Teslas foretrukne valg for sitt potensielt kommende kjøretøyproduksjonsanlegg i Nuevo Leon, Mexico, har én stor veisperring hvis bilprodusenten til slutt lander der: vann.
Tesla har fundert på flere lokasjoner i Mexico for sitt nyeste EV-produksjonsanlegg, og den ideelle beliggenheten er Nuevo Leon, en meksikansk stat som ligger like sør for Texas i den nordlige delen av landet.
Mens Tesla har vurdert andre steder, inkludert nær Mexico City, har Nuevo Leon vært den eneste konsekvent nevnte regionen siden det ryktes at bilprodusenten skal bygge et nytt anlegg i Mexico.
Tesla begrenser seg til plasseringen av anlegget i Mexico
Tesla kan kjøre inn i en stor veisperring, ifølge den meksikanske presidenten Andres Manuel Lopez Obrador, som tror bilprodusenten kan havne i en avtalebrytende situasjon med vannforsyningen, noe som er mangelvare i området.
På spørsmål om han ville tillate Tesla å bygge et anlegg i Nuevo Leon hvis det er der bilprodusenten foretrekker, sa Lopez Obrador at hvis det er mangel på vannforsyning, ville han ikke tillate selskapet å bygge (via Reuters):
«Hvis det er vann, nei. Enkelt sagt, vi gir ikke ut tillatelser for det. Det er ikke gjennomførbart.”
López Obrador sa også tidligere denne uken at Tesla kan få problemer med å bygge i Nuevo Leon ettersom det er lite vann i området.
Ikke bare ville López Obrador ikke ønsket at Tesla skulle utnytte for mye vann i regionen, men mangel på alt fra energikilder til vann vil potensielt være skadelig for selskapets drift.
Tesla flytter for å bygge dette anlegget et sted i Nord-Amerika for å støtte etterspørselen på kontinentet. Stopp i produksjonen ville bare bety problemer for bilprodusenten, spesielt ettersom administrerende direktør Elon Musk alltid har hevdet at Tesla har et forsyningsproblem, ikke et etterspørselsproblem.
Jeg vil gjerne høre fra deg! Hvis du har kommentarer, bekymringer eller spørsmål, vennligst send meg en e-post på [email protected] Du kan også nå meg på Twitter @KlenderJoeyeller hvis du har nyhetstips, kan du sende oss en e-post på [email protected]
