SONDORS MetaBeast lansert som 50 mph e-sykkel, 75 mph moto

Apr 4, 2023 | Elbil og elbil ladere


Det elektriske mobilitetsselskapet SONDORS er i gang igjen. Drøyt to år etter den prangende avdukingen av SONDORS MetaCycle elektriske motorsykkel, får vi nå vår første titt på to nye elektriske motorsykler: SONDORS MetaBeast og MetaBeast X.

Begge ble nettopp annonsert sent i går kveld, og avslørte et par sykler i MetaCycle-stil med støpte aluminiumsrammer i ett stykke.

Mens MetaCycle helt klart var en elektrisk motorsykkel som bare var på vei, ser det ut til at SONDORS posisjonerer MetaBeast og MetaBeast X som doble sportssykler som vil være optimalisert for terrengkjøring, men som fortsatt vil være gatelovlige for veibruk.

I motsetning til MetaCycle-avsløringen, som inkluderte et enkelt konseptkjøretøy, ble MetaBeast-avsløringen bare ledsaget av datamaskingjengivelser av syklene.

De to versjonene av MetaBeast er forskjellige i størrelse og ytelse. Den lettere MetaBeast på 56 kg sies å ha en 6 kW motor med 40 Nm dreiemoment og en topphastighet på 80 km/t. Batteriet på 52V 30Ah og 2,16 kWh krever en rekkevidde på 70 km ved en konstant hastighet på 40 km/t. Spesifikasjonene setter den i tett konkurranse med lette elektriske stisykler som Sur Ron X.

MetaBeast X er en tyngre tur på 200 lb. (91 kg) og kommer med en kraftigere 18 kW motor som gir 60 Nm dreiemoment. Maksimal hastighet er oppført til 75 mph (120 km/t). Det større 96V 55Ah og 5,28 kWh-batteriet sies å tilby 78 miles (125 km) rekkevidde med en hastighet på 31 mph (50 km/t).

Alle disse spesifikasjonene kommer med en ansvarsfraskrivelse fra selskapet som indikerer at produksjonsversjonens ytelse kan avvike fra originale siterte tall. Tatt i betraktning at MetaCycle til slutt rullet ut med en lavere hastighet og rekkevidde (for ikke å nevne å være over 50 % tyngre) enn de originale tallene, ville det ikke være overraskende å se SONDORS utøve sin rett til å endre disse tallene.

Det som imidlertid er litt overraskende er måten selskapet ser ut til å markedsføre de to modellene på. MetaBeast X er åpenbart et kjøretøy i motorsykkelklassen, noe SONDORS gjør det klart ved å si: “Hvis du vil ha en fullstendig homologert, gatelovlig SONDORS for byliv eller pendling som kan fungere som din off-road eventyrkompis – MetaBeast X er for deg.” Men selskapet ser ut til å anse MetaBeast for å være en “e-sykkel”, som er allment synonymt med klassifiseringen “elsykkel” i USA. Elektriske sykler krever ikke motorsykkel eller førerkort for å operere i USA fordi de er regulert på samme måte som pedalsykler, ikke motorkjøretøyer.

Markedsføringsspråket på MetaBeast-siden beskriver den minste av de to elektriske motorsyklene som “Lette, girfrie og clutchfrie, slik at du ganske enkelt kan fokusere på moroa og spenningen ved turen, terrengsykler eller el-sykler nesten overalt. er tillatt,” selv om det lenger ned på siden er et forslag om at ryttere “alltid sjekker og følger alle lokale lover og forskrifter for elsykkel for ditt område.”

Det eneste problemet her er at det er massevis av problemer med den uttalelsen. Elektriske sykler er definert annerledes i mange stater i landet, men de fleste følger treklassesystemet. Det høyeste nivået, klasse 3, har lov til å kjøre i opptil 45 km/t og ha motorer med kontinuerlig effekt opp til 750W. Å ja, og de krever sykkelpedaler.

SONDORS MetaBeast er altfor kraftig, altfor rask og altfor pedalløs til å oppfylle disse kriteriene. Det er flere elektriske sykler i USA som kan overskride disse begrensningene, men som krever at sykkelen låses opp for å gjøre det, og/eller som kan låses på nytt til gatelovlige ytelsesspesifikasjoner. Men selv om SONDORS skulle inkludere en “nøytral”-knapp for å redusere ytelsen til MetaBeast betraktelig, vil mangelen på pedaler forhindre at den blir ansett som en gatelovlig elektrisk sykkel hvor som helst i USA.

