
Alle nylanserte varebilmodeller i EU-land er nå lovpålagt å være utstyrt med fartsbegrensende teknologi og eksperter sier “det er bare et spørsmål om tid” før Storbritannia følger etter.
De nye EU-reglene trådte i kraft 6. juli og gjelder først for helt nye modeller som lanseres, før de utvides til alle nye varebiler og personbiler fra juli 2024.
Alle varebiler vil få Intelligent Speed Assistance (ISA)-teknologi som vil bruke GPS-data og kameraer for å identifisere den lokale fartsgrensen. ISA-systemet kan ikke fjernes eller deaktiveres permanent, selv om sjåføren vil kunne slå det av ved starten av hver reise.
Veiulykker er en ledende årsak til dødsfall og skader i Storbritannia, og fartsovertredelse er en viktig medvirkende årsak; 27 % av dødsulykkene i 2020 var forårsaket av at sjåfører enten overskred fartsgrensen eller kjørte for fort i forhold til veiforholdene.
Department for Transport (DfT) sier at de nye reglene ikke vil tre i kraft i Storbritannia ennå, og at det ikke er tatt noen avgjørelse om hvilke elementer av pakken som skal implementeres.
Ifølge Dan Powell, seniorredaktør ved den nettbaserte varebilmarkedet AutoVillage, er det imidlertid sannsynlig at teknologien vil bli utbredt, uavhengig av om ministrene vedtar lovgivningen i Storbritannia.
“Mange varebiler i Storbritannia er bygget etter EU-spesifikasjoner, og dette betyr at teknologien vil bli montert og aktivert, uansett om det er obligatorisk her eller ikke,” sa Dan Powell.
«Noen bilister vil forståelig nok være bekymret for introduksjonen av denne potensielt påtrengende nye teknologien, men det er viktig å merke seg at fartsbegrensere ikke er noe nytt, de har vært montert på varebiler i over 30 år; ISA vil imidlertid bringe dette til et nytt nivå ved å ta proaktive tiltak for å forhindre at sjåføren overskrider fartsgrensen.»
Hva er Intelligent Speed Assistance?
Intelligent Speed Assistance (ISA) er en teknologi som kan ettermonteres eller bygges inn i varebilen din for automatisk å justere hastigheten i henhold til gjeldende fartsgrense.
ISA bruker GPS-data og kameragjenkjenning for å identifisere veien du kjører på, og vil automatisk justere hastigheten din innenfor grensen. For eksempel, hvis du kjører på M1, vil ISA begrense hastigheten til maksimalt 70 mph.
Det er fire alternativer varebilprodusenter kan inkludere i kjøretøy. To av disse systemene gir korte hørbare advarsler eller vibrasjoner når fartsgrensen overskrides, og varsler føreren uten å distrahere dem. De andre alternativene griper direkte inn når sjåføren kjører for fort, enten ved å skyve gasspedalen forsiktig bakover eller automatisk senke hastigheten.
For å sikre at sjåførene forblir trygge, kan de trykke ned pedalen til systemet slutter å fungere og øke hastigheten, for å kjøre forbi eller unnslippe fare.
Lovverket
Lovverket trådte i kraft juli 2022. Den sier at alle nye kjøretøyer som introduseres på markedet må være utstyrt med en ISA. ISA vil da bli obligatorisk for alle nye biler og varebiler som selges fra juli 2024 og utover.
Til tross for at de forlater EU, ser Storbritannia ut til å følge EU-kommisjonens ledelse og innføre den samme loven for veiene våre. Dette betyr at enhver ny bil eller varebil kjøpt fra juli 2024 og utover vil være utstyrt med en ISA – det vil ikke være noe alternativ for å fjerne eller deaktivere den.
Lovverket gjelder ikke for person- og varebiler som allerede er i omløp. Noen produsenter inkluderer imidlertid allerede ISA-systemer i kjøretøyene sine.
Potensielle fordeler
Redd liv: Hver 1 % økning i hastighet resulterer i en 4 % økning i dødsulykker. Ved å automatisk justere hastigheten til gjeldende grense, er det mindre sannsynlig at sjåfører ved et uhell overskrider den og blir involvert i en kollisjon.
Reduser trafikken: Med færre ulykker kan ISA-systemer hindre stillestående trafikk som følger. Dette gjelder også trafikkerte veier, hvor kjøretøy automatisk kan bremse før det trafikkerte området og holde trafikken i gang.
Reduser utslipp: Kjøring bruker raskt mer drivstoff og forårsaker mer utslipp. Begrensning av sjåførenes hastighet betyr at kjøretøyene deres ikke bruker mer drivstoff enn nødvendig. I tillegg vil mindre trafikk også redusere utslippene, og forbedre den generelle luftkvaliteten.
Potensielle ulemper
Sikkerhet: Sjåfører kan bare overstyre ISA-systemet ved å trykke ned gasspedalen utover systemets grenser, som må være responsiv nok til at sjåførene kan bruke i en nødsituasjon. EU-kommisjonen forsikrer imidlertid sjåførene om at det kan “jevnt overstyres”.
Overavhengighet av teknologi: Et annet potensielt problem er at ISA kan føre til at sjåfører blir mer avhengige av teknologien og mindre oppmerksomme på omgivelsene sine, noe som kan forårsake problemer hvis en sjåfør bruker et kjøretøy som ikke har denne teknologien.
Sanntidsoppdateringer: Kameraer for fartsskiltgjenkjenning er ikke ufeilbarlige og kan gjøre feil hvis de leser et skilt feil. Et GPS-signal kan også være vanskelig å oppnå i landlige deler av Storbritannia, noe som betyr at noen viktige skritt må tas for å sikre at teknologien bak ISA er 100 % pålitelig.
Finn ut mer om AutoVillage her