Marshall-Tuflex hjelper til med å holde Stansted Tunnels belysningsoppgraderingsprosjekt på rett spor

Nov 25, 2022 | Diverse


Marshall-Tuflex hjelper til med å holde Stansted Tunnels belysningsoppgraderingsprosjekt på rett spor

Da belysningen og strømforsyningen i Stansted-tunnelen trengte oppgradering, var Marshall-Tufflex det eneste selskapet som kunne levere Network Rails spesifiserte klasse 1 GRP-kabelbakkesystem og overholde de stramme tidsfristene J Murphy & Sons har for å fullføre arbeidet.

Åpnet i 1991 og dekker rundt 1,8 km, betjener Stansted Tunnel det enkle, toveis sporet som gir den eneste jernbaneruten inn og ut av Stansted lufthavn. Et avgjørende element i tunnelen er lyssystemet som sørger for sikker evakuering av passasjerer i en nødssituasjon og gir lys til vedlikeholdsteam i tunnelen.

Det er utført ad hoc-reparasjoner og utskiftninger av belysningen, men etter 30 år med vanninntrengning og generell slitasje, var det klart at det ikke lenger var mulig å kostnadseffektivt opprettholde belysningen ved ganske enkelt å erstatte den degraderte eller levetiden utløpt. deler. Som et resultat ble J Murphy & Sons tildelt kontrakten for å erstatte hele belysningen, belysningsstøttesystemene og strømforsyningene til tunnelen.

Oppgraderingsprosjektet innebærer installasjon av et nytt GRP-rekkverk med integrert belysning langs tunnelveggen og stålgangen, nødbelysning og støttende elektriske forsyninger og Marshall-Tuflex sitt GRP-kabelhåndteringssystem. Tidspunkter er kritiske for oppgraderingen ettersom arbeidet utføres etter en streng tidsplan mellom januar 2022 og januar 2023, med stenging av linjer begrenset til fredag ​​og lørdag kveld.

“Vi hadde fire 50 timers besittelser i løpet av januar og mars 2022 som var en del av de muliggjørende arbeidene og hjalp oss med å sikre at prosjektet kunne fullføres innen regnskapsåret slutten av 2022/2023,” forklarer Craig Anger, Contracts Engineering Manager, hos J Murphy & Sønner. “Men da vi kom til å prise GRP-brettet i henhold til spesifikasjonen, fant vi ut at den nominerte leverandøren hadde lange leveringstider på produktene sine og ikke var i stand til å oppfylle våre tildelte besittelsesdatoer i januar 2022.”

J Murphy and Sons gikk tilbake til markedet og tok kontakt med en rekke andre produsenter for å skaffe et perforert GRP-brett, men de klarte ikke å overholde besittelsestidene mot den avskrevne produktspesifikasjonen for tunnelarbeidene. Kabelbrettene måtte oppfylle klasse 1 brannklassifisering for å opprettholde et visst nivå av brannmotstand, samtidig som integriteten til kablene opprettholdes. I tillegg til å være egnet for miljøet, måtte kabelstyringssystemene også ha en levetid på minimum 25 år.

Marshall-Tuflex var det eneste selskapet som kunne tilby GRP-kabelhåndteringsprodukter som oppfylte de spesifikke kravene og de stramme installasjonsfristene. Selskapets GRP kabelbakker er lette, langvarige og gir høye nivåer av brann- og korrosjonsbestandighet, noe som gjør dem ideelle for utfordrende jernbanemiljøer. Videre er Marshall-Tufflex registrert med RISQS Railway Industry Supplier Qualification-ordningen.

I løpet av besittelsene i januar 2022, fjernet og erstattet J Murphy and Sons 1800 m med rekkverk og installerte 1800 m av Marshall-Tuflex sine GRP-kabelbakker. Disse skuffene krever færre komponenter og har sammenlåsende og selvjusterende koblinger som gjorde dem raske og enkle å montere og installere. 45°-svinger har tatt høyde for endringer i nivå rundt utsparinger i tunnelveggen, noe som gjør at brettet kan løpe ned og under gangveien i stedet for rett over der det ville forårsake snublefare.

Craig forklarte videre: “Barry Roberts, Marshall-Tuflexs nasjonale spesifikasjonssjef ga oss alle databladene inkludert branntestdokumentasjon, noe som var en stor bonus da Network Rail kunne se at produktene har gjennomgått alle relevante tester. Teamet hos Marshall-Tuflex ga utmerket støtte og sørget for at alle produktene ble levert til stedet for å oppfylle vår strenge tidsplan. Dette har hjulpet oss med å holde på sporet for å fullføre den endelige kablingsinstallasjonen og igangkjøringen i løpet av januar 2023.»

Belysningsoppgraderingsprosjektet i Stansted-tunnelen skal ferdigstilles i januar 2023, da J Murphy and Sons vil ha installert 1800 m av Marshall-Tuflex sitt GRP-kabelhåndteringssystem for å huse kablingen til det nye rekkverket med integrert belysning, alt i løpet av begrenset helgebeholdning i januar 2022 og januar 2023.

For mer informasjon om Marshall-Tuflex, klikk her



Kilde