-aksjer, denne gangen verdt 3,6 milliarder dollar, midt i pågående kaos knyttet til hans Twitter-overtakelse. Salget ble annonsert i en skjema 4-innlevering til SEC onsdag kveld.

Salget representerer nesten 22 millioner aksjer i TSLA solgt i løpet av de siste tre handelsdagene, til aksjekurser mellom $156-$176. TSLA-aksjen har falt rundt 20 poeng i den tidsperioden, og tapt mer enn 10% av verdien.

Dette fallet har resultert i at Musk har mistet tittelen som verdens rikeste mann, en tittel han først hadde oppnådd tidlig i 2021. Han ble erstattet av Bernard Arnault, administrerende direktør for luksusvarekonglomeratet LVMH.

I går tok Musk til twitter for å forsikre Teslas aksjonærer om at de ville “dra på lang sikt” av hans twitter-eierskap. Vi vet nå at han på den tiden var i ferd med å losse titalls millioner aksjer.

Dette er ikke første gang Musk har solgt TSLA-aksjer siden han først annonserte sitt bud på å overta Twitter. Den første var i desember i fjor etter å ha kjørt en twitter-avstemning om hvorvidt han skulle kjøpe selskapet eller ikke, hvoretter han hevdet å ha solgt omtrent nok av sin eierandel i Tesla til å finansiere kjøpet.

Men det er ikke den eneste gangen han sa at han var ferdig med å selge Tesla-aksjer relatert til twitter-oppkjøpet. I august rapporterte vi at han solgte 6,9 ​​milliarder dollar på aksjer, hvoretter han eksplisitt sa «Ja» da han ble spurt om han var «ferdig med å selge».

Musk fortsatte deretter med å selge ytterligere 3,9 milliarder dollar på lager i november, etter begge disse uttalelsene. Han fortalte Twitter-ansatte i et møte med alle hender at dette var nødvendig for å “redde” nettstedet.

Dagens salg er Musks fjerde store salg av Tesla-aksjer knyttet til oppkjøpet, nå til en verdi av rundt 16 milliarder dollar. Musk kjøpte Twitter for 44 milliarder dollar, selv om han fikk ytterligere finansiering i form av lån fra eksterne kilder. Disse lånene har en samlet renteregning på rundt 1 milliard dollar årlig – en betydelig kostnad for et selskap som hittil hadde tapt i størrelsesorden 200 millioner dollar per kvartal, mens det ble drevet offentlig.

Selv om vi ikke vet om Twitters nåværende økonomiske situasjon ettersom den nå er privat, peker tilgjengelige eksterne tegn på problemer. Det har vært et drastisk fall i annonseinntektene, med annonsører som trekker annonser fra plattformen, og skrivebordsbesøk til annonsebehandlerprogramvaren deres har gått ned med opptil 85 %.

Mellom tilleggskostnader for twitter og fallende inntekter, ser Musk ut til å ha sett nødvendigheten av å frigjøre mer finansiering til sitt nye selskap. Selv om twitters nye betalte verifiseringsalternativ kan utgjøre noe av disse inntektene, er det usannsynlig at det vil utgjøre en stor forskjell sammenlignet med den ekstra gjelden og tapet av inntekter som twitter for tiden står overfor.

Tidligere hadde Musk gjentatte ganger uttalt at han ville være den siste personen til å selge Tesla-aksjer.

Electrek’s Take

Gårsdagens melding om at Tesla-aksjonærene ville “dra fordel på lang sikt” av Musks twitter-eierskap fikk oss til å lure på: “men hvordan?” I ettertid hadde det kanskje noe å gjøre med å forberede aksjonærene på dagens store aksjesalgsmelding.

I Electrek’s Take-delen for den artikkelen (som jeg oppfordrer dere alle til å lese), nevnte Fred ekkokammeret som Musk har skapt rundt seg selv, og at til og med superfansen som slippes inn i det ekkokammeret stiller spørsmål ved om Musk er egnet til å lede Tesla .

Han virker absolutt distrahert, og bruker så mye av tiden sin på Twitter-spørsmål, og veldig lite på Tesla-spørsmål. Og nå selges flere Tesla-aksjer for å «kaste inn i twitter-dumpsterilden», som Fred så kortfattet skrev. Dette legger et nedadgående press på Tesla-aksjen, noe som gjør det vanskelig å tro at twitter-overtakelsen hjelper TSLA-aksjonærene eller Teslas oppdrag som helhet.

Vi her i Electrek er åpenbart interessert i elbilrevolusjonen, siden det er en av de viktigste måtene vi kan dekarbonisere samfunnet på. Som sådan støtter vi Teslas misjon og mener at det ledende selskapet innen bilelektrifisering bør ha kompetent lederskap som tar hensyn til selskapets behov.

Det er tydelig at denne distraksjonen skader selskapets oppfatning i offentligheten, og vi vil gjerne se mindre distraksjon fra Tesla-ledelsen.

FTC: Vi bruker inntektstjenende auto affiliate-lenker. Mer.



Se Kilden