Veitest: 2022 Jeep Grand Cherokee Summit Reserve 4xe PHEV
Er denne plug-in hybriden den beste Grand Cherokee?
2022 Jeep Grand Cherokee 4xe PHEV er den andre elektrifiserte modellen fra Jeep, etter Wrangler Rubicon 4xe PHEV, som Ren flåterapport testet tidligere i år. Denne torads-SUVen har all kjørekomforten på veien som forventes av en Grand Cherokee med muligheten til å gå opptil 25 mil på strøm.
Denne Jeep Grand Cherokee 4xe plug-in hybrid elektriske kjøretøy (PHEV) har fortsatt alle terrengegenskapene til en ikke-elektrifisert Grand Cherokee, men når batteriet er ladet gjør det i fullstendig stillhet.

Et mer effektivt (og stillegående) fremdriftssystem
Grand Cherokee 4xe, uttalt (Four-By-E) drives av to elektriske motorer og en 2,0-liters turboladet bensinmotor. Dette oppsettet driver enten bakhjulene eller alle fire hjulene gjennom en 8-trinns automatgir. Systemet, med totalt 375 hestekrefter og 470 pund-fot dreiemoment, er EPA by og motorvei kombinert vurdert til 23 mpg kun med bensinmotoren. Men når man inkluderer den elektriske rekkevidden på 25 miles, er by- og motorveiens kombinerte tall 56 MPGe. MPGe (Miles per Gallon equivalent) er et mål på hvor langt en bil kan kjøre elektrisk, på samme mengde energi som er inneholdt i 1 gallon bensin.

Det siste tallet er imponerende, men det er noen forbehold for å kunne nå en høy 56 MPGe.
- Hvis du ikke plugger inn når det er mulig, vil drivstofføkonomien være på de lave 20s mpg. Akkurat som du gjør over natten med en mobiltelefon, koble til Grand Cherokee Summit Reserve 4xe PHEV for å få best mulig drivstofføkonomi og mest mulig ut av investeringen.
- Litium-ion-batteriet på 17,3 kilowatt-timer (kWh) må kobles til, noe som kan gjøres med et 120V nivå 1 vanlig husholdningsuttak eller en 240V nivå 2-lader som mange eiere vil installere hjemme. Ved å bruke en nivå 2-lader vil det ta 2,5 timer å lade batteriet helt opp. Grand Cherokee 4xe har ikke evnen til DC hurtiglading. Hvis du ikke har batterilading, starter bensinmotoren, noe som resulterer i lavere drivstofføkonomi, men litt batterilading er reservert for ekstra boost når du akselererer hardt.
- Det er tre kjørealternativer Hybrid (standardinnstilling), Electric og E-Save, der de to første bruker batterilading under kjøring. Hvis du velger E-Save, vil du beholde den ladningen som er i batteriet, slik at det kan brukes rundt i byen eller kjøre offroad. Disse knappene, som er vanskelig plassert på den nedre dashbordet til venstre og bak rattet, gjør det lett å glemme å velge E-Save. En slags ute av syne, ute av sinnet.

- Bremseregenerering er hvor kinetisk bremseenergi omdannes til elektrisitet ved nedbremsing eller utløp, og at elektrisiteten deretter lagres i batteriet. Å velge Max Regen-knappen øker regenerativ bremsing, slik at nesten all rutinekjøring kan utføres uten å bruke bremsepedalen. Siden dette ikke er et ekte en-pedal kjøresystem, vil det være nødvendig å bruke bremsene for å stoppe.
Over 259 miles kjører Sør-California motorveier, var vi i gjennomsnitt 25,6 mpg. Men på en 38,7 mil lang gatebane i hele byen med full ladning og ved bruk av én-pedalkjøring og maksimal regenerering til det fulle, klarte vi å oppnå 34,9 mpg med 20,5 mil med all-elektrisitet og 18,2 mil med bruk av hybridmotoren .
For maksimal effektivitet, lad batteriet når det er mulig. Hvis du er interessert i å spare på batteriladingen, ikke kjør i hverken hybrid- eller elektrisk-modus, men velg E-Save, siden bensinmotoren i denne modusen lader batteriet.
Kjøreerfaring
Grand Cherokee 4xe fløt lett når du cruiser på motorveien, med hybrid- eller elektriske moduser som gir økt akselerasjon. Ved å dra full nytte av 375 hestekrefter og 470 pund-fot dreiemoment, var 0-60 ganger rundt 6,0 sekunder med girkassen jevnt gjennom girene, og med en sømløs overgang mellom bensin og elektrisk kraft.

