Tesla har hevet prisen på Full Self-Driving. Fisker ser etter mer produksjonsplass for sitt Ocean. BYD går inn i Europa på egen hånd – og kanskje på vei inn i Tesla-batteripakker. Og fornyelsen av skattefradraget for elbiler har utløst en massiv prisøkning i leieprisene for elbiler og PHEV. Dette og mer, her kl Grønn bilrapporter.
De siste dagene har EV- og PHEV-leieprisene steget. Det er mest fordi et stort utvalg modeller ikke lenger er kvalifisert for EV-skattefradraget, og leasingselskaper sender deler av eller hele beløpet videre til forbrukeren.
Fisker sier at de undersøker måter å utvide produksjonen av sin kommende Ocean elektriske SUV utover de opprinnelig tiltenkte 50 000 enheter per år. Det kan potensielt bety produksjon i USA – noe som kan gjøre modellen, som starter på $37 499 i Ocean Sport-form, igjen kvalifisert for EV-skattefradraget.
Kinas BYD går inn på det europeiske markedet på flere fronter. Mens den tidligere denne måneden kunngjorde hvordan den planlegger å selge sine personbiler i Tyskland, Sverige og utover, skal den også levere sine LFP Blade-batterier til Teslas Giga Berlin-anlegg for installasjon i kjøretøy så snart som i slutten av august.
Og Tesla har hevet prisen på det de kaller Full Self-Driving—til $15 000 per 5. september. Med sin nyeste versjon 10.69-programvare utvider den også betatestingen av byens gater som har skapt mye kontrovers de siste månedene.
__________________________________
Følg Green Car Reports på Facebook og Twitter