I juli 2022 rapporterte Mazda North American Operations (MNAO) at de hadde solgt 23 393 kjøretøyer. Uten salget av sin helelektriske MX-30 crossover, ville Mazda ha solgt 23 385 biler i stedet.
Som bemerket av den japanske bilprodusenten i en pressemelding, representerte Mazdas salg i juli 2022 en nedgang på 28,5 % sammenlignet med selskapets bilsalg i juli 2021. Hittil i år hadde Mazda solgt 166 195 biler, en nedgang på 25,1 % år- over år.
Men mens Mazdas tall er ganske på linje med tallene fra andre veteranbilprodusenter, er resultatene av bilprodusentens ensomme helelektriske modell ekstremt talende. Som bemerket av Mazda, hadde den bare solgt åtte enheter av MX-30 i juli 2022. Det er enda lavere enn de allerede overveldende 23 enhetene som ble solgt i juni 2022.
MX-30 kan være morsom å kjøre (navnet “MX” antyder dette), og designet kan være iøynefallende, men det mangler på noen viktige områder. Den mest bemerkelsesverdige av disse er kjøretøyets rekkevidde, som bare er 100 miles per lading. Dette, sammen med dens relativt lave effekt og underveldende 0-60 mph-tid, gjør MX-30 til et vanskelig salg.
Det som er ganske interessant er at den fossile brenseldrevne CX-30 – som er bygget på samme plattform som MX-30 – faktisk så sitt beste salg noensinne i juli med 6040 solgte enheter. Dette antyder at problemet med MX-30s lave salg ikke er relatert til kjøretøyets fysiske egenskaper eller særheter som den begrensede benplassen bak. Mazdas kunder ser ut til å sette pris på CX/MX-30-plattformen – kanskje de bare ikke er villige til å gå på akkord med spesifikasjoner som rekkevidde.
MX-30s overveldende salg ser ut til å ha blitt skjebnesvangert. I november 2021, den første måneden MX-30 var tilgjengelig i Nord-Amerika, solgte kjøretøyet bare 55 enheter. Salget toppet i mars 2022 med 101 solgte enheter, før de falt jevnt til 78 enheter i april og 35 enheter i mai. Salget falt ytterligere til 23 enheter i juni, og til slutt åtte enheter i juli.

Ikke nøl med å kontakte oss med nyhetstips. Bare send en melding til simon@teslarati.com å gi oss en heads up.
