Kan disse bittesmå lavpris-elbilene redde amerikanske byer fra SUV-helvete?

Nov 8, 2022 | Elbil og elbil ladere


Ettersom bilene på amerikanske veier vokser seg større og tyngre for hvert år, er det kanskje ikke nok å gå elektrisk rett og slett. For å ta tilbake byene våre fra massive lastebiler og SUV-er og samtidig fremme rimelige og effektive elektriske kjøretøy, tror New York-baserte oppstartsselskapet Wink Motors at det har svaret.

Wink har nettopp avduket fire nye elektriske nabolagsbiler (NEV) designet for amerikanske veier.

De er konstruert for å samsvare med føderale forskrifter fra National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) og er derfor gatelovlige under forskrifter for lavhastighetskjøretøy (LSV).

Puh, det er mange akronymer!

I utgangspunktet er LSV-er små elektriske kjøretøy som oppfyller et spesifikt sett med forkortede sikkerhetsforskrifter og kjører med maksimalhastigheter på 25 mph (40 km/t). De er tillatt på amerikanske veier med fartsgrenser på opptil 35 mph (56 km/t).

Og Wink Motors forteller oss at de har noen av de få gatelovlige alternativene som er tilgjengelige i landet.

Som Winks grunnlegger og administrerende direktør Mark Dweck forklarte:

Vi designet disse kjøretøyene for å være det perfekte bykjøretøyet i småformat. De er små og enkle å parkere på trange steder som en elsykkel eller motorsykkel, men har fullt lukkede sitteplasser for fire voksne og kan kjøres i regn, snø eller annet dårlig vær som biler i full størrelse. Siden de er elektriske, trenger du aldri å betale for gass eller bidra til skadelige utslipp. Og du kan til og med lade dem fra solen med solcellepanelene på taket.

Jeg har faktisk hatt gleden av å se Wink Motors vokse i stealth-modus i løpet av det siste halvannet året mens jeg har gitt teknisk rådgivning om kjøretøydesignene.

Winks er kanskje ikke raske, men de maksimalt ut den lovlige grensen på 25 mph (40 km/t) som er tillatt for LSV-er.

Den lavere hastigheten gjør dem også tryggere og mer effektive – perfekt for bykjøring i overfylte byområder hvor hastigheten sjelden overskrider LSV-grensene. På Manhattan kommer du kanskje aldri opp til 25 mph!

Wink tilbyr fire bilmodeller, hvorav to har takmonterte solcellepaneler for å legge til mellom 16-25 km ekstra rekkevidde per dag når de parkeres utenfor.

Alle kjøretøyene inkluderer fire seter, AC og varmeovner, reservekameraer, en parkeringsavstandssensor, trepunkts sikkerhetsbelter, tokrets hydrauliske skivebremser, 7 kW toppklassifiserte motorer, sikrere LiFePO4-kjemibatterier, elektriske vinduer og dører låser, nøkkelbrikke for fjernlåsing, vindusviskere og mange av de andre funksjonene vi vanligvis forbinder med biler.

Men dette er faktisk ikke “biler”, i hvert fall ikke i juridisk forstand. De er motorkjøretøyer, men LSV-er er deres egen klassifisering atskilt fra tradisjonelle biler.

De fleste stater krever fortsatt førerkort og forsikring, men de har vanligvis avslappede inspeksjonskrav og kan til og med kvalifisere for statlige skatteinsentiver.

LSV-er er kanskje ikke veldig vanlige ennå, men flere selskaper produserer allerede interessante modeller. Vi har sett dem bygget for kommersielle applikasjoner som pakkelevering, så vel som for både kommersiell og privat bruk, som Polaris GEM som nylig ble skilt ut til sitt eget selskap. I motsetning til GEM, som er designet som et friluftskjøretøy som ligner på en golfbil, er Winks kjøretøy innelukket som vanlige biler. Og de kommer tilfeldigvis inn til under halvparten av prisen.

