Tesla Gigafactory Mexico skal bygge selskapets neste generasjons kjøretøy. Under Investor Day 2023 bekreftet Elon Musk Gigafactory Mexicos beliggenhet og Teslas planer for det nye produksjonsanlegget.
Bare en dag før Investor Day 2023 annonserte Mexicos president Andrès Manuel Lopez Obrador Teslas nye gigafabrikk i Monterrey.
«Det er allerede en forståelse, ja [Tesla is] kommer til å dedikere investeringen til Mexico, og anlegget skal etableres i Monterrey med en rekke forpliktelser for å møte problemet med vannmangel, sa president Obrador under sin pressekonferanse.
Elon Musk bekreftet Obradors nyheter under Investor Day. Tesla-sjefen utdypet at Gigafactory Mexico vil fokusere på å bygge selskapets neste generasjons kjøretøy. Tesla vedtok en lignende strategi for Giga Texas, også kjent som selskapets Cybertruck-fabrikk. Mens Giga Mexico kan fokusere på Teslas neste generasjons kjøretøy, kan det også bygge andre biler. Giga Texas, for eksempel, produserer også Tesla Model Y-kjøretøyer.
Teslas neste generasjons kjøretøy
Under Investor Day 2023 bemerket Lars Moravy at Teslas neste generasjons plattform ikke er ett kjøretøy og vil bli brukt på tvers av ulike segmenter. Gitt Teslas historie, kan selskapet frigjøre kjøretøyer som bruker neste generasjons plattform en etter en over tid, omtrent som den originale Roadster, S3XY-serien, Semi—og snart Cybertruck. Med det i tankene kan Tesla allerede ha ertet segmentet til det første nye kjøretøyet ved å bruke sin neste generasjons plattform.
Det er bare én bil som Tesla allerede har avduket som ikke har nådd produksjon – den nye Roadster. Imidlertid uttalte Teslas designsjef Franz Von Holzhausen i et intervju at den nye Roadster ikke er en prioritet for selskapet akkurat nå. Så den nye Roadster er kanskje ikke neste generasjons kjøretøy Gigafactory Mexico skal bygge.
Teslas kjøretøy på 25 000 dollar, uoffisielt kalt “Model 2” eller “Model Q” av EV-advokater på nettet, har ikke blitt avduket ennå. Elon Musk og andre ledere i selskapet har imidlertid nevnt det noen ganger i løpet av årene. Et elektrisk kjøretøy på $25 000 ville være etterspurt, noe som resulterer i spesielle forsyningsbehov som Tesla ikke hadde kapasitet til å gi tidligere.
Tesla har imidlertid vokst på mange områder, spesielt innen produksjon, kontantstrøm og forsyningskjedeforbindelser. Siden kunngjøringen av Semi, for eksempel, har Tesla designet og begynt å produsere sin egen battericelle, og løst mange begrensninger. Med Teslas vekst kan noen hindringer for Model 2-produksjonen ha blitt fjernet.
For øyeblikket holder Tesla munnen tett med glidelås angående segmentet og betegnelsen til neste generasjons kjøretøy. Men Tesla-ledere delte noen detaljer om neste generasjonsbil under Investor Day 2023.
Teslas neste generasjons kjøretøy vil åpenbart bruke sin neste generasjons plattform. Colin Campbell, Teslas VP of Powertrain engineering, bemerket at selskapets nye drivlinje vil være kompatibel med enhver batterikjemi. Han uttalte også at Teslas neste drivverk ikke bruker noen sjeldne metaller. Fremover vil Tesla også bytte fra 12V til 48 lavspentsystemer.
Teslarati-teamet vil sette pris på å høre fra deg. Har du tips, kontakt meg på [email protected] eller via Twitter @Writer_01001101.
