Gladstone Ecofest, med mottoet Repowering Gladstone, har en historie med å fremme miljøspørsmål, men også vanskeligheter med å tiltrekke elektriske kjøretøy til arrangementet. Lokalbefolkningen virker motvillige til å vise Teslaene sine (ja, det er noen i dette enorme kulleksportknutepunktet). Det faktum at arrangementet er sponset av store energiselskaper som er fast forpliktet til fossilt brensel, kan være en del av problemet. Gladstone Library helelektriske Kia Niro EV var et bemerkelsesverdig unntak.

Gladstone Library helelektrisk Kia Niro EV
Så da min venn Arthur Hunt foreslo at jeg skulle delta, ta med Tess og invitere noen venner, tenkte jeg: «For et eventyr!» Mottakelsen, som jeg har nevnt tidligere, var fantastisk! Ekstraordinær arrangør Anna Hitchcock, koordinator, Gladstone Conservation Council, hadde advart oss om at vi ville bli mobbet, og det ble vi, selv etter at jeg klarte å øke antall biler fra 2 til 7. Anna måtte gå tilbake til rådet og spørre for mer plass – et godt problem å ha.

Vi ble mobbet av nysgjerrige.
Hun sa at vi måtte ha dyp teknisk kunnskap for å svare på spørsmålene til “bilmutterne og revhodene” til Gladstone, og at de “ville bli imponert over bilene våre.” Vel, tenkte jeg, vi har Sam og Rado med oss, så det håndterer det tekniske. Vi så faktisk ikke ut til å tiltrekke oss de harde V8-bilinteressene, og vi så ut til å svare på vanlige spørsmål rundt rekkevidde, ladetid og kostnader. Men hun hadde rett i dette: Vi er litt isolert fra denne endringen her i sentrale Queensland.
Det endte opp med å være 8 elektriske kjøretøy på skjermen vår – 4 Tesla Model 3s, 1 Tesla Model S, 2 Hyundai Kona EVs og 1 BYD E6. Bare én bil var lokal. Vi endte opp med å parkere ved siden av Sam Morans 2022 Tesla 3 Performance – en ydmykende opplevelse for vår Tess, som jeg nå beskriver som en antikk (2019 build SR +). Min kone forklarer at bilen vår kom ut på den første flåten. (Det vil si den første flåten av Tesla-transportører til Australia i 2019).

Majella svarer på spørsmål om Tess.
Vi oppfordret til åpen tilgang til bilen vår, og jeg tror ikke det var et øyeblikk da det ikke satt noen i bilen. Foreldre syntes det til tider var vanskelig å fjerne barna sine fra skjermen.
I løpet av dagen gikk hundrevis av mennesker gjennom skjermen, inkludert massevis av barn. 12–25-åringene kunne virkelig tingene sine og lekte med skjermen som proffer. De var veldig spente på å se bilen og sitte i den. Og så var det de som var for redde til å sitte i den. Fart-modus fikk en god treningsøkt.

Paul og hans BYD E6.
Jeg snakket om hurtigheten i opptaket av elbiler globalt. Ironisk nok snakket jeg etter Toyota-foredraget om selvladerende hybrider. Jeg klarte å ta igjen foredragsholderen senere på dagen, og vi hadde «praten». Han presiserte at Toyotas hybrider selvlader ved bruk av regen-bremsing. Godt poeng. Han informerte meg også om at Toyota BZ4 EV snart vil være i Australia. Enda bedre poeng. Bill Robertson Toyota er en stor sponsor av Ecofest, og en tilhenger av grønt hydrogen, som de forventer vil ha en stor rolle i å fornye Gladstone.
Bedriftsleder for noodoe Sam Moran (sjekk intervjuet hans her) gjorde observasjonen: Det som var litt overraskende var mangelen på en DC hurtiglader i Gladstone, spesielt når man vurderer kaliberet til energiselskapene med betydelig tilstedeværelse lokalt – inkludert Origin, Santos og Shell.
Noen DC hurtigladestasjoner for elbiler i Gladstone ville være et flott initiativ for å oppmuntre til bruk av elbiler lokalt. Origin og Shell har gjort en viss innsats i det siste med sin aktivitet i infrastrukturen for elbiler. Hvis de kan få endene sine på rad, forhåpentligvis innen neste Gladstone Ecofest, kan vi se en ny hurtiglader eller to i byen.
Gladstone er en havneby i endring. Endringen er fra å eksportere fossilt brensel til å eksportere fornybar. Fortescue Future Industries setter opp et massivt grønt hydrogeneksportknutepunkt her for å repower Gladstone. For denne pulserende byen er fremtiden lys og grønn.