Toyota avduket fredag to gjenoppbygde eksempler av den klassiske 1980-talls Corolla GT-S, også kjent under den interne modellkoden AE86 – en med batterielektrisk drivlinje og en med hydrogenforbrenningsmotor.
Debuten på Tokyo Auto Salon i 2023, er de to bilene ment å demonstrere hvordan eldre kjøretøy – spesielt de som er verdsatt av entusiaster – kan holdes på veien selv med strengere utslippsstandarder.
“Virkeligheten er at vi ikke kan oppnå null karbonutslipp i 2050 bare ved å bytte alt salg av nye biler til elbiler,” sa Toyota-sjef Akio Toyoda i en tale ved åpningen av Tokyo Auto Salon. Faktisk, gitt den langsomme omsetningshastigheten til globale bilflåter, vil eldre forbrenningskjøretøy forbli på veien i stort antall lenge etter at salget av nye biler går elektrisk. Det betyr å målrette utslipp fra disse kjøretøyene også.

Toyota AE86 BEV konsept
Med det i tankene har Toyoda som mål å tilby måter å holde eksisterende biler på veien samtidig som de reduserer utslippene, og det er her de to Corolla-showbilene kommer inn.
“Jeg håper å avfeie frykten for at vi ikke vil være i stand til å kjøre våre elskede biler når vi blir karbonnøytrale.” Toyoda sa. “Tvert imot, det er en karbonnøytral vei som bilelskere kan ta.”
Egentlig er det to. En bil, AE86 H2-konseptet, bruker en forbrenningsmotor som brenner hydrogen i stedet for bensin. Hydrogen lagres i to høytrykkstanker fra et Toyota Mirai brenselcellekjøretøy. Toyota har vist at hydrogenforbrenningsteknologi kan være nyttig i racing, og antydet deretter at den til og med vurderte å ta teknologien til en mer produksjonsform i en Corolla Cross.
En hydrogendrevet gjenopplivning av en klassisk bil er ganske ny. Hyundai viste et retrokonsept for sitt N-ytelsesmerke i fjor, men brukte brenselceller i stedet for en forbrenningsmotor. Kalt N Vision 74, er konseptet heller ikke basert på en eksisterende bil. Det er en nybygget konstruksjon som låner styling fra Hyundai Pony Coupe-konseptet fra 1974.

Toyota AE86 H2 konsept
Alternativt er AE86 BEV-konseptet drevet av en elektrisk motor hentet fra en Toyota Tundra hybrid pickup og batteripakke fra en Prius Prime plug-in hybrid. Den beholder imidlertid den standard manuelle girkassen, og ingeniører prøvde å holde vektfordelingen nær lager også, ifølge Toyota. Av bærekraftshensyn har begge konseptene “forynget” seter og setebelter laget av en blanding av brukt og resirkulert materiale.
Bilprodusenter har hatt en tendens til å vise elektrifiserte versjoner av sine klassiske modeller før ekte elbiler tar av på designet. Et slikt eksempel er Chevys E-10 elektriske hot-rod lastebil, etterfulgt av den produksjonsbundne Silverado EV.
I mellomtiden har Toyota ikke offentliggjort noen plan for en dypere satsing på elbiler. Den har angivelig stoppet noe av utviklingen av elbiler i oktober, da den tenkte på en bredere elbilstrategi, og administrerende direktør Toyoda har sagt at han ser at USAs mål om 50 % elbiler innen 2030 er “veldig vanskelig”.