Veitest: 2023 Mazda CX-50 AWD

Jan 22, 2023 | Elbil og elbil ladere


Veitest: 2023 Mazda CX-50 AWD

Mazda vil at du skal leve litt

2023 CX-50 er en del av Mazdas SUV-quiver, minste til største, av CX-30, CX-5, CX-50 og CX-9. Mazda sier at CX-50 er en “robust og kapabel crossover-SUV, spesialbygget for en aktiv livsstil” som gjør det mulig for sjåfører “å begi seg lenger ut i friluft og terreng.”

Mazda vil at CX-50 skal bli sett på som sin første eventyrorienterte SUV noensinne. Den har absolutt terrengmuligheter for skogsveier og ikke så dyp sand og gjørme. Realistisk sett vil CX-50 bli brukt av familier til alle de vanlige oppgavene med pendling, ærend, skolesjåfør og ferier, i likhet med alle andre i den svært konkurransedyktige små/kompakte SUV-kategorien.

2023 Mazda CX-50 AWD SUV
Et steg opp fra CX-5 i størrelse

Komme dit

Ren flåterapport vurdert CX-50 med den valgfrie Skyactiv-G 2,5-liters twin scroll turboladet 4-sylindret motor som yter 227 hestekrefter (hk) og 310 pund-fot dreiemoment (lb.-ft.) ved bruk av 87 oktan – eller 250 hk og 320 lb.-ft. av dreiemoment ved pumping av 91 oktan. Basert på budsjettet ditt og behovet for mer energi, kan det være verdt å ta en høytest.

2023 Mazda CX-50 AWD SUV
Effektiv under panseret

2,5L turboen har støy når den akselererer hardt, men er ellers stillegående og gir respektabel akselerasjon, med 0-til-60 ganger rundt 7,0 sekunder. Drivstofføkonomi er EPA vurdert til 23/29/25 mpg for den turboladede CX-50.

En 2,5-liters ikke-turbomotor er standard og yter 187 hk og 186 lb.-ft, mens den går på 87 oktan. De EPA vurderer basismotoren til 24 mpg city/30 highway/27 kombinert.

CX-50 leveres standard medi-Active AWD og Intelligent Drive Select med hjulskiftere, som Mazda kaller Mi-Drive. Dette lar sjåføren velge kjøremodusene Normal, Sport, Off-Road og Tow (når den er koblet til en tilhenger, hvor den er vurdert til 3500 pund). Den jevnt skiftende 6-trinns automatgirkassen bruker øyeblikkelig kjøredata, basert på den valgte kjøremodusen, for å gi den beste trekkraften under alle forhold.

På vei på asfaltert vei

Mazda produserer konsekvent de best håndteringsbiler og SUV-er som ikke selges som en sports- eller ytelsesmodell. Ingeniørene vet hvordan de skal designe et chassis som produserer kjøredynamikk av høy kvalitet. CX-50 fortsetter denne lange tradisjonen ettersom turen var jevn og selvsikker i motorveihastigheter, men likevel smidig i svinger. Dette er ikke overraskende fra et selskap som gjør den fantastiske håndteringen MX-5 Miata.

2023 Mazda CX-50 AWD SUV
Et snev av zoom – og kledning

Fjærings- og chassisteknologien på CX-50 inkluderer et G-Vectoring Control-system som justerer motormomentet, flytter vekten til forhjulene som svar på rattbevegelsen, øker styreresponsen og bruker litt av de blokkeringsfrie bremsene. for å lette svinger. Egenvekten på 3.907 pund føltes solid, trygg og selvsikker under alle kjøreforhold.

Tilbakemeldingene mellom førerens innspill og bilens respons er det som gjør en Mazda så lettkjørt. Når du dykket inn i et trangt hjørne, gravde CX-50 seg godt inn jo hardere vi snudde, som er egenskapen til G-Vectoring. På en kontinuerlig bueradius eller en dobbel apex var det lite styreinngang som var nødvendig for å korrigere og holde seg plantet. Vårt eneste ønske er at de kraftassisterte solide skivebremsene foran og bak skal ha litt mer pedalfølelse.

Blir skitten

2023 Mazda CX-50 AWD SUV
Ikke seriøse terrengdekk

Med 8,6 tommer bakkeklaring kjører MX-50 høyt nok til å forlate fortauet trygt og treffe grus- og vaskebrett på vei til hytten eller campingplassen ved innsjøen. i-Active AWD-systemet er designet for å levere kjøredynamikk for et variert utvalg av overflateforhold. 245/45 Goodyear Eagle Touring helårsdekk, montert på svarte og blanke maskinerte 20-tommers lettmetallfelger, var opp til oppgaven for mild offroadkjøring.

Fjæringen er innstilt for å håndtere grusveier (tenk ikke asfaltert, ikke steinkryping) slik at sjåføren og passasjerene føler seg trygge på å bli skitten undersiden. I terrengsituasjoner med lav hastighet er det maksimalt dreiemoment fra stillestående og traction control er optimert for dreiemomentoverføring fra høyre-til-venstre/venstre-til-høyre. Poenget er at hvis sporadisk, ikke-teknisk terrengkjøring er en del av eventyret ditt, så burde CX-50 være riktig for deg.

