Kinas finansdepartement, statlige skatteadministrasjon og departementet for industri og informasjonsteknologi (MIIT) kunngjorde at de vil forlenge sitt subsidieprogram for nye energikjøretøyer (NEV) til slutten av 2023. Programmet skulle avsluttes ved utgangen av 2022.
MIIT sa at utvidelsen var å støtte NEV-sektorens utvikling og stimulere bilforbruk. Kjøretøy kjøpt i 2023 av spesifikt kvalifiserte modeller vil kvalifisere for det utvidede subsidieprogrammet, heter det i en uttalelse fra byrået. En offisiell liste vil snart bli offentliggjort.
MIITs vedtak markerer tredje gang NEV-subsidieprogrammet har blitt utvidet av den kinesiske regjeringen. Den nyeste utvidelsen, som vil avslutte programmet ved slutten av neste år, vil koste skattebetalerne omtrent 100 milliarder yuan, eller over 14 milliarder dollar.
Det kinesiske elbilmarkedet er det største globalt, akkurat som det totale markedet for personbiler også er det største på jorden. I fjor sto landet for mer enn 57 prosent av verdens totale EV-produksjon. Til og med Teslas Gigafactory Shanghai sto for et flertall av bilprodusentens globale leveranser, da den ble brukt som et eksportknutepunkt for det europeiske markedet, samtidig som det leverte biler til kunder innenlands.
Veksten i det kinesiske elbilmarkedet har åpenbart overbevist regjeringen om å fortsette å utvide subsidier etter hvert som landets fokus på bærekraftig transport og teknologi kommer i forgrunnen. Kina kan også anses som verdensledende innen elbilrelaterte sektorer, siden det har noen av de største produsentene og leverandørene av elbilbatterier i verden. CATL, et selskap basert i Kina, forsyner flere av verdens største EV-selskaper med battericeller.
Jeg vil gjerne høre fra deg! Hvis du har kommentarer, bekymringer eller spørsmål, vennligst send meg en e-post på [email protected] Du kan også nå meg på Twitter @KlenderJoeyeller hvis du har nyhetstips, kan du sende oss en e-post på [email protected]
H/t: CNEVPost
