Tesla erter produktets veikart 1. mars: Robovan, Cyberwagon, Model 2?

Jan 26, 2023 | Elbil og elbil ladere


Tesla har en rekke andre fremtidige produkter under utvikling, ertet det onsdag, som en del av sin kvartalsvise oppdatering for investorer. Og selv om det ikke er noen garanti for at vi får en oppdatering om vedvarende rykter som den rimelige Model 2, kan noen av de kommende produktene bli avslørt som en del av en investordag 1. mars.

Med oppskalert semiproduksjon på grunn av Nevada Gigafactory-utvidelsen annonsert denne uken, og hele 100 gigawatt-timer med ekstra celleproduksjon av de nye sylindriske cellene i 4680-format som kommer fra en ny fabrikk på komplekset, vil Tesla ha nok celler for 1,5 millioner lette kjøretøy, heter det.

For å analysere det, på omtrent 900 kwh for Tesla Semi-batteripakken og håpet om å til slutt øke produksjonen av Semi-en til 50 000 lastebiler per år, etterlater det mange ekstra batterier – mer enn halvparten av tildelingen kommer fra den utvidede anlegg, selv om Semi er en hit—for andre produkter (husk at den eksisterende Gigafactory fortsatt vil forsyne Fremont, og Giga Texas vil ha sitt eget batterianlegg).

Fremtidig Tesla-celle vil produsere energi, kraftgevinster

Fremtidig Tesla-celle vil produsere energi, kraftgevinster

Så hvilke andre produkter er i horisonten hos Tesla, som skal bygges med disse batteriene?

«Jeg hentydet til en rekke fremtidige produkter; disse fremtidige produktene vil bruke 4680, sa administrerende direktør Elon Musk, med henvisning til hva annet som kan bygges med den ekstra batterikapasiteten.

Hint i tallene, kanskje

Hvis det er noen hint, antydet Tesla at 100 gigawatt-timer var nok for 1,5 millioner kjøretøy, og det gir mindre enn 67 kwh per kjøretøy. Selv om det er usannsynlig for så mange Standard Range-biler å returnere til USA, betyr det at noen mye mindre eller siste mils kjøretøy er blant dem?

2022 Tesla-serien (Med tillatelse fra Tesla, Inc.)

2022 Tesla-serien (Med tillatelse fra Tesla, Inc.)

Svarene kan komme relativt snart. Som selskapet antydet onsdag, kan investordagen 1. mars inkludere produktkunngjøringer, mer informasjon om utviklingen av neste generasjons kjøretøyplattform og utvidelse av produksjonsfotavtrykket, alt som en del av en oppdatering av selskapets veikart.

“Vi har andre produkter under utvikling … de er veldig spennende, og jeg tror vi vil blåse folk i hodet når vi avslører dem,” hypet Musk. “Tesla har det mest spennende produktveikartet til ethvert selskap på jorden på lang sikt.”

Tesla Model Y

Tesla Model Y

Musk hadde ikke gitt mye detaljer om hva det kunne være, før George Gianarikas fra Canaccord Genuity spurte om Tesla, gitt de enorme skatteinsentivene for nyttekjøretøyer, vurderte å akselerere formfaktorer for kommersielle kjøretøy utenfor Semi.

“Vel, jeg sa egentlig det, ja,” sa Musk og la til at han ennå ikke kunne gi detaljer.

Men, som administrerende direktør ofte gjør i slike interaksjoner, kunne han ikke motstå å gi litt bakgrunn.

Musk forklarte: «Vi ser alltid på hva som er den begrensende faktoren for nye kjøretøy, fordi vi i lengste tid har vært begrenset til produksjon av totalcelle, litiumione. Og så sier folk, som, hvorfor ikke bringe denne andre bilen til markedet på det andre bilmarkedet? Vel, det hjelper egentlig ikke. Men alt du gjør er å stokke rundt batteriene fra en bil til en annen.»

Tesla Battery Day - Større koster mindre

Tesla Battery Day – Større koster mindre

Han la ganske enkelt til at det er meningsløst og kontraproduktivt, fordi du ender opp med en kompleks modell å bygge uten å løse batteriproblemet.

Et produkt som passer til cellene, der de er tilgjengelige

“Vi ønsker en introduksjon av nye produkter for å matche hvor celler er tilgjengelige for det nye produktet, for å bruke disse salgene uten å kannibalisere salget av de andre bilene,” fortsatte Musk. “Det er den faktiske begrensende faktoren for alle nye modeller, egentlig ikke noe annet.”

Betyr det et solcelleprodukt som tar sikte på å redusere avhengigheten av batterier? En Robovan eller Cybervan? Et leveringskjøretøy? En versjon av $25 000 Tesla? Eller en Tesla-modell spesielt for ride-hailing?

Uber sa i forrige uke at de samarbeider med ikke navngitte elbilprodusenter for å lage skreddersydde kjøretøyer for kjøring og levering, så det kan for eksempel være et produkt av et slikt partnerskap.

Musk har en tendens til å komme godt foran det Tesla faktisk har levert. Tesla har fortsatt ikke levert Cybertrucken, og den sier at den ikke vil levere noe betydelig antall av dem i år, med en produksjonsrampe som skal følge i 2024. Og i en kvartalsvis oppdatering onsdag ga den ingen oppdatering på Roadsteren .

Musk avslørte i mellomtiden et ekstra lag av kompleksitet for Cybertruck – at den vil ha Teslas neste generasjons Hardware 4-sett for sikkerhet og assistert kjøring.





Se Kilden