Den elektriske servostyringen var innstilt for god veifølelse. De Kontinental krysskontakt 275/45 helårsdekk, montert på 21-tommers malte aluminiumsfelger og maskindekk, ga en jevn tur med lite dekkstøy. Det er en slepekapasitet på 6000 pund.
Den multilinks uavhengige fjæringen foran og bak holdt kjøreturen flat rundt hjørner, med eventuell karosserirulling utbedret ved å ikke presse ting over den anbefalte fartsgrensen. Vekten på 5325 pund føltes aldri tung eller tung, men velbalansert for sin 16 fots lengde. Stopping aktivert de 4-hjuls blokkeringsfrie bremsene med ventilerte skiver foran og bak, bremsekraftfordeling, nødbremsehjelp, stabilitetskontroll og bremsetørking.
Jeep Grand Cherokee Summit Reserve 4xe PHEV er designet for å gå like mye utenfor veien som å takle bygater og motorveier. Den adaptive luftfjæringen, som kan heve kjørehøyden med 11 tommer, gir en større overslagsvinkel, svingstangen kobles fra og å kunne forse 24 tommer med vann, og bakkekontroll bidrar til offroaden evne. Selec-Terrain traction management-systemet tilbyr fem tilgjengelige terrengmoduser Auto, Sport, Rock, Snow, Mud/Sand, slik at eierne kan velge på- eller offroad-innstillingen for optimal 4×4-ytelse.

Design forblir tro mot Jeep
Eksteriøret på Grand Cherokee 4xe har blitt redesignet og oppdatert for 2022, med detaljer som gir den et premium-utseende. Vår ble malt i en veldig stilig Baltic Grey Metallic. Taklinjen har blitt senket og avsmalnet, men ikke på bekostning av å redusere innvendig hode eller lasterom, mens sidevinduene er økt i størrelse for bedre sikt utover. Den ikoniske Jeep-grillen med syv linjer er bredere og større og er innrammet av LED-lykter, kjørelys og tåkelys. Det flate taket, med et panoramasoltak med to ruter, fører til en elektrisk løfteport med slissede LED-baklys som sitter over doble eksosspisser i krom.
Imøtekommende interiør
Ren flåte Rapport kjørte 2022 Grand Cherokee Summit Reserve 4xe PHEV, som er det høyeste trimnivået over modellene Laredo, Limited, Trailhawk og Overland. Som kan forventes, ble Summit Reserve frodig utnevnt med fokus på detaljer. Palermo-skinnet var mykt og smidig, med forsetene som var 8-veis kraftjusterbare med korsryggstøtte og begge hadde flere nivåer for varme, kjøling og ventilasjon.

Det justerbare setet kan stilles i høy posisjon, noe som gir en imponerende følelse av veien. For- og bakseter var komfortable og støttende, med det bakre 60/40-setet flatt sammenleggbart. Treet og det vatterte skinnet, med aksentsømmer, var stilige innslag på dørpanelene, noe som gir en veldig tiltalende hytte.
Det oppvarmede, skinnkledde rattet med treinnsatser har lyd-, telefon- og cruisekontrollknapper. Den praktiske (og vår favorittplassering) funksjonen på baksiden av rattet er knappene for volum (høyre side) og kanalvalg (venstre side). Det er et så naturlig sted for dem at det er et rart at alle andre produsenter ikke går til denne plasseringen.
Alt for sjåføren er lagt opp i logisk, lettleste steder. En 10,1-tommers fargeberøringsskjerm for infotainment, en 10,25-tommers digital instrumentskjerm og en 10,3-tommers interaktiv passasjerskjerm foran dominerer instrumentpanelet i tre og skinn. 10-tommeren head-up display er konfigurerbar for å vise et bredt spekter av informasjon, inkludert sving-for-sving-piler, oppsatte fartsgrenseskilt, kjørehastighet, telefonvarsler, radiostasjonsliste og mange flere. Den er lys og praktisk, og bør være standard på alle biler som en måte å holde sjåførens øyne rett frem.
Kommandosenteret er Koble til operativsystem som inkluderer navigasjon. Summit Reserve kommer med det utmerkede McIntosh 19-høyttalers lydsystem med en subwoofer, 950 watt og en 17-kanals forsterker. Systemet inkluderer AM/FM/CD/HD-radio, SiriusXM, Apple CarPlay og Google Android Auto. Talekommando, med Bluetooth, for håndfri telefon og streaming av lyd betjenes av rattkontrollene. En veldig fin funksjon er 4G LTE Wi-Fi-hotspot.
Sikkerhet og bekvemmelighet

