Hvilken populær elbil fikk en prisøkning samme uke som den igjen ble kvalifisert for skattefradraget på 7500 dollar?
Hva valgte Sony-Honda-elbilsatsingen som merkenavn?
Dette er vårt tilbakeblikk på uken i revers – her på Green Car Reports – for uken som avsluttes 6. januar 2023.
Ford F-150 Lightning er vår Green Car Reports Best Car To Buy 2023. Ja, det er en lastebil, ikke en bil, men Lightning er den typen katalysator for EV-adopsjon som vi kan stå bak – for å vise folk hvordan det kjente kan gjøres bedre, elektrisk.

Ram 1500 Revolution BEV konsept
Denne ukens CES i Las Vegas fungerte som bakteppet for flere viktige EV- og teknologikunngjøringer. Stellantis avslørte en helelektrisk Ram-lastebil, kalt 1500 Revolution BEV Concept. En kavernøs frunk, tredje rad hoppeseter og en 18 fots (eller mer) gjennomføring for trelast eller slik last antyder at Ram sikter mot brukervennlighet, mens et flamboyant design og nesten knappløst grensesnitt antyder en radikal nyinnspilling. Vi får se om bare noen få måneder med en produksjonsbundet Ram elektrisk lastebil.
Selskapet bekreftet også denne uken at en Ram elektrisk lastebil med utvidet rekkevidde også er på vei – og den vil spille en nøkkelrolle i Ram-serien og sørge for at den overgår rivalene.

Afeela elektrisk sedan prototype
Sony-Honda-elbilen, som skal bygges i Ohio, har nå et navn – eller i det minste et merkenavn. En forfrisket prototypeversjon av Sonys 2020 Vision-S-konsept ble avslørt på CES, sammen med planer for nivå 3-automatisering og Epic Games skybaserte funksjoner, under et nytt EV-merke som heter Afeela.
BMW har gått tilbake til det grunnleggende med sitt i Vision Dee-konsept for CES. Ved å forhåndsvise en ny familie av “Neue Klasse” EV-er på vei i midten av tiåret, virker denne “reduktive designen” som en tilbakevending til 3-serien for flere tiår siden – uten skjermer eller et tradisjonelt grensesnitt.

Volkswagen ID.7
Volkswagen avslørte sin kommende ID.7 elektriske sedanat CES, som en kamuflert prototype. Mens tekniske spesifikasjoner ennå ikke kommer, se etter et oppgradert grensesnitt og en rekkevidde på rundt 350 miles i enkelte versjoner for denne romslige modellen. VWs MEB-plattform for massemarked elbiler – inkludert ID.4 crossover og kommende ID.Buzz elektrisk varebil – skal også senere få en teknologioppdatering fra midten av tiåret, inkludert raskere lading, nye batterier og støtte for mer avansert førerassistanse tech.

Rivian EDV700
Bortsett fra CES tok vi en titt på den elektriske varebilen Rivian EDV som fungerer som en bakstopper for selskapets virksomhet – og dets finansiering med Amazon. Vi tok en nærmere titt på disse viktige arbeidshestmodellene som vil dele drivenheter med sine mer glamorøse R1T- og R1S-motparter.
Kort tid etter at Chevrolet Bolt EV-familien igjen ble kvalifisert for EV-skattefradraget – med opptil $7500 for de neste månedene – økte GM prisene på Bolt EV og EUV med henholdsvis $900 og $600.
En regulator i Sør-Korea har rammet Tesla med en bot på 2,2 millioner dollar for angivelig å ha minimert effekten av kaldt vær på kjørerekkevidden. Som den siste påstanden mot den amerikanske elbilprodusenten, slutter den seg til kritikken om hvordan Tesla har sammenlignet kostnadseffektivitet kontra bensinbiler.

2019 Chevrolet Volt
Selv i forkant av skattefradraget på 4000 dollar for brukte elbiler som nå gjelder for enkelte kjøp av elbiler og plug-in hybrider for skatteåret 2023, har interessen for PHEV økt.
En ny studie fra konsulentselskapet Deloitte fremhever at blant bilkunder er det et økende nivå av bekymring over kostnadene for elbiler, mens bekymring for rekkevidde og ladetid er overført fra tidligere års studier.
I mellomtiden, basert på flere prismyndigheter, ser det ut til at prisene på brukte elbiler endelig faller, og at Tesla-boblen særlig har sprukket. Prisene på brukte Teslaer synker raskt – ned 17 % fra en topp i juli, mot 4 % for bruktbilprisene i samme periode.

Revel og Fermata Energy V2G pilotprogram som bruker Nissan Leaf elbiler.
Og kan lading av kjøretøy-til-nett (V2G) tjene hver elbil opp til $15 000 over 10 år? Det er hva produsenten av noe V2G-maskinvare, Fermata Energy, antyder er mulig ved å lagre energi i en elbil i rushtiden og frigjøre den i rushtiden.
__________________________________
Følg Green Car Reports på Facebook og Twitter