General Motors har startet en frivillig tilbakekalling av sin Hummer EV på grunn av et potensielt problem med batterikontakten på kjøretøyet. Tatt i betraktning at GM i hovedsak tilbakekaller kjøretøyet uten å få National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), kaller imidlertid veteranbilprodusenten initiativet for et “kundetilfredshetsprogram.”
Ifølge bilprodusenten kan berørte Hummer EV-enheter se høyspenningskontakten korrodere, noe som resulterer i at vann potensielt lekker inn i høyspentbatteripakken. Hvis dette skjer, vil det vises et feillys på den helelektriske pickupens sjåførinformasjonsskjerm som varsler operatørene om problemet.
GM har ikke avslørt hvilke farer det potensielle batterikontaktproblemet kan forårsake, selv om vann som siver inn i batteripakken kan føre til en rekke problemer. Batteripakken kan for eksempel bli skadet, noe som sannsynligvis vil føre til dyre reparasjons- eller erstatningskostnader.
Heldigvis har GM allerede en løsning på Hummer EVs potensielle batterikontaktproblem. Som nevnt i a GM Authority rapport, vil sertifiserte serviceteknikere bruke mer AC Delco RTV-motorforsegling på den helelektriske pickupens høyspenningsbatterikontakt. Dette, i hvert fall ifølge bilprodusenten, skal forhindre at mer vann lekker inn i Hummer EVs batteripakke.
Anslagsvis 424 enheter av Hummer EV forventes å bli påvirket av problemet med batterikontakten. Tatt i betraktning de relativt få enhetene som er berørt, og det faktum at GM ser ut til å ha til hensikt å kutte problemet i knoppen, fortjener veteranbilprodusenten litt ros. Proaktive tilbakekallinger blir alltid verdsatt ettersom de tross alt holder kjøretøy på veien så trygge som mulig.
Elektriske kjøretøy er ikke fremmed for tilbakekallinger. Selv veteraner som Tesla ender opp med å starte en rekke tilbakekallinger. Selv om i motsetning til GM, involverer Teslas tilbakekallinger vanligvis NHTSA. Også i motsetning til GM, kommer en god del av Teslas tilbakekallinger i form av over-the-air programvareoppdateringer, som kan løses uten et fysisk besøk til et servicesenter.
GM på sin side bemerket at de vil varsle berørte eiere med instruksjoner om hvordan de kan avtale en avtale med forhandleren deres for å fikse batterikontakten til Hummer EV. Eiere som er usikre på om kjøretøyene deres er berørt av “kundetilfredshetsprogrammet” anbefales å ta kontakt med selskapet med spørsmål eller bekymringer.
Ikke nøl med å kontakte oss med nyhetstips. Bare send en melding til simon@teslarati.com å gi oss en heads up.
