EV Mythbusting: EV-er er ikke trygge
En ærlig titt på sikkerhet for elektriske kjøretøy
Neste generasjon kjøretøy ser ut til å bli elektrisk. Disse bilene er bedre for miljøet, men er de tryggere for sjåføren eller andre? Det er noen misoppfatninger om elektriske kjøretøy, men her er en oversikt over hvorfor elbiler er trygge og hvordan man kan forhindre de virkelige farene.
Sikkerheten til elbiler
Selv om det er relativt tidlig i utviklingen, er elbiler generelt sikrere enn sine motstykker med forbrenningsmotor (ICE). Gassdrevne biler trenger drivstoff, som er utsatt for eksplosjoner på grunn av brennbarheten. På den annen side bruker elbiler litium-ion-batterier – som også er brannfarlige – men de ha kjølevæske som beskyttelse i tilfelle de kortslutter.

Elbiler er også tryggere for eiere fordi de ikke krever mye vedlikehold. Disse batteridrevne biler har færre deler, og reduserer sjansene for at noe går galt. For eksempel har et ICE-kjøretøy nesten 2000 deler i drivverket, mens en elbil bare har 20.
Elbiler gir mer beskyttelse for sjåfører og alle andre på veien på grunn av deres lavere miljøpåvirkning. De går på batterier, så det er ingen utslipp av enderør. ICE-kjøretøyer genererer høye forurensningsnivåer, og bidrar til smog i mange byer.
Risikoen ved elbiler
Elbiler er generelt trygge kjøretøy, men disse tre elementene er grunner til at folk ser på elbiler som farlige. Heldigvis finnes det måter elbilsjåfører kan beskytte seg selv og andre rundt seg på.
Bilvasker
Mange elbiler har i dag autonome kjøreegenskaper, som er avhengige av sensorer for å oppdage andre kjøretøy. Å ta den selvkjørende bilen gjennom en bilvaskeboks forstyrre visuelle sensorer med rester av såpe. Dessuten kan de kraftige børstene slå av kalibreringen.
En løsning er å håndvaske bilen for å kontrollere såperester og gjøre skånsom rengjøring.
Elektrokutting
Arbeid med elbiler medfører risiko for elektrisk sjokk eller elektrisk støt. Et institutt for elektriske og elektroniske ingeniører studerer undersøkte farene ved elbiler og elektrokusjon. Spenningen til elbiler varierer fra 346 til 800, avhengig av bilen. Når kjøretøyet krasjer, synker spenningen til 60.
Studien anbefaler en tilnærming med eksterne luftekretser og interne maskinviklinger. Resultatene fant raskere utladningstider – omtrent fem sekunder – enn de typiske merkene i bransjen i dag. Elektrokutting er ikke et alvorlig problem med mindre du aktivt berører litiumionbatteriet eller de oransjekodede høyspentledningene. For å være sikker, la bare fagfolk håndtere batteriet, spesielt hvis elbilen nettopp har vært i en ulykke.

Mangel på lyd
Et tydelig trekk ved elbiler er mangelen på lyd. Bilene er stille når de kjører på veien, noe som er bra fordi de ikke forstyrrer naboer, spesielt om natten når folk prøver å sove. Elbiler reduserer luftforurensning og støy, og hjelper miljøet.
Men mangel på støy kan være farlig. Fotgjengere, syklister og andre er avhengige av en bils lyd for å vite når de skal komme seg ut av veien. Med elbiler er det mye vanskeligere å oppdage. Det kan også være belastende for de med synsproblemer. Bilprodusenter reduserer dette problemet med akustiske kjøretøyvarslingssystemer (AVAS). Elbiler produserer ikke mye lyd, så det AVAS simulerer en lyd som et varslingssystem.
Elbiler gir personlig beskyttelse
Bilprodusenter over hele verden har lagt planer om å bytte helt til elbiler. Denne overgangen er bra for miljøet, men den etterlater noen med spørsmål.
Elbiler utgjør farer som enhver bil, men standardene deres er like høye som alle gassdrevne kjøretøy. Generelt er elbiler tryggere fordi de har færre komponenter og mindre brennbarhet.