Insteon slår seg brått av, brukere forlot Smart-Home-less

Aug 15, 2022 | Smarthus


I dagens “forutsigbare ting som har skjedd før og som definitivt vil skje igjen”, har Insteon, et smarthusselskap som kan skryte av Insteon-økosystemet av enheter bygget rundt deres proprietære kommunikasjonsstandarder, stengt serverne sine uten forvarsel. I nesten to tiår pleide Insteon å tilby produkter som smarte lysbrytere, dimmere, releer, forskjellige sensorer, termostater – de vanlige hjemmeautomatiseringstilbudene, alt koblet til et koselig system. Når man ser gjennom historien til Insteon subreddit, var det tegn til selskapets nedgang i godt et halvt år nå, men ting var stort sett stabilt – inntil for omtrent en uke siden, da brukere våknet og la merke til at deler av smarthjemmenettverket deres sluttet å fungere, mobilappen ville ikke lenger svare, og selskapets ressurser og infrastruktur gikk ned. Dessuten har C-rank-ledelsen skrubbet LinkedIn-profilene deres fra å nevne Insteon og SmartLabs (Insteons morselskap).

Skjermbilde av Insteons 'servicestatus'-side, sier "Alle tjenester på nett: Det er for øyeblikket ingen kjente problemer som påvirker Insteon-tjenester"Umiddelbart har Insteon subreddit livnet opp. Folk, med rette sinte over å bli bokstavelig talt forlatt i mørket, lette etter svar – som om de hånet dem, hevdet Insteons hjemmeside at alle tjenester var operative. Andre, som hadde forventet at nedleggelsen til slutt skulle skje, begynte å samle inn og gjenoppta raskt forsvinnende dokumentasjon, hjelpe hverandre med å holde teknologien oppe i mellomtiden og se på alternative plattformer. Det viste seg å være avgjørende at brukere ikke tilbakestiller sine Insteon-huber til fabrikk, siden de må kommunisere med de nåværende Inste-Gone-serverne som en del av den første konfigurasjonen, og nøye verifisere SSL-sertifikatene. Dessverre sitter ganske mange brukere, uvitende og går gjennom de vanlige løsningene for å få nettverket til å fungere igjen, igjen med huber som i hovedsak er murt, bortsett fra noen heldige.

skjermbilde av en eBay-auksjonsoppføring for et Insteon-modem, som går så høyt som $386
Et modem som kan koble et Insteon-nettverk til en Raspberry Pi – den opprinnelige prisen er $80

En uke etter at tjenestene gikk ned, ga Insteon ut en oppdatering som ikke overrasket noen og tok for seg ingenting brukerne ikke visste fra før; skylde på pandemien for selskapets økonomiske fall, og ikke engang tilby noen løsninger for de mest berørte. Proprietære deler av økosystemet – kode, sertifikater og dokumentasjon – sitter fast i likvidasjonslimboet, og det er klart at det ikke er noen forutsigbar tilbakevending til normalen for folk som stolte på Insteon for å holde hjemmene sine i drift.

Brukerne har gått videre, og smarthusplattformene, åpne og lukkede, har tatt imot Inste-off-flyktningene. HomeAssistant har laget en introduksjon som gjør brukerne rolige og støtter dem i deres flytting til en annen plattform. De har til og med for tiden en dedikert utvikler som jobber med å forbedre dokumentasjon og programvareintegrasjoner for Insteon – og brukere deler allerede suksesshistorier med HomeAssistant-migreringen! Andre plattformer, som HOOBS, OpenHAB og HomeSeer, fulgte etter. Raspberry Pi-mangelen hjelper ikke, og integrasjonene er ikke perfekte, men de ser ut til å være milevis foran hva brukerne forventer, og lysår unna de ødelagte systemene de sitter fast med. Selvfølgelig er ikke det eneste problemet å finne ut av flytting av plattformer. Hvorfor fortsetter slike ting å skje? Hvorfor går vi stadig tilbake til de proprietære teknologistøttede smarthusmodellene? Og hva bør vi gjøre annerledes, slik at slike scenarier ikke lenger er mulige i fremtiden?

Nå og da blir enda et smarthussystems infrastruktur stengt, og brukerne blir strandet, og stabelen deres med maskinvare blir ubrukelig. Selv store selskaper er ikke trygge – vi har sett det med Google-tilknyttede Revolv i 2016, Charter (kjent som Spectrum i USA) i 2020 og Samsungs SmartThings i 2021. Da Best Buy lukket sine smarthustilbud på kort varsel , vi hadde en grundig samtale om hvorfor det skjer, og lærdommen vi er tvunget til å ta bort. Tross alt er det ikke bare smarthussystemene som er utsatt for dette – det er til og med enheter som protetiske øyne.

Vi takker [Andrew] for å dele dette med oss!



Her er kilden til saken

Et smart hjem som kan gjøre alt

I et ideelt smart hjem har eksplosjonen av billige WiFi- og Bluetooth-brikker tillatt hundrevis av små trådløse enheter å kontrollere bryterne, lysene og alt annet som kreves for et "smarthjem" til en relativt lav pris. Men hva om du ikke vil at hundrevis av...