I kaldt vær kan energien som trengs for å varme opp kjøretøyets interiør påvirke EV-rekkevidden negativt. Ford hevder at ingeniørene deres har funnet en løsning – i det minste for leveringsbiler.
Som en del av et forskningsprosjekt med EU-kommisjonen, monterte Ford-ingeniører en E-Transit varebil med oppvarmede armlener, gulvmatter, dørpaneler og solskjermer, samt et oppvarmet panel under rattet, forklarte bilprodusenten i en pressemelding. Ingeniørene fant ut at denne metoden for oppvarming av overflater kunne utvide rekkevidden sammenlignet med den konvensjonelle metoden for å blåse varm luft inn i kjøretøyets kabin.

Ford E-Transit med eksperimentelle oppvarmede innvendige overflater
Begge oppvarmingsmetodene krever batterikraft, men ingeniører fant ut at oppvarming av overflater i stedet for luft reduserte energiforbruket med 13 %, noe bilprodusenten hevder tilsvarer en 5 % økning i rekkevidde basert på virkelige lademønstre.
Testingen involverte leveranser i og rundt Köln, Tyskland, sommer og vinter, på tørre og våte veier, og i kraftig regn og vind, ifølge Ford. Leveringsservice betydde også at dører og vinduer ble åpnet ofte, noe som betyr at varme generert via klimakontrollen gikk tapt raskere i kaldt vær, mens oppvarmede overflater hadde en tendens til å holde seg varme, bemerket bilprodusenten.

Ford E-Transit med eksperimentelle oppvarmede innvendige overflater
Selv om det ikke akkurat kan sammenlignes med personbilbrukssykluser, kan data fra testen innlemmes i rekkeviddekalkulatorer som brukes av kommersielle flåter for å forbedre nøyaktigheten.
Bilprodusenten tester også andre potensielt energibesparende funksjoner, inkludert: en varmeveksler som bruker vannvarme fra drivenheten til å varme opp kjøretøyets interiør og/eller batteripakke, et batterikjølesystem og “smart hurtiglading” for batteripre- kondisjonering, øko-ruting for å maksimere rekkevidden vil ta hensyn til ladestopp, og en drivlinjekondisjoneringsfunksjon som optimerer temperaturene for maksimal effektivitet.

Ford E-Transit med eksperimentelle oppvarmede innvendige overflater
Drevet av behovet for å redusere rekkeviddefallet i kaldt vær forårsaket av oppvarming, har ingeniører hos andre bilprodusenter og leverandører kommet opp med en rekke løsninger – inkludert oppvarmede sikkerhetsbelter. BMW har også eksperimentert med infrarød varme, som ville være målrettet mot overflater og til og med beboere, uten å varme opp luften i mellom.
Andre bilprodusenter har slått seg til ro med varmepumper som en netto positiv for kaldt vær rekkevidde – i de fleste tilfeller oppveier den ekstra kompleksiteten. Tesla legger dem nå i kjøretøyene sine, og General Motors har sagt at varmepumper i elbilene kan gi dem en reell rekkeviddesfordel.