Hvordan er det et problem? Hvordan takle det

Mar 29, 2023 | Elbil og elbil ladere


De fleste som vurderer et elektrisk kjøretøy er mest bekymret for å gå tom for strøm og bli strandet. I utgangspunktet er de for tidlig angst for det som kalles “rangeangst.” De er også bekymret for hvor de kan lade på lange turer, hvor lang tid ladingen tar, og hvor mye det vil bremse dem på de langrennsturene.

De fleste EV-eiere gjør 95 % av ladingen hjemme i garasjen ved å bruke 220V-tjeneste til ~48 miles i timen. Du kan imidlertid lade fra et hvilket som helst 110V-uttak, også det ved siden av speilet på badet ditt. Skjønt, 110V-lading er veldig sakte og ikke for motorveilading, så det er egentlig ikke relevant for disse bekymringene.

Jeg har kjørt elbiler nå i 8 år og har aldri gått tom for strøm. Vel, det er strengt tatt ikke sant. En gang kjørte jeg med vilje elbilen min helt tom for å se hvor langt den egentlig ville gå. Til slutt, 13 miles etter 0 % lading, gikk jeg tom for elektrisitet på gaten foran huset mitt, hvor elbilen min stoppet helt. I dette tilfellet klarte jeg å kjøre en 110V skjøteledning fra garasjen til bilen, og i løpet av noen minutter hadde jeg nok ladning til å nå min 220-volts “Level 2”-lader i garasjen min. Neste morgen var jeg klar til å gå igjen. En annen gang, i østlige Colorado på I-70, møtte jeg en motvind på 50 mph med tumbleweeds som rullet over veien. Jeg var sikker på at jeg ikke kom til å komme til neste Supercharger. Å bremse ned til 20 km/t på motorveien var ikke et alternativ, så jeg traftet bak en stor semi-lastebil og kom meg til laderen med 5+ miles til overs.

Bunnlinje 1: Du har ikke råd til å gå tom, så det gjør du ikke. Jeg har aldri forsøkt å kjøre over 220 miles i min tidligere EV, en Nissan Leaf med 150 miles rekkevidde. Jeg gjorde en slik distanse to ganger, og i hvert tilfelle hadde jeg en kompatibel lader tilgjengelig midtveis på turen. De siste 3+ årene har jeg kjørt en Tesla Model 3 Long Range. Dette gir meg tilgang til Teslas fantastiske Supercharger-nettverk. Superladere er plassert med 70 til 110 mils intervaller på alle de store motorveiene i USA. Jeg har kjørt langrenn mange ganger og aldri funnet en i ustand. Du sikkerhetskopierer til en lader, kobler til, og den starter automatisk belastningen og fakturerer kredittkortet Tesla har registrert. Inntil helt nylig har jeg aldri måtte vente på en stall, og selv nå var min maksimale ventetid for en av mine svært få ventetider 5 minutter. Tesla nærmer seg salg av én million biler per år i USA, og den bygger vanvittig flere ladere og utvider nåværende ladere for å møte etterspørselen. Bildet over viser Supercharger i Beaver, Utah. Det er en av Superchargers – med totalt 40 nye 250 kW ladeboder – som Tesla har bygget mellom Salt Lake City og Saint George i Sør-Utah på I-15. De har blitt installert i Beaver og Cedar City de siste ~24 månedene. Den gjenværende “langsomme” superladeren på ruten er i Nephi, Utah, hvor nye høyhastighetsboder er planlagt å være i drift innen tredje kvartal av 2023.

Bunnlinje 2: Du kan reise stort sett hvor som helst i USA i en Tesla på Interstate Highway System uten å bekymre deg for å finne en fungerende hurtiglader. Imidlertid krever turer mer enn 100 miles utenfor Interstate planlegging og sannsynligvis en overnattingsavgift.

Måter å unngå rekkeviddeangst i en Tesla Model 3 på en biltur

Den nominelle EPA-rekkevidden til min Model 3 Long Range er 310 miles. Nye Model 3-kjøretøyer er vurdert til 358 miles og Model S er vurdert til 405 miles. Men når jeg reiser langrenn, har jeg alltid en eller to store terrengsykler på et brettstativ bak på bilen min (se bildet nedenfor). Elsyklene ødelegger den aerodynamiske effektiviteten til bilen min, og intervaller lengre enn 120 miles er et problem for meg. Hvis jeg står overfor et intervall på 120 mil, er det første jeg gjør å sjekke vindhastigheten der jeg befinner meg. Hvis motvinden er mindre enn 10 mph er jeg klar til å gå. Jeg kjører vanligvis 75 mph på Interstate Highways. Når jeg passerer et kjøretøy med langsommere bevegelse, vil jeg øke hastigheten opp til 80 mph slik at bilene bak meg ikke blir utålmodige, og deretter falle tilbake til 75 mph når jeg kommer ut av forbikjøringsfeltet.

rekkeviddeangst overhyped - Tesla Model 3 roadtrip-opplevelse

Min Tesla Model 3 med to terrengsykler bak, og min kone Mary som mater esler ved siden av. Custer State Park, Black Hills, South Dakota. 7. mai 2022. Foto Fritz Hasler.

