Fluke lanserer ny FEV300 ladestasjonsadapter for elektriske kjøretøy

Oct 25, 2022 | Diverse


Fluke lanserer ny FEV300 ladestasjonsadapter for elektriske kjøretøy

FEV300 ladestasjonsadapter for elektriske kjøretøy fra Fluke er designet for å simulere et elektrisk kjøretøy for AC-lademodus 3 med koblingstyper 1 og 2, slik at utgangen fra en ladestasjon for elektriske kjøretøy kan testes effektivt og sikkert.

Fluke, en global teknologileder innen produksjon av kompakte, profesjonelle elektroniske test- og måleutstyrsverktøy og programvare, har lansert den nye FEV300 ladestasjonsadapter for elektriske kjøretøy for ladestasjoner for elektriske kjøretøy (EVCS). Designet for å simulere et elektrisk kjøretøy koblet til EVCS, lar det brukervennlige verktøyet utgangsspenningen til en AC-ladestasjon Mode 3 med kontakttype 1 og 2 testes sikkert og nøyaktig i samsvar med IEC/HD 60364-7- 722 og IEC/EN 61851-1.

Vekst av e-mobilitet

Det er omtrent 20 millioner elektriske kjøretøy på veien i dag globalt, ifølge Bloombergs Annual Electrical Vehicle Outlook 2022. Med økende drivstoffpriser og nye drivstofføkonomiforskrifter i mange land, forventes bruken av elektriske kjøretøy som alternativer til drivstoffdrevne kjøretøyer stige dramatisk. Bloomberg antyder at andelen av elbilsalget vil vokse til mellom 40 og 50 prosent i Storbritannia, Frankrike og Tyskland innen 2025.

EVCS er avgjørende for å redusere ladetiden for kjøretøy. Et typisk, kompakt kjøretøy kan ta mellom 24 og 36 timer å lade fra strømnettet. En EVCS gir en eller trefaset forsyning med en nettspenning på 230 volt eller 400 volt, og lader elektriske kjøretøy mye raskere. For sikkerhets skyld må kommunikasjon mellom ladestasjonen og det tilkoblede elektriske kjøretøyet skje før en utgangsspenning leveres. Adaptere, for eksempel nye på markedet FEV300 Adapter fra Fluke, er kritiske deler av utstyret som brukes i installasjonen og obligatorisk rutinetesting av Mode 3 EVCS som gir akselerert lading på 3,7 kW til 22 kW.

Enkelt, trygt og pålitelig

Testing av EVCS skal utføres med jevne mellomrom. Det finnes lokale sikkerhetsforskrifter, internasjonale og europeiske standarder, inkludert IEC/HD 60364-6, IEC/HD 60364-7-722 og IEC/EN 61851-1, som installasjon og testing også må overholde. Både sikkerhets- og kommunikasjonsfunksjonene til en EVCS må testes nøyaktig for å sikre sikkerheten og effektiviteten til det elektriske systemet for sikker bruk av eiere av elektriske kjøretøy. Testene som kreves inkluderer kontinuitet av ledere, isolasjonsmotstand, automatisk frakobling av forsyning (sløyfeimpedans, RCD eller RDC-DD test) og funksjonstester. Alt dette kan utføres med en multifunksjonsinstallasjonstester (MFT) som Fluke 1663 eller Fluke 1664FC.

De FEV300 Adapteren er kompatibel med Flukes ledende MFT-er som brukes i installasjon og igangkjøring av EVCS samt rutinemessige vedlikeholdstester. De FEV300 Adapteren kan også pares med Flukes utvalg av multimetre eller scope-målere for undersøkende feilsøking.

Hans-Dieter Schuesseleapplikasjons- og teknologiekspert hos Fluke sier: «Energien som overføres fra en EVCS ble tidligere mest brukt i industrielle miljøer – og nå leveres den direkte til private kjøretøy. Testing av disse høyeffekts, spenningsførende elektriske systemene er avgjørende for å sikre sikkerheten til sluttbrukere og elektrikere som installerer og vedlikeholder disse essensielle utstyrsdelene.

“Den nye FEV300 Adapteren inkluderer betydelige sikkerhetsfunksjoner som en berøringselektrodefunksjon som raskt viser om det er en høyrisiko jordfeil og forbedrede sikkerhetskontakter som er dekket av plastlokk for å beskytte kontaktene i våte værforhold. Sikkerhetsaspektene ved Flukes nye FEV300 Adapteren overgår andre konkurrerende produkter på markedet.»

Opplæring av arbeidsstyrken til å levere infrastrukturen

Fluke er en ledende leverandør av opplæringsprogrammer for testing og installasjon av EVCS i Tyskland. Markedet for EVCS blomstrer, med utvidede ventelister for å installere ladestasjoner. Infrastruktur for EVCS over hele Europa doblet seg mellom 2020 og 2021 og er på vei til å levere samme volumøkning i 2022, ifølge European Commission for Alternative Fuels Observatory.

“E-mobilitetsmarkedet vokser i en eksponentiell hastighet. Mange generelle elektrikere søker nå å oppgradere gjennom sertifiserte opplæringsprogrammer for installasjon og testing av EVCS for å møte denne etterspørselen. Vi identifiserte et betydelig markedsbehov for en brukervennlig adapter som kan brukes til sikker installasjon og igangkjøring av EVCS samt regelmessig vedlikeholdstesting og feilsøking, sier Schuessele.

Fluke har et omfattende utvalg av robuste, håndholdte verktøy og programvare for e-mobilitet, som lar teknikere trygt teste og installere ladestasjoner for elektriske kjøretøy. Flukes løsninger er designet for enkel bruk og inkluderer markedsledende sikkerhetsfunksjoner som oppfyller de strenge internasjonale og europeiske sikkerhetsstandardene for EVCS.

For mer informasjon, om Flukes nye FEV300 ladestasjonsadapter for elektriske kjøretøyKlikk her



Kilde