Vi har testet et bredt utvalg av e-scootere de siste årene, men bare sjelden har en modell imponert oss så mye som PAUL.
Riktignok høres typebetegnelsen litt merkelig ut til å begynne med, men denne e-scooteren pakker skikkelig. Man kan beskrive produktnavnet PAUL som et skikkelig understatement, for denne modellen viste seg å være et absolutt kraftsenter som også er veldig smidig og manøvrerbar å kjøre. I tillegg kjennetegnes PAUL av et virkelig utmerket pris-ytelse-forhold.
Klikk her for Paul Shop fotbrett

Footboard: Et kommende e-scootermerke midt i hjertet av Ruhr-området
Bak Paul står Trittbrett, et merke fra Plan M GmbH. Trittbrett ble grunnlagt i 2019 i Mülheim an der Ruhr – året da e-scootere først ble legalisert i Tyskland. Men selv om det er et ganske ungt merke, har footboard-e-scooterne allerede en veldig stor fanskare.
Alle fotbrettscootere er forøvrig utviklet i Tyskland. Utviklerne har drevet med batteriteknologi og motorsport i mange år. Det legges stor vekt på å optimalisere e-scooterne fra førerens synspunkt, for dette formålet ble også e-scooterfora og blogginnlegg gjennomsøkt. Trittbrett forfølger målet om å “bli det hotteste e-scootermerket i Tyskland” – og etter vår mening er de på rett vei!

Det som virkelig er uvanlig er at Trittbrett-merket er sterkt orientert mot typiske bikerantrekk, inkludert skinnkapper med “Tritbrett Germany”-lapper osv. Det langsiktige målet er at på et tidspunkt skal våre egne Trittbrett-kapitler dannes over hele landet, så at et ekte fellesskap kunne oppstå. Vi hadde allerede en veldig lik idé med e-scootergjengen vår 😉
Det som umiddelbart fanger oppmerksomheten når det gjelder fotbrett er de enkle typebetegnelsene som selskapet utstyrer sine e-scootere med. Dette er forøvrig ikke vilkårlige navn, men navn på personer som var eller er av stor personlig betydning for Trittbrett-sjef Holger. En original idé som på en måte gir e-scooterne en sjel. Uansett finner vi navn som Kalle, Emma eller Paul mer originale enn de ofte helt upersonlige eller meningsløse typebetegnelsene til enkelte andre produsenter. Men det er til syvende og sist en smakssak.
Det er også interessant at du finner nyttige videoer på fotbrettets nettside, for eksempel om oppstart av scooteren. Det er også detaljerte forklaringsvideoer for skrutrekkere, der enkle reparasjoner vises i detalj og trinn for trinn. Har du problemer kan du også kontakte Trittbrett direkte, guttene (og jentene) sier de vil hjelpe deg raskt og ubyråkratisk.

Som det sømmer seg en e-scooter laget i en pott, ble den første fotbrett-e-scooteren ganske enkelt kalt KALLE. Det var en ganske klassisk, sporty e-scooter som med en vekt på kun 14 kg og en rekkevidde på 25 km er spesielt godt egnet for bruk i byen (pendling osv.). Denne scooteren er også tilgjengelig med et kraftigere batteri og en rekkevidde på opptil 35 km mot en ekstra kostnad. Kort tid etter kom EMMA-modellen, som er identisk i konstruksjon med KALLE, men har et litt annerledes utseende når det gjelder farge. Målgruppen for EMMA-modellen er trolig det kvinnelige publikummet.
Vi ble først oppmerksomme på TRITTBRETT på grunn av suksessen til KALLE spesielt. Da PAUL endelig kom på markedet i 2021, skjønte vi raskt at spesielt denne e-scooteren må være virkelig uvanlig. Det dukket stadig opp entusiastiske kommentarer på sosiale medier og blogger, spesielt angående kraften og det robuste utseendet til denne e-scooteren. Det er ikke rart at kjøretøyet solgte veldig bra med en gang, som for øvrig ikke har endret seg til i dag. Det ble raskt klart at vi absolutt måtte få et eget bilde av PAUL. Kan denne modellen virkelig holde et stearinlys for andre high-end touring e-scootere som Egret PRO?