Eksempler fra Tesla Road Trips

Når jeg lader på en Supercharger, legger jeg neste Supercharger på ruten min inn i navigasjonssystemet (NAV). NAV vil da estimere kostnadsbeløpet jeg vil ha ved ankomst. Når den estimerte ankomstavgiften (EAC) når ~30 %, slutter jeg å lade og jeg er av, vanligvis når jeg har hatt en sjanse til å gå til nærmeste toalett og tilbake og min kone har hatt tid til å gå tur med hunden . Jeg liker ikke å lade over 80 % fordi ladehastigheten over 80 % er så treg at det ikke er fornuftig å lade lenger hvis jeg kan lage neste lader. Normalt starter jeg i 75 mph. Hvis EAC forblir konstant eller i det minste ikke faller under 10 %, opprettholder jeg den hastigheten. Hvis neste lader er 120 miles unna eller jeg møter motvind, senker jeg hastigheten til 70 mph og overvåker EAC nøye. I ekstreme tilfeller vil jeg senke hastigheten til 65 eller 60 mph til jeg er sikker på at jeg kommer til å lage den neste Supercharger og ikke har noen reell rekkeviddeangst. Jeg synes da vanligvis at jeg øker hastigheten til 70 eller 75 mph for den siste strekningen.

Vi foretar ofte den 270 mil lange I-15-pendlingen mellom Salt Lake City og datterens hus i Saint George i Sør-Utah. Fartsgrensen på denne ruten er 80 mph. Du kan trygt reise 85 mph eller til og med 90 mph uten å risikere en fartsbot. Når jeg reiser 75 mph eller enda saktere, er det biler som sprenger meg kontinuerlig. Imidlertid er det mange biler og lastebiler i høyre kjørefelt som kjører med min hastighet eller saktere, så jeg føler ikke at jeg er i fare fra den raskere trafikken. Med syklene på baksiden må vi stoppe ved Nephi for en 20 minutters lading og Beaver for en 30 minutters lading. I en gassmobil kan du ta hele turen i 80 mph uten å stoppe hvis du starter med full tank med bensin. Konklusjon: Hvis du ikke er villig til å bruke en time eller to lenger på turen, bør du ikke kjøre elbil med sykler bak. Med Tesla Model S med 405 miles rekkevidde og uten sykkelstativ, rakettboks eller annet ekstra aerodynamisk ransutstyr, kan du ta turen uten å lade, men sannsynligvis ikke med 80+ mph.

Vi tar 1500 mil pendler fra Salt Lake City til Nord-Wisconsin og tilbake hvert år om våren og høsten. I vår Toyota Highlander ville vi dele turen inn i tre dager på 500 mil. Selv med syklene er vi i stand til å ta turen på 3 dager med vår Tesla Model 3 Long Range. Forskjellene: Dagene er noen timer lengre og hunden går tur 3 eller 4 ganger i løpet av dagen. Når jeg er nesten 83 år gammel, trenger jeg de toalettpausene og å strekke på bena. Vi kan ofte ta litt hurtigmat å spise mens vi lader. Det er en roligere dag, og når vi først har tatt pausen, trenger vi aldri å fortsette å lade mer enn 10 eller 15 minutter til før vi er på vei igjen. Yngre medlemmer av familien vår som har jobber, mer utholdenhet og flere sjåfører får den 1500 mil lange kanonkulen til å løpe til huset vårt ved innsjøen i Wisconsin i ett skudd. En elbil ville gjøre turen deres betydelig mer utfordrende. Imidlertid ville de ankomme med mindre fare for leggemboli. Også i disse dager kan de fleste jobbe eksternt når de er ved sjøen, noe som gjør kanonkulen mindre nyttig.


 


Jeg liker ikke betalingsmurer. Du liker ikke betalingsmurer. Hvem liker betalingsmurer? Her på CleanTechnica implementerte vi en begrenset betalingsmur en stund, men det føltes alltid feil – og det var alltid vanskelig å bestemme hva vi skulle legge bak der. I teorien ligger ditt mest eksklusive og beste innhold bak en betalingsmur. Men da er det færre som leser den! Vi liker bare ikke betalingsmurer, og derfor har vi bestemt oss for å droppe vår.

Dessverre er mediebransjen fortsatt en tøff, tøff virksomhet med små marginer. Det er en uendelig olympisk utfordring å holde seg over vann eller kanskje – gispe — vokse. Så…


 






Se Kilden