
Den Vietnam-baserte elbilprodusenten VinFast viste frem mer enn bare elektriske SUV-er og crossovers på CES 2023. Den elektriske bilprodusenten overrasket oss med fire nye elsykkelkonsepter utstilt.
Selskapet har allerede et ganske eklektisk tilbud av elbiler som spenner over elbiler, elektriske scootere, elektriske busser og rene energiløsninger.
Men de elektriske hjelpesyklene representerer en ny retning for VinFast.
Alle fire syklene ble oppført som “konsepter”, og det er ingen ord om hvorvidt de faktisk kommer til produksjon.
Men siden VinFast allerede produserer sittende elektriske scootere, ville det ikke vært så langt å se selskapet falle ned en vektklasse eller to og produsere elektriske sykler.
De fire modellene, sett nedenfor på bilder tatt av Elektreks Scooter Doll, representerer et bredt spekter av e-sykkelstiler for ulike kjørescenarier.

To av syklene har mellomdrevsmotorer og to har navmotorer, men hver av dem er unikt tilpasset for en annen kjørestil.
Den skoggrønne modellen er en pendlersykkel i hybridstil med en sentralt plassert mellomdrevsmotor, en stiv gaffel, en forovertrukket geometri og det som ser ut til å være rammeintegrert LED-belysning.
Ved siden av den sitter en blå elektrisk terrengsykkel som bruker en lignende stilramme utstyrt med en kortreist fjærgaffel. Sykkelen er ikke fullt så robust som de fleste hardtail eMTB-er vi har sett, understreket av rammens ganske små setestagsrør. Men med tanke på at dette er konsept-e-sykler, kan den rammen sikkert endre seg når den når produksjonen.
Selskapet viste også frem en elektrisk minisykkel med baknavmotor som ser ut til å fremkalle noen seriøse SUPER73-vibber. Sykkelen bruker en åpen moped-lignende ramme med en stubbe benk som dekker et underhengt batteri. Et par 20-tommers knotete fettdekk og en dobbel krone-fjærgaffel ser ut til å antyde at sykkelen kan ha scrambler-aktige ambisjoner for både på og terrengkjøring.
Til slutt viste VinFast også frem en sammenleggbar e-sykkel med smale dekk med motor med baknav. Den lille e-sykkelen ser ut til å oppfylle en rolle som pendler. Slike e-sykler har vist seg å være populære for pendlere som trenger å bære e-sykkelen til en buss eller t-bane og for sjåfører som liker å ha en liten sammenleggbar e-sykkel i bagasjerommet på bilen for å utvide rekkevidden inn i en by.

VinFasts elsykkelkonsepter ser ut til å utfylle selskapets produktlinje foran en mulig børsnotering. Flyttingen fremhever også en økende trend vi har sett i bilindustrien med bilprodusenter som samarbeider eller innoverer seg mot mikromobilitetskjøretøyer som e-sykler og scootere som bærer bilprodusentens merke.
Mange slike bilprodusenter har enten hvitmerket eller på annen måte slått seg sammen med e-sykkelprodusenter for å produsere en tohjuling som bærer selskapets navn. Det var slik Polestar endte opp med sin egen sykkel, og andre som Hummer og Jeep dro lignende trekk for å lage en merkevaremodell for e-sykkel. Ducati og BMW brukte også en lignende strategi på veien til e-sykler og e-scootere.
Andre selskaper har faktisk utviklet sine egne tohjulinger i hus fra grunnen av. Harley-Davidson brukte som kjent mange år på å designe sine populære elsykler som til slutt ble spunnet ut som det uavhengige e-sykkelselskapet Serial 1. GM utviklet en spesialdesignet elsykkel med et mye hyllet design, selv om den møtte en utidig død i de tidlige dagene av COVID-19-pandemien. Porsche har også en rekke interessante e-sykler, det samme har Peugeot.
Nå ser det ut til at VinFast kan bli med i den andre gruppen hvis den til slutt bringer disse e-sykkelkonseptene ut i livet.
FTC: Vi bruker inntektstjenende auto affiliate-lenker. Mer.