Robotbåter kartlegger havbunnen ved havvindparker

Dec 29, 2022 | Elbil og elbil ladere


Det svenske multinasjonale kraftselskapet Vattenfall kunngjorde i dag at det har gjennomført storskala havbunnsundersøkelser med ubemannede robotbåter ved flere av sine havvindparker i Danmark, Sverige og Storbritannia.

Vindparkoperatører til havs må med jevne mellomrom undersøke havbunnen rundt turbinfundamenter og ben på transformatorstasjoner for å overvåke endringer i kabelnedgravingsdybde og skuringsutvikling, som er definert som “fjerning av sediment som silt og sand, som kan resultere i dannelse av skure hull og kan kompromittere integriteten til strukturen.”

Havbunnsinformasjon er også nødvendig for reparasjon og vedlikehold utført av oppjekkbare fartøyer, siden bena deres trenger stabilitet for å sikre sikker heving ut av vannet.

Rasmus Juncher, senior ledende geofysiker ved Vattenfall, forklarte i en uttalelse:

Da vi la ut anbudet om å velge en entreprenør for havbunnsundersøkelser på tvers av våre danske vindparker, mottok vi et interessant forslag med ubemannede fartøyer.

Etter å ha observert deres utplassering i småskala forsøk andre steder, var vi nysgjerrige på å forstå hvor vellykket utplasseringen deres ville være i større skala.

Denne teknologien bruker mye mindre drivstoff enn et tradisjonelt undersøkelsesfartøy, og fordi fartøyet styres fra et operasjonssentral på land i stedet for å ha et mannskap om bord, utsettes ikke personell for de samme utfordringene som å jobbe offshore, noe som forbedrer sikkerhet og velvære.

Det irske havdatainnsamlingsselskapet XOCEAN gjennomførte robotbåtundersøkelsene på Vattenfalls havvindparker. De fant sted på sensommeren og tidlig på høsten i år, og Vattenfall planlegger å utvide bruken av sine ubemannede overflatefartøy – USV – i fremtidige operasjoner.

Robotbåtene er fjernstyrt og overvåket over en satellitt internettforbindelse av et team av piloter på land.

Robotbåten er betydelig mindre – 4,5 meter i total lengde (14,7 fot) – enn båter med mannskap. XOCEAN sier at robotbåtens karbonavtrykk er «tusen ganger mindre enn for bemannede forskningsfartøy».

Juncher fortsatte:

Dette er det første trinnet av mange som bruker ubemannede fartøyer, og støtter målene om en fossilfri fremtid. Vi ønsker å forfølge ytterligere muligheter for å støtte andre funksjoner til de ubemannede fartøyene, for eksempel for visuelle inspeksjoner av våre eiendeler både over og under vann og in-site undersøkelser i bredere skala for å støtte utformingen av vindparken.

Les mer: Disse nye, rimelige elektriske varmepumpene kan enkelt erstatte gasskjeler

Hovedfoto: Vattenfall


UnderstandSolar er en gratis tjeneste som kobler deg til topprangerte solcelleinstallatører i din region for personlige solestimater. Tesla tilbyr nå prismatching, så det er viktig å handle for de beste tilbudene. Klikk her for å lære mer og få tilbud. — *annonse.

FTC: Vi bruker inntektstjenende auto affiliate-lenker. Mer.



Se Kilden

EV Mythbusting: EV-er er ikke trygge

EV Mythbusting: EV-er er ikke trygge

EV Mythbusting: EV-er er ikke trygge En ærlig titt på sikkerhet for elektriske kjøretøy Neste generasjon kjøretøy ser ut til å bli elektrisk. Disse bilene er bedre for miljøet, men er de tryggere for sjåføren eller andre? Det er noen misoppfatninger om...