Hvordan fornybar diesel kan bidra til å bekjempe klimaendringene

Nov 15, 2022 | Elbil og elbil ladere


Redusere klimagasser i transportsektoren

Visste du at transportsektoren er den største bidragsyteren til klimagassutslipp (GHG) i USA? Med det i tankene er behovet for å fremskynde utfasingen av fossilt brensel og overgangen til et mer bærekraftig transportsystem mer fremtredende enn noen gang.

Neste fornybar diesel
Lange turer = flytende drivstoff

Mange amerikanske byer og bedrifter erkjenner behovet for å skape en sunnere planet, og har satt dristige ambisjoner om å redusere karbonfotavtrykket og miljøulikheten. Det er ingen sølvkule for å avbryte vanen med fossilt brensel, fordi det som fungerer for en type kjøretøy ikke vil fungere for en annen. For eksempel er elektrifisering fornuftig for personbiler, men er foreløpig ikke tilgjengelig i stor skala for langdistanse tunge lastebiler eller fly.

I USA er det flere enn 13,5 millioner mellom- og tunge lastebiler i bruk i dag, og de fleste av dem er avhengige av fossilt brensel. Disse kjøretøyene er ansvarlige for flytting 72 % av alle varene vi forbruker– slik som bestillingene vi legger inn på Amazon som senere blir levert på dørstokken, eller de ferske dagligvarene vi kjøper fra de lokale markedene – men de brenner over 44 milliarder liter diesel hvert år, og slipper ut 432 millioner tonn klimagassutslipp.

Finne ut hvor du skal begynne

Men å redusere utslippene fra disse kjøretøyene – og vite hvor du skal begynne – kan være en utfordring i seg selv. Samfunnet og planeten vår har ikke råd til å vente – vi trenger “i dag løsninger” for å kutte klimagassutslipp fra disse kjøretøyene. Heldigvis tilbyr fornybar diesel en drop-in-løsning som gir umiddelbare miljøfordeler og som krever null nye investeringer. For over 20 år siden utviklet Neste teknologien for å produsere fornybar diesel; nå er Nestes fornybare diesel laget av bærekraftig hentet fornybare råvarer som brukt matolje og animalsk fett fra matindustriavfall.

Neste fornybar diesel
Å drive mot en sirkulær økonomi

I løpet av drivstoffets livssyklus kan Nestes fornybare diesel redusere klimagassutslipp med opptil 75 %[1] sammenlignet med fossil diesel. Enda bedre, noen byer og virksomheter tar et skritt videre for å skape en sirkulær økonomi, slik at kjøretøyene deres kan kjøre på fornybar diesel laget av deres eget avfall.

Som en del av arbeidet mitt med Neste, hjelper vi til med å gi amerikanske byer enkel tilgang til lavere utslipp, drop-in drivstoff som fungerer sømløst med eksisterende kjøretøy og drivstoffinfrastruktur. Ved å samarbeide med lokale bedrifter for å levere fornybare drivstoff og produkter der og når bedrifter trenger dem, kommer vi opp med kreative nye verktøy som lar bedrifter støtte og dra nytte av fornybar energi selv der de ikke er tilgjengelige.

USA har vært avhengig av fossilt brensel for å drive transport i over 150 år. Vi må gjøre transportsystemet vårt mer bærekraftig med dagens løsninger ettersom byens innbyggere, investorer, ansatte eller kunder krever tiltak mot klimaendringer. Å velge å bruke fornybare råvarer som en ressurs og gå over til fornybar diesel er en enkel måte å avstå fra fossilt brensel og et kostnadseffektivt skritt for byer å ta for å bekjempe klimaendringer. Ved å skape en sirkulær økonomi kan hvert kjøretøy, hvert utstyr og hver restaurant i byer være en del av løsningen som hjelper til med å bekjempe, ikke bidra til, klimaendringer.


[1] Livssyklus reduksjoner i klimagassutslipp sammenlignet med fossil diesel og basert på gjeldende råstoffveier. Beregningsmetoden samsvarer med LCFS CA-GREET 3.0.



Se Kilden