Flash Drive: 2023 Genesis GV70 EV AWD

Mar 23, 2023 | Elbil og elbil ladere


Flash Drive: 2023 Genesis GV70 EV AWD

Amerikansk-bygget elektrisk luksus

Genesis er på en elektrisk rulle. Introduksjonen av den helt nye 2023 GV70 EV (eller Electrified GV70 i Genesis talk for å skille den fra den gassdrevne GV70) følger stallkamerater G80 EV og GV60 EVog gir det syv år gamle selskapet en kompakt og mellomstor EV SUV, sammen med en mellomstor sedan som kun drives av elektrisitet.

Genesis begynte som eksklusive modeller i Hyundai-serien, og har skapt sin egen identitet med unik stil og forpliktet seg til kun å tilby helelektriske biler og SUV-er innen 2030. Et stort skritt for å bli en leder som tilbyr luksuriøse elbiler, Genesis startet produksjonen i februar 2023 av GV70 EV i Montgomery, Alabama. For å demonstrere veksten er det for tiden fire frittstående Genesis-forhandlere i Amerika, men 100+ vil åpne dørene i løpet av det neste året.

2023 Genesis GV70 EV AWD
En glatt forestilling

Stillegående fremdrift

Den firehjulsdrevne GV70 EV kommer med to elektriske motorer foran og bak, som hver produserer 160 kilowatt (kW) kraft. Disse motorene produserer en kombinert 429 hestekrefter (hk) og 483 pund-fot dreiemoment. Men for litt seriøs moro og fart gir et trykk på Boost Mode-knappen på rattet en 10-sekunders eksplosjon på 100 kW, og øker effekten til 483 hk. Det er et sant “whoosh”-øyeblikk, og forhåndsvarsling til passasjerene dine anbefales.

2023 Genesis GV70 EV AWD
Velg din vei

Shift-by-wire girkassen har fem kjøremoduser som føreren kan velges – Eco, Comfort, Sport, Sport+ og den tilpassbare My Mode, som påvirker kjørefølelsen gjennom gasspedalen og styrejusteringene. Rekkevidden påvirkes av kjørestilen, kjøremodusen og hvor ofte fristelsen oppstår for å aktivere Boost-modusen. GV70 EVs helelektriske rekkevidde er vurdert til 236 miles.

Etter å ha kjørt i og rundt Atlanta i flere timer, hadde vi i gjennomsnitt respektable 3,3 miles per kilowatt-time (kWh). Da vi for det meste kjørte i komfort- eller sportmodus (og avsto fra å trykke på Boost-knappen for ofte) kom vi tilbake til utgangspunktet med 7 % batterilading. Ingen grunn til bekymring, vi hadde det hele veien! Når Ren flåterapport har GV70 EV i en hel uke, vil vi gjøre en dypere gjennomgang som inkluderer flere detaljer om den virkelige kjørerekkevidden.

Akselerasjon i komfort var sterk, men velg Sport og det blir mye mer interessant. For spenning er 0-60 mph-tider omtrent 3,9 sekunder mens du bruker Boost Mode. Whoosh!

2023 Genesis GV70 EV AWD
Turen er luksus

Glatt tur

GV70 EV-turen er balansert og selvsikker, med vekten på 5038 pund (1063 pund fra batteriet under gulvet) lavt og sentrert. Helårsdekkene fra Michelin Primacy Tour 265/45, montert på 20-tommers multi-eikers lettmetallfelger, ga godt grep, selv når de presset svingene til det ytterste. Firehjulsdriftssystemet registrerer automatisk grepsnivået og sender uoppdagelig kraft foran til bak og fra side til side. Den elektronisk kontrollerte fjæringen har Road Preview fra frontvendte kameraer som leser veiforholdene, og kontrollerer automatisk dempningskraften til fjæringen for å sørge for en jevn kjøring. Det var begrenset kroppsrulling og turen var behagelig og selvsikker.

Vind- og veistøy ble redusert delvis på grunn av akustisk laminert glass og lyddempende isolasjon. Genesis bruker også teknologi for å påvirke støyopplevelsen i kupeen. Electric-Active Sound Design pumper virtuelle kjørelyder gjennom høyttalerne som varierer med kjøremodus, hastighet og gasspedaltrykk.

