
Polestar avduket sin kommende Polestar 4, en liten SUV som selskapet kaller en “SUV Coupé,” på Shanghai Auto Show i dag.
Den nye Polestar 4 vil være Polestars raskeste bil til nå, i stand til 0-60 på 3,8 sekunder fra 400 kW (544 hk) motoreffekt i dobbelmotorkonfigurasjon. I konfigurasjon med én motor mister du halvparten av kraften (med en 0-60-tid på 7,4), men får tilgang til en rekkevidde på opptil 300 miles fra 102 kWh-batteriet. Rekkevidde og akselerasjonstall er anslag.
På versjonen med dobbel motor vil bilen kunne “sove” den fremre motoren for større effektivitet i rekkeviddemodus, men vil fortsatt ta omtrent 10 % rekkevidde, med estimert rekkevidde på 270 mil.
Alle versjoner har maksimal ladehastighet på 200 kW DC og 22 kW AC, som begge er i den høye enden av moderne elektriske kjøretøy. Denne DC-ladehastigheten vil bringe batteriet fra 5-80 % på 32 minutter, og 22kW AC vil lade bilen fra null til full på fem timer – hvis du har tilgang til en 100 ampere krets hjemme (de fleste ikke).
Polestar 4 vil ha toveis V2L-funksjoner, selv om Polestar ennå ikke har delt hvilken hastighet bilen vil kunne lades ut med.




Den nye Polestar 4 ligger mellom forgjengerne, Polestar 2 og 3, i størrelse. Den er 2-3 tommer kortere i hver dimensjon enn 3, og 2-3 tommer høyere og bredere enn 2 (og 10(!) tommer lengre). Polestar klassifiserer den som en “D-segment SUV Coupé” i Europa. Dimensjonene er 4 839 mm L x 1 544 mm H x 2 139 mm B (191″ L x 61″ H x 82″ B) (inkl. speil).
Nomenklaturen er litt rar her siden den ikke følger størrelsen på hvert kjøretøy, men Polestar navngir bilene deres sekvensielt – den første var 1, den andre er 2, og så videre.
Polestar har ytterligere to kommende biler, Polestar 5 basert på Precept-konseptet, og Polestar 6 Roadster basert på O₂-konseptet. Vi fikk nylig en nærmere titt på Polestar 6-konseptet på det nye Polestar Space på South Coast Plaza.

Så langt har Polestar bygget sine biler på plattformer som deles med Volvo, selv om Polestar 4 avviker fra det og er bygget på SEA-arkitekturen fra Geely. Polestars neste biler vil bli bygget på deres egen arkitektur ved bruk av limt aluminium utviklet ved deres britiske FoU-anlegg.
Denne nye Polestar 4 deler en interessant funksjon med Polestar 5-konseptet: begge har ingen bakrute. I stedet er det et kamera for bakoversikt.




Polestar sier at dette kameraet muliggjør større sikt bakover for sjåføren, siden kameraet i stedet for å se gjennom en liten åpning på bakruten kan tilby vidvinkelsikt bak bilen. Kameraet overfører video til en skjerm der bakspeilet normalt ville vært.
Vi har sett lignende speil på andre biler, som Chevy Bolt, men generelt kan de byttes mellom et standard speil og et reservekamera, mens Polestar 4 unngår speilalternativet helt.
Polestar sier også at denne mangelen på bakrute muliggjør “en ny type oppslukende opplevelse for baksete.” Det gjør at glasstaket kan løpe lenger bakover, over hodet til de bakre passasjerene, ettersom Polestar kan skyve strukturelle komponenter lenger bak i kjøretøyet.
Og glasstaket har et elektrokrom alternativ, som betyr at det kan gjøres gjennomsiktig eller ugjennomsiktig. Passasjerene bak vil ha kontroll gjennom en liten skjerm montert mellom forsetene.



Som med Polestars andre kjøretøy, bruker 4 det innebygde Android Automotive OS med innebygd Google-funksjonalitet. Dette er mer enn bare Android Auto, men et komplett in-car OS bygget av Google, og bilen har over-the-air oppdateringsfunksjonalitet akkurat som andre Polestars har. Men Apple-brukere kan fortsatt få tilgang til Apple CarPlay i bilen.
Polestar ga ikke ut fullstendige nordamerikanske prisdetaljer i dag, og sa at de ville komme i 2024, med bilen utgitt senere samme år. Det stod imidlertid at bilen vil være et sted i området $60k å starte, men hvis du ønsker å begynne å spare opp nå.
FTC: Vi bruker inntektstjenende auto affiliate-lenker. Mer.