Californias Lucid Motors, som bare i forrige uke begynte å ta forbehold om sin dyreste modell til nå, Air Sapphire på kvart millioner dollar, 1200 hk pluss, starter kanskje allerede produksjonen av sin rimeligste Air Pure-versjon under 90 000 dollar.
I et Twitter-innlegg fredag ga selskapet et glimt av en Lucid Air som kommer ut av produksjonslinjen med et solid aluminiumstak. Det er en distinkt variasjon fra glasstaktaket innebygd i Air Dream Edition- og Grand Touring-modellene som selskapet har laget frem til nå. Og med tanke på at det solide taket kommer med senere tilgjengelighet til mellomklassen Air Touring, men er et kjennetegn ved Air Pure fra starten, pekte alle tegn til sistnevnte.
Dette #LaborDay Weekendvi feirer de som bretter opp ermene og får ting gjort. #DreamAhead pic.twitter.com/EGKJ8r9kI5
— Lucid Motors (@LucidMotors) 2. september 2022
Lucid bekreftet Grønn bilrapporter at bilen på bildet med CEO/CTO Peter Rawlinson og sjefingeniør Eric Bach virkelig er en Air Pure.
Ja, det er versjonen som starter på $88 900, inkludert $1 500 destinasjonsgebyret. Lucid Air Pure vil være tilgjengelig i en enmotors bakhjulsdrevet konfigurasjon, flagget i Lucids byggeverktøy for “senere tilgjengelighet” – så det er sannsynlig at denne tidlige Pure-modellen har $5500 dual-motor firehjulsdrift, som bringer totalen til minst $94.400.
The Pure er inngangspunktet for lineupen, men er ikke strippet ned; det er pakken som administrerende direktør Rawlinson har pekt ut for å være det “reneste uttrykket for luften”, ettersom den flatere batteriemballasjen – delt med Touring – gir mer plass i fotrommet bak. Den er også lettere og mer i tråd med selskapets vektlegging av effektivitet. I en ikke så fjern fremtid kan teknologien bidra til å tillate massemarkedsbiler som kan gå lenger med mindre batteripakker enn rivaliserende modeller.
Lucid har oppført Air Pure som å oppnå en forventet rekkevidde på 406 miles – ennå ikke EPA-bekreftet, men tilfeldigvis 1 mil lengre enn den nåværende Tesla Model S med lengst rekkevidde. Lucid Air viser sin effektivitetsoverlegenhet når det gjelder å oppnå dette med et brukbart batteri kapasitet et sted i nærheten av sine oppførte 88 kwh, mens Model S har en brukbar kapasitet på rundt 95 kwh.

2022 Lucid Air
Og selv om Tesla viste et konkurransefortrinn da Lucid først annonserte Air-detaljer, har den siden økt prisene igjen. For tiden starter en ikke-Plaid Model S på $106.190 – epler til epler, nesten $12.000 forskjell mellom versjoner med to motorer med mer enn 400 miles EPA-rekkevidde.
Alt dette er sagt, ingen formell kunngjøring om produksjonsrampen eller ankomsttidslinjen har ennå blitt utstedt av bilprodusenten. Air Touring og Air Pure har begge vært på levering innen slutten av året, ifølge Lucid, og selv om selskapets volumøkning ikke har gått så raskt som opprinnelig planlagt, er det et godt tegn å se en blanding av modeller som lages.
Ved siste oppdatering ble Lucid Air Touring og Grand Touring begge forventet i Q4, men det er mulig at bilprodusenten kan ha hoppet videre til Pure først av forsyningskjede årsaker og en produksjonsrampe som har gått tregere enn forventet. Tidligere i år pekte selskapet på glass som en av varene det hadde problemer med å skaffe.

Lucid Air i produksjon – Casa Grande, Arizona
Lucid halverte forrige måned produksjonsestimatet for 2022, og rapporterte om fortsatt forsyningskjede- og logistikkutfordringer. Selskapet forventer nå å levere 6 000 til 7 000 kjøretøy i 2022, og hadde på slutten av første halvår i år levert 1 039 kjøretøy – tilsvarende 1 164 totalt leverte Air-modeller til den datoen.
Å finne kjøpere er definitivt ikke problemet. Per 3. august rapporterte Lucid mer enn 37 000 reservasjoner, et antall opp rundt 7 000 sammenlignet med forrige kvartal og til tross for en stor prisøkning på opptil $15 000 over hele modelllinjen.
Lucid har for øyeblikket en installert kapasitet på 34 000 kjøretøyer årlig, hvis det skulle komme forbi disse problemene, og en fase 2-utvidelse som øker kapasiteten til 90 000 enheter årlig – inkludert plass til å bygge den kommende Gravity SUV-en – er planlagt tidlig i 2023. Det er også banebrytende på en Saudi-Arabia-fabrikk som vil kunne lage opptil 155 000 kjøretøy.