Fotbrettet PAUL E-Scooter i første test
Siden vi allerede hadde hørt så mye positivt om fotbrett e-scootere, kunne vi ikke vente lenger. Spesielt måtte vi bare ta en titt på og teste PAUL selv. Teamet vårt gjorde derfor en avtale og kjørte til slutt til Trittbretts hovedkvarter, som ligger midt i hjertet av Mülheim. Der tok de to Trittbrett-sjefene Holger og Andreas en vennlig velkomst. Etter at vi hadde blitt fortalt mye om den (veldig sympatiske) bedriftsfilosofien til Triibrett over en koselig kaffe, var tiden endelig inne. Vi lastet PAUL inn i bussen vår og kjørte alle sammen til en park i nærheten, som også hadde noen veldig bratte stigninger. Vi ønsket tross alt å se selv om denne scooteren virkelig har så mye kraft.
Da vi så PAUL for første gang, var det første visuelle inntrykket flott – det var umiddelbart klart at vi hadde et robust kjøretøy av høy kvalitet foran oss.
Utførelsen av scooteren var utmerket og sveisene gjorde et veldig godt inntrykk. Vi ble imidlertid litt overrasket over hvor klumpete denne e-scooteren virket for oss – spesielt de ekstremt brede dekkene fanget umiddelbart oppmerksomheten vår.
Formen på løpebrettet, som er bredere foran og smalner av bakover, var også uvanlig. Totalt sett tilbyr det brede fotbrettet uvanlig mye plass, slik at du kan plassere deg selv i forskjellige posisjoner, selv med store føtter. De vingelignende sidedelene på løpebrettet må også betegnes som ekte blikkfang.
Men kunne dette massive kjøretøyet virkelig være i stand til å mestre selv de bratteste stigningene med letthet – og samtidig demonstrere smidig håndtering?

Det var på høy tid å teste PAUL selv
Vi startet prøvekjøringen på en vei med ganske bratt stigning, vi antok minst 20-30 grader. Og PAUL holdt det vi ble lovet. Da vår testsjåfør Christian (75 kg) kjørte oppover fra stående start hadde scooteren nådd toppfart i løpet av sekunder, akselerasjonen var rett og slett enorm!
Men det ble enda bedre: Selv vår andre tester med stolte 110 kg egenvekt klarte å klatre opp bakken uten problemer. OK, toppfarten var ikke helt nådd i dette tilfellet, men de fleste andre e-scootere ville rett og slett feilet med en så ekstrem stigning og så mye kroppsvekt. Eller i beste fall ville man ha krøpet opp bakken i sneglefart…
Vi ble virkelig overrasket
Kjøretøyet drives av en 48V/500W BOSCH (bak) motor som åpenbart gjør en veldig god jobb (toppeffekt 1030 watt). Når det kommer til start, kan PAUL til og med velge 2 forskjellige akselerasjonsnivåer, inkludert Turbo Boost for en rask start – slik at du ikke taper et løp i trafikklysene i fremtiden 😉
Da vi var tilbake på et jevnt underlag, viste PAUL seg – til tross for sitt klumpete utseende – å være ekstremt smidig og kvikk. Du følte deg alltid trygg, scooteren var helt stabil. PAUL er utstyrt med 2 semihydrauliske 140 mm skivebremser og en motorbrems, som alltid brakte scooteren til stopp trygt og pålitelig uten å stoppe for brått.
De enormt brede 11-tommers slangeløse pneumatiske dekkene ga utmerket fjæring, og ujevnheter i bakken ble dempet veldig godt. Selv på vanskelige underlag som brostein skal du kunne kjøre denne scooteren veldig komfortabelt.