Soul of Motion eksteriørdesign

Mazda har posisjonert seg for å være mer eksklusivt de siste årene, i håp om å bli et nærmest premiummerke. Ved å bruke selskapets Kodo: Soul of Motion-designtema, er CX-50, sammenlignet med CX-5, bredere, lengre, lavere og firkantet. Frontgrillen er slankere og mer moden enn tidligere Mazda-modeller. Det smale LED-hodet og kjørelysene tar opp så lite eiendom som mulig på forskjermene, og blinklysene er bare slisser som sitter rett over den lyse nedre frontpanelet.

2023 Mazda CX-50 AWD SUV
En emosjonell soloppgang

Den lange panseret, tilbakelente frontrute og korte overheng foran og bak fullfører utseendet. De største designendringene er de brede bakskjermene, som gir CX-50 et mer imponerende utseende. Den svarte karosseribekledningen vikler seg helt rundt CX-50 og legger til det robuste utseendet, men kan være litt mye, så det ser bedre ut mot mørk maling. I tilfellet med CX-50 vi testet, var malingen Zircon Sand Metallic som har en premie på $395. Vi fikk flere komplimenter for fargen, så dette kan være et godt alternativ.

Den kroppsfargede haifinneantennen, lyse takskinner, panoramatak, integrert spoiler over den rakede kraftløftporten, lyse doble eksosporter og LED-baklys fullfører designet. Hadde den bakre vindusviskeren vært gjemt under spoileren, ville det ha tatt Mazda et skritt nærmere tilnærmet premium.

Klasse over interiør

Interiøret er førersentrert med materialer Mazda sier er “inspirert av utendørs.” Selv om de er generelt komfortable, føltes sidestøttene foran på forsetene litt smale, og beltepåminnelseslyden kommer irriterende på høyt så snart motoren slås på. CX-50 Premium er fullastet med skinntrimmede forseter med toppsøm; føreren får 8-veis kraftjusteringer med korsrygg og minne mens passasjeren har manuelle setejusteringer. Begge er oppvarmet og ventilert.

2023 Mazda CX-50 AWD SUV
Går videre oppover

Med fem tommer lengre enn CX-5, har CX-50 brukt denne ekstra plassen for mer benplass og et lasterom på 42,6 tommer med baksetet 60/40 oppreist; 75,4 tommer når den er senket. Mazda har målrettet CX-50, designet med sitteplasser til fem, for personer med aktiv livsstil og utendørs livsstil.

Foran har dashbordet en enkel, ren og logisk layout med mye myke materialer. Tre lettleste runde målere med svarte ansikter og hvite bokstaver er en del av en 7-tommers LCD multiinformasjonsskjerm for speedometer, kilometerteller, gjennomsnittlig drivstofføkonomi og mange andre avlesninger.

Midtskjermen, som ikke er en berøringsskjerm, måler 8,8 tommer i basismodellen som har et lydsystem med åtte høyttalere. I det øvre trimnivået CX-50s er skjermen 10,25 tommer for 12-høyttaleren Bose Centerpoint førsteklasses lydsystem med AM/FM HD-radio, SiriusXM, Bluetooth handsfree telefon og lydkontroller, trådløs Apple Car Play og Android Auto. Kontroll av systemet er gjennom “Commander Wheel” plassert på midtkonsollen, eller kontrollene på det skinnkledde og oppvarmede rattet. Vi synes Mazdas lydgrensesnitt er tungvint, med ekstra ekstra trinn som er nødvendige for å utføre oppgaver som på andre kjøretøy er mye enklere og enklere.

Sikkerhet og garantier

2023 CX-50 kommer i-Activsense, som tilbyr en omfattende liste over standard og valgfrie sikkerhetsfunksjoner, inkludert front-, side- og luftgardinkollisjonsputer, firehjuls ABS-bremsesystem, dynamisk stabilitetskontroll, traction control, adaptiv cruise control, ryggekamera, dekktrykkovervåkingssystem, blindsoneovervåking, filskiftevarsling og kjørefeltassistent, varsling for kryssende trafikk bak, parkeringssensorer bak og en tyverialarm og startsperre.

2023 Mazda CX-50 AWD SUV
Hvor de ekstra centimeterne gikk

2023 CX-50 har ikke blitt vurdert av Forsikringsinstitutt for motorveisikkerhet (IIHS), men 2022-modellen fikk en Top Safety Pick+-vurdering, den høyeste utmerkelsen.

2023 CX-50 kommer med disse garantiene:

  • Drivlinje – Fem år/60 000 miles
  • Støtfanger-til-støtfanger – Tre år/36 000 miles
  • Veihjelp – Fem år/60 000 miles

Prissetting

2023 CX-50 kommer i 10 trimnivåer, hvorav bare fem var tilgjengelige da denne anmeldelsen ble skrevet i januar 2023. Dette er prisene for de tilgjengelige modellene, inkludert den obligatoriske leverings-, behandlings- og håndteringsavgiften på 1225 USD.

