Når jeg får en bærbar kraftstasjon, liker jeg å teste den til maks, eller så nær maks som mulig. Så da jeg fikk EcoFlow DELTA Pro kraftstasjon for å teste, ble jeg litt stum først. Med en maksimal kontinuerlig belastning på 3600 watt (7200 toppbelastning), var jeg ikke sikker på hvordan jeg skulle gi den en veldig tøff test. Men ved hjelp av et familiemedlem som eier en bobil, klarte jeg å få enheten til å jobbe hardt.
Før jeg kommer til RV-testen, vil jeg dekke litt grunnleggende informasjon om EcoFlow DELTA Pro og mordersystemet den er en del av.
En seriøst kraftig kraftstasjon som kan spille på et CleanTech-team
Hvis du vil ha en grundig gjennomgang av stasjonens funksjoner og muligheter, vil jeg anbefale å sjekke ut artikkelen til min kollega Kyle Field. Her skal jeg dekke det grunnleggende.
La oss bare starte med å si at kraftstasjonen er den største og tyngste bærbare kraftstasjonen jeg har testet. Den er omtrent like stor som en seriøs spilldatamaskin, men veier hele 98 kilo. Men den utnytter de 98 kiloene til fulle for å gi deg 3,6 kWh batterilagring. Hvis du trakk hele 3600 kontinuerlige watt fra den, ville den vare i omtrent en time. Men som jeg skal forklare senere, er det vanskelig å finne en last som trekker så mye kraft.
Med mindre du prøver å reise på backpacking, er vekten egentlig ikke en stor sak. Hvorfor? Fordi enheten har et uttrekkbart bærehåndtak og hvor er store skateboardhjul i den ene enden. Så du kan rulle den rundt hvor som helst som ikke har ulendt terreng. Tepper, fortau og godt pakket skitt er ingen utfordring. Jeg dro den til og med gjennom noen sandflekker med litt ekstra innsats, og den gikk rett tilbake til å rulle etter. Så det er ganske enkelt å forholde seg til.
Hvis det ikke var imponerende nok, kan enheten fungere som en del av et økosystem. Det er batterier du kan få for ekstra lagring, og med to DELTA Pros og fire batterier kan du få imponerende 25 kWh og gi strøm til hele hjemmet via et panel en elektriker kan installere. Du kan til og med få 240 volt ut av to enheter med en tilgjengelig adapter. Den kan også lades med solenergi, opptil kilowatt av den, for å tjene som en komplett strømløsning utenfor nettet. De lager til og med et klimaanlegg som jeg nylig har anmeldt som er designet for å fungere effektivt med enheten.
Den kan lades ved hjelp av en stikkontakt (opptil 1500 watt for å lades på 2,5 timer), via en sigarettennerplugg (noe som vil ta ganske lang tid), og via solenergi (som vil avhenge av hvor mye solenergi du mater inn i den) , lyskvalitet osv.). Utgang kan skje via husholdnings 110-volts plugger, et 30-amp RV-uttak, USB-porter, en 12-volts sigarettennerplugg og flere andre porter. Den kan drive omtrent alt.
