Tesla Model 3 Standard Range vedlikeholdskostnadsoppdatering ved 3 år og 27 000 miles

Aug 15, 2022 | Elbil og elbil ladere


En av forfatterne våre, Fritz Hasler, skrev nylig en kort anmeldelse av sin Tesla Model 3 Long Range etter 75 000 miles og nesten 3 års eierskap. Vi har hatt vår Model 3 Standard Range litt lenger enn Fritz har hatt sin, men vi har kjørt vår langt mindre. Jeg venter med å skrive en hel treårs anmeldelse av bilen til jeg passerer markøren om et par uker, men jeg har en annen serviceoppdatering å logge.

Ved 27 023 miles – og 2 år og 10 måneders eierskap – hadde jeg en ny dekkrotasjon. Kostnaden for dekkrotasjonen var $50, men da betalte jeg også $20 for en bremsevæskesjekk på samme tid etter å ha sett Paul Fosses artikkel om det emnet.

Disse $70 bringer min Model 3s levetidskostnad for service og vedlikehold til $1 866,89, hvor det meste er kostnaden for nye dekk ved 16 692 miles (~2 års eierskap). Siden jeg byttet dekk, skal jeg innrømme at jeg ikke har misbrukt det umiddelbare dreiemomentet til elbilen like mye og har holdt meg tilbake fra å akselerere som en banshee når jeg står foran på køen ved rødt lys. Kanskje jeg også bare blir eldre og foretrekker en mer avslappet kjørestil. Bortsett fra å kjøre litt mer chill, planlegger jeg også å gå til et dekksted for nye dekk neste gang i stedet for å få dem fra Tesla Service, siden jeg hører at det er den mer kostnadseffektive veien å gå. I mellomtiden …

Jeg gikk omtrent 10 000 miles med de nye dekkene før jeg roterte dem, noe som er ganske mye lengre enn Teslas anbefaling – 6 250 miles (10 000 km). Tesla Service-representanten som kom hjem til meg for å rotere dekkene (Jeg elsker den mobiltjenesten) noterte den anbefalte timeplanen deres og at jeg hadde ventet litt lenger enn anbefalt. Jeg hadde egentlig rett og slett glemt å få dem rotert, men jeg tror noen lesere også har anbefalt å vente lenger enn anbefalt for ikke å kaste bort penger på unødvendige rotasjoner, så kanskje det bodde i underbevisstheten min et sted. (Si kontakt nedenfor hvis du har noen informerte tanker om hvorvidt man bør følge den anbefalte tidsplanen for dekkrotasjoner eller gå litt lenger enn 6500 miles.)

Siden jeg hadde gått 10 000 miles på dekkene før jeg roterte dem, for å holde dem litt balanserte, ble jeg bedt om å kjøre ytterligere 10 000 i stedet for å rotere dem igjen på 6 500 miles. Spørsmålet er selvfølgelig, vil de vare til 37 000 miles før de uansett må byttes ut? Kanskje min mer avslappede kjørestil kan få dem til 40 000+ miles?

Angående bremsevæskesjekken var bremsevæsken fin. Jeg skal ennå ikke bytte vindusviskere, men de burde kanskje være neste. De ser ut til å fungere fint fortsatt.

Å, ja, det er også tilfellet med den manglende hjulkapselen. Det ser ut til at jeg mistet en som kjørte gjennom en vanvittig sommerstorm her i Florida. Tesla Service-representant gikk for å ta den av, og hånden hans oppdaget at det ikke var noe der. Et par dager før hadde vi kjørt i den kraftigste stormen jeg har kjørt i i årevis, og den stjal tilsynelatende en hjulkapsel foran fra oss. Erstatningskostnaden via Teslas nettbutikk var $25 (så gjør den totale vedlikeholds- og reparasjonskostnaden over 3 år $1 891,89, og den gjennomsnittlige årlige kostnaden $630,63). Navkapselen er ennå ikke kommet, men selv når den kommer, skal jeg lagre den og de tre andre for turer på Interstate. Jeg bestemte meg for å også bestille de kule, små nav- og mutterdekslene — jeg har funnet dem tiltalende fra begynnelsen, og jeg har tenkt på å kjøpe dem siden før jeg fikk Model 3. Jeg antar at dette blir min treårsgave til Moonhopper. Jeg skal rapportere tilbake om hvordan jeg liker dem når de kommer.


 

Setter pris på CleanTechnicas originalitet og cleantech-nyhetsdekning? Vurder å bli CleanTechnica-medlem, supporter, tekniker eller ambassadør – eller beskytter på Patreon.


Vil du ikke gå glipp av en cleantech-historie? Registrer deg for daglige nyhetsoppdateringer fra CleanTechnica på e-post. Eller følg oss på Google Nyheter!


Har du et tips til CleanTechnica, vil du annonsere eller foreslå en gjest til vår CleanTech Talk-podcast? Kontakt oss her.


Annonse








Se Kilden

EV Mythbusting: EV-er er ikke trygge

EV Mythbusting: EV-er er ikke trygge

EV Mythbusting: EV-er er ikke trygge En ærlig titt på sikkerhet for elektriske kjøretøy Neste generasjon kjøretøy ser ut til å bli elektrisk. Disse bilene er bedre for miljøet, men er de tryggere for sjåføren eller andre? Det er noen misoppfatninger om...