Mercedes-Benz har kunngjort en rekke oppdateringer til deres tilbud om autonom kjøring i Nord-Amerika og mange andre viktige programvareoppdateringer.
Mercedes har sakte blitt ledende innen autonom kjøring og programvare for kjøretøy, sammen med slike som Tesla. Og selv om dens langt mer konservative tilnærming til programvareintroduksjon har ført til at færre av kundene har hatt nytte av tilbudet enn dets amerikanske motpart, har selskapets fulle juridiske aksept av ansvar inspirert sjelden tillit til systemet. Nå har Mercedes annonsert viktige oppdateringer som kommer til sin autonome kjøreserie i 2023.
Mest spennende er det at Mercedes sitt autonome kjøresystem på nivå 3 har gått inn i endelig godkjenning for drift i California og Nevada, og selskapet vil introdusere “betinget automatisert kjøring” etter endelig godkjenning. Dette lar sjåførene ikke bare ta hendene fra rattet, men se filmer eller arrangere møter mens bilen deres tar rattet under bestemte omstendigheter. I Europa har denne funksjonaliteten vært begrenset til bruk i opptil 60 km/t, men selskapets pressemelding spesifiserte ikke kravene for bruk på amerikanske veier.
Den andre store endringen som kommer til Mercedes’ programvare for autonom kjøring, er dens “Automatic Lane Change” (ALC), som endelig blir tilgjengelig i Nord-Amerika. ALC er det autonome kjøresystemet på nivå 2 som Mercedes tilbyr, og det fungerer i hovedsak som hyperintelligent cruisekontroll. Bilen vil ikke bare bremse og akselerere for å holde tritt med trafikken, men den vil også automatisk bevege seg til venstre og passere langsommere trafikk hvis den anser det som trygt. Systemet vil til og med følge ruteveiledning og endre kjørefelt for å sikre at sjåførene ikke går glipp av de nødvendige avkjørselene fra motorveiene.
De andre store programvareoppgraderingene som kommer til Mercedes-kjøretøyer i 2023 inkluderer en komplett pakke med strømmetjenester, forbedringer av lydkvalitet/lydstrømming og forbedret EV-ruteplanlegging via selskapets nye EV-ladenettverk.
Det nye utvalget av strømmetjenester er gjort tilgjengelig gjennom et samarbeid med ZYNC Streaming. Dette in-car systemet lar kunder raskt og enkelt få tilgang til en lang liste med forskjellige strømmetjenester fra kjøretøyet deres. Mens forbedringen av lydkvalitet/lydstrømming er et resultat av et samarbeid med Apple Music, UMG og Dolby Atmos, “sømløst kombinerer teknologi for å forbløffe brukeren,” sier Magnus Östberg, Chief Software Officer hos Mercedes-Benz.
CSO fortsetter med å påpeke hvordan underholdningstilbud i bilen har endret det Mercedes forventes å bringe til kundene; «Bilunderholdning i dag er mye mer enn et avansert stereoanlegg. En typisk førsteklasses S-klasse eller EQS vil mest sannsynlig være utstyrt med et Burmester High-End 4D-surroundlydsystem med 39 høyttalere, pluss Hyperscreen. For ikke å snakke om all maskinvaren og programvaren for å få det til å fungere sammen.” Bare ytterligere å konkretisere viktigheten av selskapets partnerskap innen streaming og lyd.
Etter hvert som programvare og underholdningsalternativer i bilen blir stadig viktigere i nye luksusbiltilbud, har Mercedes plassert seg godt ved å utvide funksjonaliteten og forbedre eksisterende tilbud. Men spørsmålet gjenstår, vil andre eldre bilprodusenter legge merke til det og også jobbe for å ta igjen markedslederen Tesla?
Hva synes du om artikkelen? Har du kommentarer, spørsmål eller bekymringer? Send meg en e-post på [email protected]. Du kan også nå meg på Twitter @WilliamWritin. Har du nyhetstips, send oss en e-post på [email protected]!