Lading og regenerering

2023 Genesis GV70 EV AWD
Lading foran

Det er tre alternativer for ladehastighet for 77,4 kWh litium-ion-polymerbatteriet. Ved å bruke både 400 og 800 volt lading, er den tregeste med en standard 120V husholdningsplugg som leverer full lading på omtrent to og en halv dag. De fleste eiere vil velge å installere en 240V nivå 2-lader hjemme hos dem som vil etterfylle 10 % til 100 % på omtrent syv timer. For raskere lading kan eiere dra nytte av tre års komplementær ubegrenset lading på Electrify America-stasjoner, hvor med en 250 kW lader vil GV70 få fra 10 % til 80 % på 18 minutter, eller legge til 64 miles på fem minutter. Ved 150 kW, som er en mer vanlig ladehastighet, vil det ta omtrent 50 minutter.

Det er viktig å merke seg at kaldt vær kan påvirke ladetiden og rekkevidden. Genesis GV70 EV kommer som standard med et batterivarmesystem som vil varme opp batteriet til en temperatur som tar en raskere og høyere lading. Her er noen nyttige tips om lading av GV60, som er de samme for GV70.

2023 Genesis GV70 EV AWD
Klar for en rask boost

Rekkevidde kan også legges til gjennom kraftig motorregenerering. Ved utrulling eller bremsing konverterer den kinetisk energi til elektrisk energi og returnerer den til batteriet. Regenerering kan stilles inn på tre kraftnivåer med rattpadler. Ved hjelp av i-Pedaleller én pedalkjøring, gjør det mulig å kjøre det meste uten å stole på bremsene.

Genesis GV70 EV har også Kjøretøy for å laste (V2L), der kraft (maksimalt 1,9 kW ved 16 ampere) kan strømme ut av batteriet og lade el-sykler, camping- og friluftsutstyr, eller drive kontoret mens du er på reise. Den kan også gi strøm til hjemmet ditt i to dager under et strømbrudd.

Distinkt eksteriør

Dele en plattform med bensindrevet GV70Genesis-ingeniører var i stand til å bruke samme plattform for begge kraftverkene uten å ofre innvendig plass for mennesker eller last.

2023 Genesis GV70 EV AWD
Et helt eget design

Wendy Orthman, administrerende direktør for markedsføring, sa at GV70 EV er “utpreget koreansk som tilbyr styling som er dristig, men progressiv.” Den utvendige stylingen er unik for Genesis, men samtidig lett identifiserbar som en Genesis. Den karakteristiske aerodynamiske omvendte G-Matrix-grillen sitter under en clamshell-hette som har Genesis’ ikoniske to-linjers LED-frontlysdesign. Strømladedøren er skjult på høyre front av grillen. Sidene er skånsomt skulpturerte, noe som bidrar til den lave 0,29-motstandskoeffisienten.

De glatte karosserioverflatene er uheftet med krom bortsett fra smakfulle striper rundt sidevinduene, de lavprofilerte takskinnene og bunnen av front- og bakpanelet. Baken fortsetter den to-linjers LED-baklysdesignen som omslutter heisporten. Glasstaket og bakrutespoileren fullfører eksteriørets rene design.

Romslig interiør

Bilens 6,9-tommers bakkeklaring gir sittehøyde for god sikt. Interiøret er åpent, romslig og komfortabelt med den betydelige midtkonsollen som gir mulighet for oppbevaring og en myk overflate for armlener. Den polstrede streken er delt inn i to horisontale rom. Den nedre håndterer tresoners klimakontroll med den øvre for den 14,5-tommers høyoppløselige horisontale fargeskjermen berøringsskjerm og en 8-tommers eller 12,3-tommers 3D digital instrumentskjerm. Infotainmentsystemet inkluderer AM/FM/SiriusXM/HD-radio med kablet Android Auto og Apple CarPlay. Bluetooth-tilkobling for opptil to enheter, 12-volts uttak, USB-strøm- og dataporter, trådløs telefonlading og en Wi-Fi-hotspot fullfører listen over kabinteknologi.

2023 Genesis GV70 EV AWD
Kraft og luksus overalt

Innvendig komfort begynner med oppvarmede og ventilerte forseter i skinn, med minne- og kraftjusteringer, inkludert sidestøtter og massasje. Føreren får Genesis-eksklusive Ergo Motion Seat, designet for å forbedre komforten og redusere tretthet. Sjekk dette video for å se teknologien som vil gjøre reisen din enda mer avslappende og hyggelig.

De oppvarmede baksetene i skinn har god benplass til tre voksne. Passasjerer i baksetet får justerbare hodestøtter, et midtfoldbart armlen med koppholdere, dørkoppholdere, ladeporter, ventilasjonsåpninger og sidevindusskjermer. Bagasjeoppbevaring bak er god, pluss at det er en bagasjerom foran, eller frunk, for oppbevaring av mindre gjenstander.