Her er spesifikasjonene/numrene:
- Pris: $3599
- Kapasitet: 3600Wh
- Batterikjemi: LFP
- Ekstra batteri: Støtter opptil to DELTA Pro Smart Extra Battery/Smart Generator
- AC-utgang: 5 uttak, totalt 3 600 W (overspenning 7 200 W)
- Maks. enhet(er) kraft støttet av X-Boost: 4500W
- USB-A-utgang: 2 porter, 5V, 2,4A, 12W Maks per port
- USB-A hurtiglading: 2 porter, 5V, 2,4A / 9V, 2A / 12V, 1,5A, 18W Maks per port
- USB-C-utgang: 2 porter, 5/9/12/15/20V, 5A, 100W Maks per port
- Bilens strømutgang: 12,6V, 10A, 126W Maks
- DC5521-utgang: 2 porter, 12,6V, 3A, 38W Maks per port
- Anderson Port: 12,6V, 30A
- AC ladeinngang: 1800 W Maks, 120V~15A, 3000W Max, 240V~12,5A
- Solar ladeinngang: 1600W Maks, 11-150V, 15A
- Billadeinngang: Støtte 12V/24V batteri, 8A
- Syklus liv: 6500 sykluser til 50 % kapasitet, 3500 sykluser til 80 % kapasitet
- Holdbarhet: 1 år (etter full lading)
- Forbindelse: Wi-Fi, Bluetooth, kablet
- Netto vekt: 99 lb/45 kg
- Dimensjoner: 25*11,2*16,4 tommer / 63,5*28,4*42 cm
Hvordan jeg ga enheten en hard innledende test
Mens jeg planlegger å ta enheten på camping, lade en elbil med den, bruke den til klimaanlegg og gjøre flere andre ting, ønsket jeg å gi DELTA Pro en seriøs test av kraftuttaket for å se hva den kunne gjøre eller om den ville smuldre under stress eller arbeid som annonsert. En ting jeg tenkte på var å kjøre skjøteledninger og kjøre flere apparater samtidig og lage et måltid på det, noe som ville ha fungert, men virket som en klønete test.
Jeg la merke til at enheten har en 30-amp 120-volts plugg som du finner på en bobilpark, og det virket som en invitasjon til, vel, koble en bobil inn i den. Heldigvis har jeg flere slektninger med bobil (og det er en klubb jeg har tenkt å være med i på et tidspunkt). Så jeg ladet enheten opp, lastet den i baksetet på bilen min og tok den over.
Det var ganske enkelt å rulle den sammen ved siden av bobilen, og den er satt opp slik at du kan sette den på baksiden om nødvendig (men jeg ville ikke la det være slik). Bobilens 30-ampere plugg gikk rett inn og enheten begynte umiddelbart å levere hele 12 watt. Batteriet til bobilen var allerede fullt, så vi kjørte i grunnen bare et par LED-lys. Det store på dette tidspunktet var at det fungerte.
EcoFlow DELTA Pro driver et familiemedlems bobil og klimaanlegg.
Vi gikk inn og skrudde på AC. Så snart vi gjorde det, viste displayet på DELTA Pro omtrent 400 watt, som bare var fra AC-enhetens vifte. Etter litt kom kompressoren til klimaanlegget og viste at bobilen trakk ca. 1400 watt for å begynne å kjøle ned bobilen på høykant. Dette var ikke et problem i det hele tatt for enheten.
For å få det til å jobbe hardere, kokte vi deretter en kopp vann i bobilens mikrobølgeovn. Dette trakk strømtrekket opp til 3000 watt, noe som fikk enhetens kjølevifter til å starte. Men dette var ikke noe problem, uansett hvor mange kopper vann vi kokte. På det strømforbruksnivået sa appen (tilkoblet via Bluetooth) at den ville vare litt over en time, men ingen kjører en mikrobølgeovn på en time.
Bunnlinjen: enheten fungerer som annonsert for høye strømtrekk, og vil fungere ganske bra for små til mellomstore bobiler. Du ville ikke vært i stand til å kjøre det strømkrevende lagerklimaanlegget de fleste bobiler kommer med (produsentene antok at du skulle parkere ved bobilparkering eller bruke en generator), men hvis du skulle få et mer effektivt klimaanlegg (som f.eks. bølgen), kan du kjøre klimaanlegg hele natten om nødvendig. Eller kjøp mer batterikapasitet. Eller begge.
I fremtidig testing kommer jeg til å bruke den til å drive en campingplass (med et telt med klimaanlegg) og bruke den som reservestrøm for hjemmet.
Utvalgt bilde av Jennifer Sensiba.
Setter pris på CleanTechnicas originalitet og cleantech-nyhetsdekning? Vurder å bli CleanTechnica-medlem, supporter, tekniker eller ambassadør – eller beskytter på Patreon.
Vil du ikke gå glipp av en cleantech-historie? Registrer deg for daglige nyhetsoppdateringer fra CleanTechnica på e-post. Eller følg oss på Google Nyheter!
Har du et tips til CleanTechnica, vil du annonsere eller foreslå en gjest til vår CleanTech Talk-podcast? Kontakt oss her.