2.5 S Premium Plus $38 373

2,5 Turbo $38.375

2,5 Turbo Meridian $41.175

2.5 Turbo Premium $41.525

2.5 Turbo Premium Plus $43.525

Observasjoner: 2023 Mazda CX-50 2,5 Turbo Premium Plus

Mazda vil at 2023 CX-50 skal bli sett på som deres første eventyrorienterte SUV noensinne. Den har absolutt terrengmuligheter for skogsveier og ikke så dyp sand og gjørme. Realistisk sett vil CX-50 bli brukt av familier til alle de vanlige oppgavene som pendling, ærend, skolesjåfør og ferier, som alle andre i kategorien svært konkurransedyktige små og kompakte SUVer.

2023 Mazda CX-50 AWD SUV
Aspirasjonen

De bruker kanskje ikke lenger Zoom-Zoom som deres slagord, men morsom å kjøre er DNAet som følger med Mazda-navnet, og ingenting av dette går tapt på CX-50. Selv om den ikke markedsføres som en sports-SUV, blir den posisjonert for eventyreren med et ønske om å gå offroad fra tid til annen.

Kabinen foran har komfortabel plass til to, mens baksetet har plass til tre voksne, to for lengre turer. Den bakre lastekapasiteten er stor nok for to på den lange helgeturen, men kan være en tett klem for alt utstyret som er nødvendig for fire. Da igjen, med taket som er forsterket for å håndtere et tremannstelt, kan det enkelt håndtere en lastebærer, eller du kan koble til en tilhenger for mer fleksibilitet. Så ta med vennene dine, og ta av et par dager.

Mazda har gjort en veldig god jobb med å øke drivstoffeffektiviteten gjennom sin Skyactiv-G-teknologi, men selskapet har et fremtidig mål om å være karbonnøytralt innen 2050. Det vil inkludere at en fjerdedel av produktene er helt elektriske, og at alle andre modeller blir elektrifisert. i en eller annen form. Mellom 2022 og 2025 vil Mazda introdusere en rekke nye produkter, inkludert hybrid, plug-in hybrid og EV-modeller. På et tidspunkt i en ikke så fjern fremtid vil Mazda-familien av SUV-er bli elektrifisert. Foreløpig har vi noen morsomme, effektive, førerorienterte forbrenningsmotorer.

Sørg for å melde deg på Ren flåterapport nyhetsbrev (øverst til høyre på siden) for å bli varslet om alle nye historier og anmeldelser av kjøretøy.

Historie av John Faulkner. Bilder av John Faulkner og Mazda.

Kompakt SUV-konkurransen:

Nyheter: 2024 Chevrolet Equinox EV

Minnepenn: 2023 Mitsubishi Outlander PHEV

Minnepenn: 2023 Kia Sportage

Veiprøve: 2022 Hyundai Tucson Hybrid

Minnepenn: 2022 Subaru Forester Wilderness

Veiprøve: 2021 Ford Bronco Sport Outer Banks

Veiprøve: 2021 Nissan Rogue

Veiprøve: 2021 Kia Sorento Hybrid

Veiprøve: 2021 Toyota RAV4 Prime PHEV

Veiprøve: 2020 Volkswagen Tiguan

Veiprøve: 2020 Honda CR-V Hybrid

Minnepenn: 2019 Jeep Cherokee

Veiprøve: 2018 Toyota RAV4 Adventure

Veiprøve: 2017 Toyota 4Runner TRD

Formidling:

Ren flåterapport lånes gratis testkjøretøy fra bilprodusenter for å evaluere, vanligvis for en uke av gangen. Våre veiprøver er basert på denne én ukes kjøreturen av et nytt kjøretøy. På grunn av dette tar vi ikke opp problemer som langsiktig pålitelighet eller totale eierkostnader. I tillegg blir vi ofte invitert til produsentarrangementer som fremhever nye kjøretøy eller teknologi. Som en del av disse arrangementene kan vi bli tilbudt gratis transport, losji eller måltider. Vi gjør vårt beste for å presentere våre unyanserte evalueringer av kjøretøy og nyheter uavhengig av disse induseringene.

Vårt fokus er på kjøretøy som tilbyr den beste drivstofføkonomien i sin klasse, noe som fører til at vi vektlegger elbiler, plug-in hybrider, hybrider og dieseler. Vi har også de effektive gassdrevne kjøretøyene som er blant de beste mpg-kjøretøyene i sin klasse. I tillegg har vi som mål å tilby anmeldelser og nyheter om avansert teknologi og markedet for alternativt drivstoff. Vi tar gjerne imot tilbakemeldinger fra kjøretøyeiere og er dedikert til å tilby et forum for alternative synspunkter. Gi oss beskjed om dine synspunkter på [email protected]



Se Kilden