Det er absolutt verdt å nevne at PAUL har en makshastighet på 22 km/t – den lovlig mulige toleransegrensen var derfor helt oppbrukt her (det samme gjelder også de tidligere kjørebrettmodellene KALLE og EMMA). For mange interesserte burde dette allerede være et skikkelig insentiv til å kjøpe, for 2 km/t i tillegg merkes definitivt ved en tillatt makshastighet på 20 km/t! Mange andre e-scootere som vi har testet klarer kun 18-19 km/t selv på flate ruter med oh og bråkete…
løpebrett PAUL har mye mer å tilby
- I følge produsenten skal rekkevidden til PAUL være opptil 75 km. En enorm verdi som bare svært få e-scootere kan holde tritt med. Vi klarte selvfølgelig ikke å fastslå om denne rekkevidden er realistisk i den praktiske testen i vår hurtigtest. Vi skal kjøre lengre prøvekjøringer i fremtiden, da burde vi vite mer. Men siden PAUL er utstyrt med et meget sterkt 14,7 Ah LG-batteri, antar vi at rekkevidder på over 70 km/t er ganske realistiske.
- Det er også flott at PAUL kan ta en last på opptil 130 kg, så denne scooteren er også ideell for tunge gutter og jenter.
- En praktisk app med mange interessante tilleggsfunksjoner ble utviklet spesielt for fotbrett. Du kan for eksempel aktivere en startsperre. Ulike lyd- og bildeapplikasjoner etc. er originale.
- Paul har ikke bare et baklys inkludert bremselys, men også blinklys på styreendene. Indikatorene kan enkelt betjenes via en bryter på styret.
- Veldig stort, ekstremt lettlest display midt på styret. Den dråpeformede designen er virkelig uvanlig.
- Det finnes også praktisk tilbehør som en krok på styret som du for eksempel kan feste handleposer til.
Ingen er perfekt
Men til tross for alle fordelene har PAUL også en liten ulempe som vi ikke ønsker å feie under teppet her – nemlig scooteren er ganske tung med en vekt på 23,5 kg. Selvfølgelig kan PAUL slås sammen, men den er dessverre ikke helt lett å bære på grunn av vekten. Vi vil derfor kun i begrenset grad anbefale PAUL til alle pendlere som ser på sine e-scootere mer som nyttekjøretøy, som du også kan ta sammenlagt på buss eller tog. I dette tilfellet bør du heller bruke lettere modeller – men da må du leve med lavere ytelse og rekkevidde.
Dette er grunnen til at Trittbrett selv også annonserer PAUL som en “Touring E-Scooter”. Og hvis du ønsker å dra på virkelig omfattende turer med din e-scooter, selv i kupert terreng, så er PAUL definitivt et optimalt valg. Og takket være den enorme motorkraften er også her sikret størst mulig kjøreglede.
Hvor mye koster fotbrett PAUL?
Footboard e-scooter PAUL tilbys til en ekstremt lav pris på kun 1 199 euro (kjøp fotbrett Paul her). Vel, denne e-scooteren er i en litt høyere prisklasse – men du får definitivt en e-scooter med utmerkede ytelsesdata og et utførelse som ellers bare er kjent fra mye dyrere modeller (hvis i det hele tatt).
Konklusjon
PAUL e-scooteren fra Trittbrett inspirerte oss med en gang – du kan se at utviklerne har lagt mye hjerte og sjel i den. PAUL er en ekte konkurrent til andre robuste e-scootere for turgåing, som Egret PRO eller IO Hawk Legend. PAUL e-scooter bør være ditt førstevalg, spesielt hvis du ofte kjører i kupert terreng med mange stigninger. Scooteren er robust, har utmerket utførelse og er rett og slett morsom å kjøre. Pris-ytelse-forholdet er også utmerket. I tillegg synes vi konseptet bak Trittbrett-merket er absolutt forfriskende. Vi er sikre på at du vil høre mye mer om fotbrettene e-scootere.
Klikk her for Paul Shop fotbrett
En virkelig detaljert testrapport med detaljert ytelsesinformasjon om PAUL e-scooter kommer snart.
