Tesla vil at elbiler av alle merker skal bruke ladekontakten

Nov 14, 2022 | Elbil og elbil ladere


Tesla sendte fredag ​​en åpen oppfordring til ladenettverksoperatører og andre kjøretøyprodusenter om å bruke koblingsstandarden, som den nå kaller North American Charging Standard (NACS).

Selskapet har kanskje allerede forpliktet seg til CCS-standarden for Europa, men ettersom industrien konvergerer rundt CCS-standarden i USA, gjør tidspunktet for det nye NACS-pushet én ting klart: Ikke se etter en CCS-port i amerikanske Teslaer når som helst snart, og vi kommer til å ha to konkurrerende hurtigladestandarder for elbiler i overskuelig fremtid.

Blant alle ladekontaktene i Nord-Amerika er NACS den mest velprøvde, hevder Tesla, og den overgår CCS to til én. Videre er det 60 % flere NACS-kontakter enn CCS-kontakter i USA, hevder det.

For å analysere dette på en annen måte, ifølge US Alternative Fuels Data Center, som deler opp amerikansk hurtiglading etter type, har Tesla nå flere porter enn CCS eller CHAdeMO til sammen. Selv etter plassering er det roadtrip-orienterte Supercharger-nettverket fortsatt en fjern tredjedel.

DC hurtiglading: Tesla NACS vs. CCS vs. CHAdeMO (US AFDC, november 2022)

DC hurtiglading: Tesla NACS vs. CCS vs. CHAdeMO (US AFDC, november 2022)

Tesla bemerker også at den tar opp halvparten av størrelsen på CCS – en viktig emballasje- og designhensyn for elbiler.

Det er også den eneste som ble designet for å tilby AC- og DC-lading i samme pakke – nå opptil 1 MW på sistnevnte.

Tesla har gitt ut oppdaterte tekniske spesifikasjoner utgitt for standarden den siste uken, og den sier at de “aktivt jobber med relevante standardorganer for å kodifisere Teslas ladekontakt som en offentlig standard.”

“Som et rent elektrisk og mekanisk grensesnitt agnostiker for bruk av case og kommunikasjonsprotokoll, er NACS enkel å ta i bruk,” sa Tesla, og la merke til at design- og spesifikasjonsfilene for NACS er tilgjengelige for nedlasting.

Denne oppdateringen noterer en første publisering av standarden i august, inkludert nye detaljer for 1000-volts konfigurasjon av standarden.

Tesla bemerket også at den “har lykkes med å drive den nordamerikanske ladestandarden over 900A kontinuerlig med et ikke-væskekjølt kjøretøyinntak.” Det er høyere enn CCS tillater uten vannkjøling, og en viktig forskjell da det kan bety lavere kompleksitet for ladestasjonsoperatører.

Tesla Supercharger-kontakt – nå kalt NACS

Tesla Supercharger-kontakt – nå kalt NACS

Tesla Supercharger-kontakt – nå kalt NACS

Tesla Supercharger-kontakt – nå kalt NACS

Den sier at nettverksoperatører “allerede har planer om å inkorporere NACS på ladere sine, slik at Tesla-eiere kan se frem til å lade på andre nettverk uten adaptere.”

Teslas standard ble levert i Model S fra og med 2012 og går før CCS, som ikke kom i noen produksjons-EV før sent i 2013 – i Chevy Spark EV – og de første årene var begrenset til en håndfull nisje-EV-er som ikke var tiltenkt for utbredt salg. BMW i3, som kom i 2014, var den første modellen med standarden som siktet mot volumsalg.

CHAdeMO-standarden for hurtiglading hadde allerede vært ute i nesten tre år på det tidspunktet, og den ble brukt i roadtrip-hurtigladere i Nissan Leaf og Mitsubishi i-MiEV av de som var villige til å nøye seg med disse modellene. begrenset rekkevidde. Nissan er den siste bilprodusenten som for øyeblikket leverer kjøretøyer på det amerikanske markedet – Leaf – med CHAdeMO hurtigladeport. Men med overgangen til CCS i den kommende Ariya er det en eldre standard.

“Nettverksoperatører har allerede planer om å innlemme NACS på ladere, så Tesla-eiere kan se frem til å lade på andre nettverk uten adaptere,” bemerker selskapet.

Tesla lader på EVgo-nettverket

Tesla lader på EVgo-nettverket

Tesla og administrerende direktør Elon Musk har ertet ideen om å åpne standarden i årevis. Så langt har ingen andre bilprodusenter offentliggjort at de signerer på Tesla-standarden – bortsett fra Aptera og dens kommende trehjulede solcellebil – og ladenettverket EVgo er fortsatt det eneste som har som mål å legge til mange flere Tesla-ladere.

Tidspunktet for Teslas kunngjøring kan også ha mye å gjøre med dannelsen av et massivt 7,4 milliarder dollar føderalt ladenettverk for elbiler som krever at stasjoner bruker ikke-proprietære ladesystemer. Ved å åpne systemet og gi det et mindre proprietært klingende navn, kan Tesla gjøre det det trenger for å bli inkludert i fremtidige runder.

Tesla Supercharger stasjon V3, Las Vegas

Tesla Supercharger stasjon V3, Las Vegas

Med et lag av skepsis påført, kan det også ha mye å gjøre med Teslas aksjeverdi, som var på et nesten to års lavt onsdag delvis på grunn av Elon Musks Twitter-problemer. I november i fjor hadde Tesla-aksjen en av sine største topper noensinne like etter kombinasjonen av et kjøp på 100 000 kjøretøy fra Hertz og, enda mer, åpningen av Supercharger-nettverket for ikke-Tesla-kjøretøyer i Europa.

Uansett tidspunkt, gjør det klart at kampen mellom EV-ladestandarder definitivt ikke er over.



Se Kilden