Wink forventer å begynne å levere sine første kjøretøy før slutten av året. Kampanjeprisene under den nåværende lanseringen starter på $8.995 for 40-mile-rekkevidden (64 km) Sprout-modellen og øker opp til $11.995 for 60-mile-rekkevidden (96 km) Mark 2 Solar-modellen. Å vurdere en ny golfbil kan lett koste $9K-$10K, det høres ganske rimelig ut. Og jeg vet ikke om noen golfbiler som kommer med klimaanlegg eller elektriske vinduer.

Blant de fire nye Wink NEV-ene er Sprout-linjen startnivåmodellen. Sprout og Sprout Solar er begge todørsmodeller som stort sett er identiske, bortsett fra et større batteri og et solcellepanel i Sprout Solar-modellen.

Oppgradering til Mark 1 får en annen karosseristil, også med to dører, men med medfølgende kombi og en sammenleggbar benk bak som gjør fireseteren til en toseter med ekstra lasterom.

Mark 2 Solar har en lignende kropp som Mark 1, men med fire dører og et ekstra solcellepanel. Mark 2 Solar har en innebygd lader, selv om Sprout-modellene kommer med utenbordsladere som en elektrisk sykkel.

Sammenlignet med biler i full størrelse mangler disse NEV-ene den høyere hastigheten som er nødvendig for reiser mellom byer. Ingen kommer til å hoppe på motorveien i et blunk. Men som en ekstra bil for å bo i byen eller cruise rundt i forstedene, kan disse akkurat passe regningen. Med tanke på at en ny elbil lett kan koste $30 000-$40 000, kan et lavkost elektrisk kjøretøy som disse tilby mange av de samme fordelene uten ekstra kostnad.

blinke motorer

Kjøretøyene får en rekkevidde på mellom 40-60 miles (64-96 km), avhengig av modell.

Solenergiversjonene sies å legge til rundt en fjerdedel til en tredjedel av batteriets ladning per dag, avhengig av tilgjengelig sollys.

For byboere som bor i en leilighet og parkerer på gaten, trenger bilen kanskje aldri å kobles til en stikkontakt så lenge de bare kjører i gjennomsnitt rundt 16-25 km per dag. Med tanke på at byen min er omtrent 10 km bred, kan jeg se at det er en reell mulighet.

I motsetning til mange elektriske kjøretøy i dag som kan veie mellom 3500 til 8000 pund (1500 til 3600 kg), veier Winks kjøretøy i området 760 til 1150 pund (340 til 520 kg), avhengig av modell. De lette kjøretøyene er dermed mye mer effektive, lettere å kjøre og lettere å parkere.

blinke motorer

Et kjøretøy på 25 mph passer kanskje ikke livet til alle amerikanere, men det kan det absolutt for noen.

LSV-er kan representere en liten brøkdel av det større elbilmarkedet, men antallet vokser overalt fra byer til strandbyer og til og med pensjonistsamfunn.

Jeg kjøpte nylig en LSV pickup, selv om min ikke er gatelovlig da jeg importerte privat fra Kina. Det som opprinnelig ble markedsført som en elektrisk mini-lastebil på 2000 dollar i Kina endte opp med å koste meg nærmere 8000 dollar etter at jeg tok med de større batteriene, oppgraderinger som AC og hydraulisk dumping, frakt (over 3000 dollar alene, dør til dør) og tariffer. /tollgebyrer.

Dweck forklarte at mens Winks kjøretøyer også produseres i Kina, måtte Wink sette opp en NHTSA-registrert fabrikk og samarbeidet med USDOT gjennom hele prosessen for å sikre full overholdelse av regelverket. De bruker også flere stadier av overflødige inspeksjoner for å sikre produksjonskvalitet og har til og med overgått de føderale sikkerhetskravene for LSV-er.

blinke motorer

Personlig er jeg mer en type tohjuling, og du finner meg vanligvis pendler på elsykkel eller e-motorsykkel.

Men hvis jeg skulle trenge en bil til byen, ville disse Winks definitivt hatt mitt øye.

De har kanskje ikke helt den samme sjarmen som noen av de europeiske tilbudene som Microlino. Men du kan ikke si at de ikke er søte!

FTC: Vi bruker inntektstjenende auto affiliate-lenker. Mer.


Abonner på Electrek på YouTube for eksklusive videoer og abonner på podcasten.



Se Kilden