Geely’s Zeekr vil levere elbiler med over 600 mil rekkevidde, CATL batteriteknologi i Q1 2023

Aug 29, 2022 | Elbil og elbil ladere


Kina-baserte Zeekr kunngjorde lørdag at det vil være det første globale merket som drar nytte av Qilin-batteriet og tredjegenerasjons cell-to-pack-teknologi fra CATL, den største leverandøren av elbilbatterier i verden.

Den sa at batteriteknologien først vil bli brukt i sin Zeekr 009, som den kaller “verdens første elektriske luksus MPV,” med leveranser i løpet av første kvartal 2023. Batteriteknologien vil gi modellen, kanskje bedre beskrevet som en høykjørende crossover-vogn med mye passasjerplass, en rekkevidde på over 1000 km (621 miles) på en lading.

CATL avslørte først den nye versjonen av celle-til-pakke-teknologi i april, og hevdet at den kunne levere 13 % mer kraft i volum enn 4680-formatcellene Tesla går over til – i tillegg til en imponerende energitetthet på 255 Wh/kg med strømteknologiske litiumionceller og 160 Wh/kg med LFP-celler.

Enkelt sagt hopper celle-til-pakke-teknologi over et trinn. Mens EV-celler vanligvis pakkes inn i moduler, som deretter legges i pakker, gjør teknologien noen teknologisprang for å sikre mer overvåking og kjøling og gjøre modulene unødvendige.

CATL tredje generasjons cell-to-pack-teknologi

CATL tredje generasjons cell-to-pack-teknologi

Med litium-ion-celler sa CATL at teknologien vil gjøre det mulig for elbiler å ganske enkelt pakke flere celler i et mindre volum, og levere mer enn 1000 km (621 mil) rekkevidde “i en lek”, og det antyder at det ser fremover til andre fremtidige cellekjemier med oppsettet, for eksempel natriumion.

CATL har tidligere kunngjort en partnerskaps- og lisensavtale med Hyundai Mobis, som potensielt åpner opp for at teknologien kan brukes i fremtidige Hyundai-, Kia- og Genesis-modeller, men ingen av disse merkene har ennå bekreftet bruken i produksjonsmodeller.

Cell-to-pack-teknologien er ikke den eneste innovasjonen CATL har rullet ut i år. Den nye frittstående Evogo-batteribytteteknologien muliggjør bytte av ett minutt, ifølge batteriselskapet. Så langt planlegger den å lansere den teknologien i 10 kinesiske byer. Det er kanskje ikke like sannsynlig at Geely vil bruke den teknologien da den for tiden tester sin egen batteribytte som en del av CaoCao-turtjenesten og kanskje det budsjettmerke Geometry EV-merket.

Zeekr-skyttel for Waymo selvkjørende service

Zeekr-skyttel for Waymo selvkjørende service

Zeekr ble dannet i mars 2021 som et “premium-elbilselskap”, og det er en del av Geely, som er et enormt industriselskap i seg selv, med forskjellige bilmerker inkludert Volvo, Polestar og Lotus Cars, blant andre. Selv om alle disse merkene har sine egne tekniske ressurser og produksjonsfotavtrykk, er Geelys mål for Zeekr litt annerledes, i det det kaller en «asset light operation strategy» – en som ser til leverandører for kjerneteknologi, og kanskje til kontrakter med produksjonspartnere for fremtidig forsamling.

Den har imidlertid, med sin Zeekr 001 lansert sent i fjor, valgt sin egen “intelligente fabrikk” i Ningbo, Kina, som bruker omfattende robotikk, automatisert ultralydinspeksjon og “intelligent selvtilpasning.”

Første Zeekr 001 ruller av linjen på fabrikken i Ningbo, Kina - oktober 2021

Første Zeekr 001 ruller av linjen på fabrikken i Ningbo, Kina – oktober 2021

Første Zeekr 001 ruller av linjen på fabrikken i Ningbo, Kina - oktober 2021

Første Zeekr 001 ruller av linjen på fabrikken i Ningbo, Kina – oktober 2021

Første Zeekr 001 ruller av linjen på fabrikken i Ningbo, Kina - oktober 2021

Første Zeekr 001 ruller av linjen på fabrikken i Ningbo, Kina – oktober 2021

Et annet merke som kommer til tankene i asset-light-strategien er Fisker, som ser til Magna for noe av teknologien og engineering i Ocean EV, sammen med montering, og til Foxconn for sin fremtidige Pear urban EV.

I tråd med den måten å gjøre forretninger på, har Zeekr tidligere annonsert samarbeid med Waymo om et turbil, og med Mobileye om en forbrukerorientert nivå 4 autonom elbil som kommer i 2024. Dens Zeekr 001 er basert på Geelys SEA-arkitektur som vil også underbygge Polestar 3 blant andre.

Geely har sagt at planene for Zeekr er fokusert på det kinesiske markedet i utgangspunktet, men det vil vurdere eksportmuligheter.



Se Kilden

EV Mythbusting: EV-er er ikke trygge

EV Mythbusting: EV-er er ikke trygge

EV Mythbusting: EV-er er ikke trygge En ærlig titt på sikkerhet for elektriske kjøretøy Neste generasjon kjøretøy ser ut til å bli elektrisk. Disse bilene er bedre for miljøet, men er de tryggere for sjåføren eller andre? Det er noen misoppfatninger om...