Himiway har skapt seg et navn de siste årene med en rekke elektriske terrengsykler med lang rekkevidde, fettdekk (e-MTB) som damper positivt nedover veien. Men den går inn i et nytt felt i 2023, ettersom Himiway har lansert sin første «smale» dekksykkel noensinne. Møt 61 lb Rambler – et solid alternativ for elektrisk pendlersykkel som er riktig priset.
Hvis du er kjent med Himiway Zebra eller dens høyere spesifiserte fetter, Cobra Pro, vil du oppdage at Rambler har den samme “biffige” følelsen over seg. Rammen, sveisene, pedalene – det hele er solid og virker like bygget for å vare, men siden det er rettet direkte mot pendlermarkedet, er ikke spørsmålet her om Himiway vil takle de daglige utfordringene din A- to-B vil kaste på det, men uansett om Rambler treffer det unnvikende søte stedet mellom tank og landeveissykkel, gir det en flott tur.
FØRSTEINNTRYKK
Himiway Rambler. Foto av Jo Borrás | CleanTechnica.
Mens mitt første inntrykk av Zebraen jeg testet i fjor var noe i retning av, “Den er så stor!?”, ser Rambler ut til å være – tør jeg si – “riktig” størrelse? Den er stor nok til å være komfortabel, med en oppreist sittestilling som umiddelbart vil være kjent for europeiske fans av elektriske pendlersykler.
Testeren min kom med en 500W navmotor sammen med et 720Wh batteri som visstnok er bra for hele 55 miles rekkevidde, noe som kvalifiserer denne elektriske pendlersykkelen som et ekte “langdistanse” e-sykkelalternativ (en Bafang mid-drive-motor er tilgjengelig på den avanserte premiummodellen med samme batteri). I motsetning til Zebra med Shimano SIS-giring og høyregass, bruker Rambler mer konvensjonelle triggerskiftere på høyre styre og en tommelgasspak på venstre side.
På dette tidspunktet bør jeg fortelle deg at venstre tommelgass er en no go for meg. Gamle skader og begrenset bevegelse på den siden betyr at, så vidt jeg er bekymret for, er Himiway Rambler et rent pedalassistert forslag – og det er OK, for når det gjelder pedelecs, er den faktisk en ganske god en!
PÅ FARTEN
Midt- og bakmotorer tilgjengelig. Foto av Jo Borrás | CleanTechnica.
Det dårlige med navmotorer er at de tilfører masse til baksiden av sykkelen, og endrer “følelsen” av turen. Det gode er at de vanligvis tillater flere kjettinger foran, noe som betyr flere giralternativer, dreiemomentmultiplikasjon og rekkevidde. Kombinert med 62 Nm dreiemoment som motoren skyver ut, klarer Himiway Rambler mer enn oppgaven med å holde tritt med Oak Parks 25 MPH forstadstrafikk.
Denne elektriske pendlersykkelen har kortere akselavstand og betydelig lettere vekt enn Zebra, noe som gjør at Rambler føles mye mer kvikk og sporty på veien. De smalere hjulene, som også gir mindre rullemotstand enn Zebras fete dekk, bidrar bare til den følelsen – og jeg vil til og med si at Rambler føles raskere, til tross for 50% kraftfordel til den andre sykkelen.
Totalt sett er det bare en mindre skremmende maskin enn Zebra eller Cobra – og mye mer tilgjengelig for ryttere som ikke er ivrige syklister. Ved å matche Rambleren med en annen favoritt, NIU BQi-C3-pendleren, sammenligner den nøyaktig slik du forventer at en Himiway skal sammenlignes med en NIU. Den føles kraftigere, og den kompatible fjæringen gir inntrykk av at du kan sette den fast i fortauskanter og jettegryter med hensynsløs forlatelse, mens NIU føles mer – la oss gå med “seriøst”. Himiways strandcruiser-stil styre er mer avslappet, gir mindre belastning på håndleddene for ekstra komfort, og den nye Himiway-standardbelysningen er betydelig lysere.
I en head-to-head-sammenligning er min grunnleggende Himiway Rambler-tester mye nærmere NIU enn NIU sannsynligvis vil ha den til, og har en prislapp på $700 lavere. $2199 mid-drive Premium Rambler som er priset for å konkurrere med NIU? Jeg kan bare gjette, men jeg forestiller meg at det endelige valget vil være ned til spørsmål om smak, ikke kvalitet.
DET ER KLART
Vi snakket om hvordan Rambler føltes på farten – men det er noen måter en e-sykkel beveger seg på, ikke sant? En av disse måtene er når den bæres – for eksempel båret opp trapper. Og selv om Zebra absolutt ikke var en sykkel jeg ville ha for å heise opp og ned selv noen få trinn, har Himiway Rambler som er ny for 2023 denne flotte lille gripestangen i rammen som gjør den enda enklere å bære enn vanskelig balanserte sykler som veier betydelig mindre.
Du kan sjekke det ut selv her:
Gripehåndtak. Foto av Jo Borrás | CleanTechnica.
En annen smart funksjon er LCD-skjermen med høy kontrast. Den er lett synlig og funksjonell, og jeg har aldri savnet en fullfarge TFT-skjerm. Det bare fungerer.
Himiway Rambler LCD-skjerm med høy kontrast. Foto av Jo Borrás | CleanTechnica.
HOVEDFUNKSJONER OG FORDELER
Denne artikkelen er sponset av Himiway.
Registrer deg for daglige nyhetsoppdateringer fra CleanTechnica på e-post. Eller følg oss på Google Nyheter!
Har du et tips til CleanTechnica, vil du annonsere eller foreslå en gjest til vår CleanTech Talk-podcast? Kontakt oss her.
Tidligere Tesla-batteriekspert leder Lyten inn i ny litium-svovelbatteri-æra — Podcast:
Jeg liker ikke betalingsmurer. Du liker ikke betalingsmurer. Hvem liker betalingsmurer? Her på CleanTechnica implementerte vi en begrenset betalingsmur en stund, men det føltes alltid feil – og det var alltid vanskelig å bestemme hva vi skulle legge bak der. I teorien ligger ditt mest eksklusive og beste innhold bak en betalingsmur. Men da er det færre som leser den! Vi liker bare ikke betalingsmurer, og derfor har vi bestemt oss for å droppe vår.
Dessverre er mediebransjen fortsatt en tøff, tøff virksomhet med små marginer. Det er en uendelig olympisk utfordring å holde seg over vann eller kanskje – gispe — vokse. Så…
Hvis du liker det vi gjør og ønsker å støtte oss, vennligst chip inn litt månedlig via PayPal eller Patreon for å hjelpe teamet vårt med å gjøre det vi gjør!
Takk skal du ha!