Grand Cherokee Summit Reserve 4xe var utstyrt med Jeep trygghet og sikkerhet pakke. Ytterligere sikkerhetsfunksjoner inkluderer adaptiv cruisekontroll, et bakre backup-kamera med bakre parkeringsassistent, forovervendt kamera, full hastighet forover kollisjonsvarsling, blindsone og tverrveisdeteksjon, elektronisk stabilitetskontroll og rulledemping, 4-hjuls ABS, et dekktrykk overvåkingssystem og en tyverisikringsmotor.
Den svært valgfrie Summit Reserve har praktiske funksjoner som innvendig omgivende LED-belysning, en tilt- og teleskopisk rattstamme, elektriske dørlåser, el-vinduer foran og bak, oppvarmede elektriske utvendige speil, automatisk dobbel sone klimakontroll med stemmeaktivert klimaanlegg, bakvarme og luftkondisjonering med separate kontroller, fjernkontroll/nøkkelfri inngang, trykkknappstart, 12V strømuttak, AUX- og USB-porter, flere koppholdere, trådløs lading, oppvarmede bakseter, skygger for bakseter og en automatisk dimming sladrespeil.

Priser og garantier
2022 Jeep Grand Cherokee Summit Reserve 4xe PHEV, inkludert den obligatoriske destinasjonsavgiften på $1795, har en grunnpris på $69.820.Clean Fleet-rapporter Summit Reserve-trimmodell, kom med valgfrie pakker som legger til $7,385, for en total MSRP på $79,000.
2022 Jeep Grand Cherokee Summit Reserve 4xe PHEV kommer med disse garantiene:
- Grunnleggende – Tre år/36 000 miles
- Drivlinje – Fem år/100 000 miles
- Trekkbatteri – Åtte år/100 000 miles
- Vedlikehold – Tre år/Ubegrenset
- Korrosjonsperforering – Fem år/Ubegrensede mil

Observasjoner: 2022 Jeep Grand Cherokee Summit Reserve 4xe PHEV
Hvis en kombinasjon av luksus i en femseters SUV som er off-road-kompatible og kan håndtere nesten all din daglige kjøring i byen uten å bruke bensin, så kan 2022 Jeep Grand Cherokee Summit Reserve 4xe PHEV være riktig for deg. Denne flerdimensjonale SUV-en tilbyr stil, teknologi, sikkerhet og et helelektrisk kjørealternativ som gir den et forsprang på konkurrentene.
Femte generasjon Grand Cherokee, nå elektrifisert, tilbyr tradisjonell Jeep-arv til nye forbrukere som ønsker mer ut av SUV-en, spesielt muligheten til å kjøre på ren elektrisitet. Teknologifunksjonene med fire skjermer for fører og passasjer foran er bare ett eksempel, og den utmerkede garantien er alle plusser for denne mellomstore luksus-SUVen.
Historie og bilder av John Faulkner.
Sørg for å melde deg på Ren flåterapport nyhetsbrev (øverst til høyre på siden) for å bli varslet om alle nye historier og anmeldelser av kjøretøy, inkludert vår Prius-kjøringsomtale som vil inkludere rapportering om ytelse, håndtering, kjøretur og rekkevidde.
Formidling:
Ren flåterapport lånes gratis testkjøretøy fra bilprodusenter for å evaluere, vanligvis for en uke av gangen. Våre veiprøver er basert på denne én ukes kjøreturen av et nytt kjøretøy. På grunn av dette tar vi ikke opp problemer som langsiktig pålitelighet eller totale eierkostnader. I tillegg blir vi ofte invitert til produsentarrangementer som fremhever nye kjøretøy eller teknologi. Som en del av disse arrangementene kan vi bli tilbudt gratis transport, losji eller måltider. Vi gjør vårt beste for å presentere våre unyanserte evalueringer av kjøretøy og nyheter uavhengig av disse induseringene.
Vårt fokus er på kjøretøy som tilbyr den beste drivstofføkonomien i sin klasse, noe som fører til at vi vektlegger elbiler, plug-in hybrider, hybrider og dieseler. Vi har også de effektive gassdrevne kjøretøyene som er blant de beste mpg-kjøretøyene i sin klasse. I tillegg har vi som mål å tilby anmeldelser og nyheter om avansert teknologi og markedet for alternativt drivstoff. Vi tar gjerne imot tilbakemeldinger fra kjøretøyeiere og er dedikert til å tilby et forum for alternative synspunkter. Gi oss beskjed om dine synspunkter på [email protected]