Som forventet på en luksusbil, har Genesis GV70 EV kraft alt. Det skinnkledde og oppvarmede rattet har kontroller for lyd, telefon og adaptiv cruisekontroll med Stop-and-Go og Auto Hold. Radioen kan styres av berøringsskjermen med volum- og kanalvalghjul på midtkonsollen. Det var en veldig kort læringskurve for dette enestående underholdningssystemet.

Andre funksjoner er omgivelsesbelysning som kan velges av sjåføren, vindusviskere som registrerer regn, krafttilt og teleskopisk ratt, en head-up-fargeskjerm, oppvarmede og elektriske sidespeil med blinklys, panoramasoltak og lading av mobiltelefon.

Teknologi

2023 Genesis GV70 EV AWD
Med teknologi klar til å hjelpe

Teknologifunksjoner inkluderer den digitale nøkkelen, som gir tilgang til kjøretøysystemer, inkludert låse/opplåse og fjernstart. Remote Smart Parking Assist kan flytte GV70 forover og bakover ved å bruke FOB-tasten. Denne nyttige funksjonen kommer godt med når noen har parkert for nærme og du ikke kan åpne dørene.

Surround View Monitor er en viktig sikkerhetsfunksjon når du parkerer eller rygger i et område der det kan være kjøretøy eller fotgjengere som plutselig dukker opp.

Sikkerhet og priser

GV70 EV kommer med en omfattende og standard liste over avanserte førerassistentsystemer (ADAS) som begynner med åtte kollisjonsputer. Det semi-autonome kjøresystemet, den Genesis Highway Driving Assist, fungerte bra. En nyttig funksjon er at når du bruker høyre eller venstre blinklys, kommer et kamera på som viser sidene av GV70, avhengig av hvilken retning som dreies.

De Insurance Institute of Highway Safety (IIHS) ga bensin GV70 en Top Safety Pick+, deres høyeste sikkerhetsvurdering. Det forventes at den elektrifiserte versjonen vil få samme vurdering.

2023 Genesis GV70 EV kommer i to modeller, med disse basisprisene som inkluderer destinasjonsgebyret på $1 125.

Avansert $66 975

Prestisje $73.775

GV70 er tilgjengelig hos utvalgte Genesis-forhandlere i 15 stater, inkludert Arizona, California, Colorado, Connecticut, Louisiana, Maryland, Massachusetts, Nevada, New Jersey, New York, Texas, Utah, Virginia, Washington og Wisconsin.

Observasjoner: 2023 Genesis GV70 EV AWD

Sønn-nim på koreansk oversettes til “Honored Guest”, som er hvordan Genesis vurderer sine nåværende og fremtidige kunder. Dette strekker seg til betjentsalgs- og serviceprogrammene, hvor Genesis vil bringe GV70 EV til hjemmet eller forretningsstedet ditt for en prøvetur eller service.

Hvis du er klar til å for alltid gi slipp på å stoppe på en bensinstasjon, og vil at familie og venner skal sykle i rolig luksus, bør 2023 Genesis GV70 EV AWD legges til handlelisten din. Hvis du ikke har opplevd det ennå, er det noe veldig tilfredsstillende med å kjøre elbil. Mangelen på lyd når den beveger seg nedover veien er fantastisk, og det umiddelbare dreiemomentet fra et stopp, eller mens det allerede er i motorveihastigheter, er noe å glede seg over.

2023 Genesis GV70 EV AWD
Genesis øker elbiltilbudet til 3

Selv om den i utgangspunktet ikke ble solgt i alle de 50 statene, vil Genesis GV70 EV AWD mest sannsynlig bli rullet ut til hele landet i løpet av de kommende årene ettersom produksjonen øker ved monteringsfabrikken i Alabama. For de som er i de opprinnelige statene der den selges, unn deg selv en prøvetur hos din lokale Genesis-forhandler.

Genesis er akkurat nå i gang med en rekke sedaner og SUV-er, som alle får strålende kritikker. Innen 2025 vil de ikke komme ut uten nye forbrenningsmotormodeller. Innen 2030 vil Genesis kun selge biler og SUV-er som drives av et batteri. Ren flåterapport har blitt imponert over alle Genesis-modeller. Da vi skled bak rattet på GV70 EV ble vi ikke skuffet.

Sørg for å melde deg på Ren flåterapport nyhetsbrev (øverst til høyre på siden) for å bli varslet om alle nye historier og anmeldelser av kjøretøy.Historie av John Faulkner. Bilder av John Faulkner og Genesis.



Se Kilden