Vi har kontaktet SONDORS for kommentarer om MetaBeasts juridiske klassifisering og vil oppdatere så snart vi hører tilbake.

[Update: Shortly after this article was published, I was able to speak with the company’s CEO and founder Storm Sondors, who explained that the language is meant to indicate that “the user experience is closer to an e-bike than a motorcycle. It feels more like an e-bike without a pedals than a motorcycle. So there’s an easier threshold to learn and use for people who have no experience with motorcycles but are avid e-bike riders.”]

Foreløpig er begge modellene tilgjengelige for forhåndsbestilling før en estimert leveringsdato i oktober 2023.

Mens MetaBeast og MetaBeast X har MSRP på $4500 og $8000, er de for øyeblikket til en redusert kampanjepris på US $3000 og US $6500 frem til 11. april. Disse prisene inkluderer ikke tilleggskostnader for frakt/levering. Det ser ikke ut til å være et depositumsalternativ, så reservasjoner må betales i sin helhet.

Begge modellene er tilgjengelige i sølv, gull og svart.

Electrek’s Take

Wow, det er mye å pakke ut her.

For det første ser syklene FLOTT ut. Etter min mening er disse glatte. Men selvfølgelig er de bare gjengivelser for øyeblikket, og enhver praktikant som er verdt sin ikke-betalte høyskolekredittlønn kan gjøre noen fine gjengivelser. Jeg vil se en fysisk sykkel snart.

La oss nå snakke om klassifisering. Det er ingen problemer med MetaBeast X. Det er en motorsykkel, akkurat som Metacycle. DMV, NHTSA, hele ni yards. SONDORS har gjort den dansen før, selv om de fortsatt danser aktivt i noen stater for å få MetaCycles anerkjent for registrering. Tydeligvis mangler MetaBeast viktige komponenter som speil, blinklys, reflektorer og andre biter som vil gjøre det gatelovlig, men disse delene går sjelden på konseptet uansett. Jeg er sikker på at de vil bli inkludert på det endelige kjøretøyet (og vil sikkert drepe de vakre linjene også). Men den lettere MetaBeast som en “e-sykkel”? Jeg vil se hvordan det kommer til å fungere, for det virker ikke som det vil. Det er ikke en el-sykkel, og det har ikke noe å si å være i en sykkelvei. Som en terrengsykkel som ligner på en Sur Ron? Ja, det er kjempebra. Gå for det! Men å kalle det en e-sykkel gjør det ikke til en e-sykkel.

Gå videre, la oss snakke prissetting. $3000 høres bra ut for MetaBeast, og til og med $4500-prisen etter at kampanjen avsluttes er rettferdig når du sammenligner den med prisen på en Sur Ron- eller Talaria-sykkel. Men forhåpentligvis stiger ikke disse prisene over tid. For den større MetaBeast X er $6 500 absolutt lavere enn modeller som Zero FX og FXE, og det samme gjør MSRP på $8 000. Men igjen, la oss se om prisene holder seg fast.

Til slutt, og kanskje viktigst, er spørsmålet om SONDORS kan levere eller ikke. Det snakkes mye om SONDORS’ finansielle stilling akkurat nå, spesielt etter betydelige permitteringer og et stoppet børsnoteringsforsøk. Selskapet lanserte nylig et brannsalg på MetaCycles som det sa satte 1000 flere bestillinger på bok. Så noen vil kanskje se denne siste lanseringen som en kontanter for å skaffe mer finansiering til produksjon av den nåværende backlogen til MetaCycles. Eller det kan bare være neste steg i SONDORS’ nådeløse marsj fremover, bevist av selskapets jevne avduking av e-sykler omtrent hvert år siden midten av 2010-tallet.

Men hvis historien er noen indikasjon, vil SONDORS sannsynligvis følge den samme spillplanen som den alltid har brukt: avduke noe fantastisk, løpe forsinket, til slutt sende det ut, spesifikasjonene er ikke helt det som opprinnelig ble lovet, men det er fortsatt ganske morsomt ri. Det har vært SONDORS MO i årevis, og det har fungert for dem så langt.

Nå er spørsmålet bare, vil du hoppe inn og spille på et nytt MetaBeast?

Personlig vurderer jeg det faktisk. Jeg vet at det er en sjanse for at jeg kanskje aldri ser den, men igjen, jeg gambler mye allerede ved å kjøpe rare og ville elektriske kjøretøy fra Kina hele tiden. Hvorfor skal dette være annerledes?

FTC: Vi bruker inntektstjenende auto affiliate-lenker. Mer.



Se Kilden