Volkswagen Groups hete nye børsnotering ser at salget faller i 3. kvartal

Oct 15, 2022 | Elbil og elbil ladere


Volkswagen Group kunngjorde salgsresultater for tredje kvartal, men deres nylige IPO Porsche-merke så en dramatisk nedgang i salget i løpet av kvartalet.

Volkswagen Group publiserte salgsresultater for 3. kvartal; samlet sett har de gode nyheter for investorer. Entry-level merker som Volkswagen, SEAT og SKODA så alle salgsvekst i Q3 YOY, som vises i den samlede Volkswagen-konsernets voksende YOY. Det er imidlertid en blandet bagasje for Volkswagen Groups luksustilbud; Audi økte salget mens Porsche så et dramatisk salgfall.

Prosentvis var SEAT Volkswagen Groups raskest voksende merke, og økte salget med 247,9 % på årsbasis, etterfulgt av Volkswagen-personbiler som vokste med 21,7 % på årsbasis, og til slutt SKODA, som hadde en konservativ vekst på 1,7 % på årsbasis.

Volkswagens elektriske tilbud var noen av de sterkeste ytelsene, og solgte 366 400 siden januar. En vekst på om lag 25 % sammenlignet med samme periode i fjor. Kina var den største salgssuksessen for elbiler, og representerte nesten halvparten av alt salg av elbiler, totalt 112 700 enheter.

Det er en mindre lykkelig historie for Volkswagen Groups luksustilbud og kommersielle sektor. Audi mottok sine tidligere salgstap og økte salget med 34,8 %, men Volkswagens nå børsnoterte Porsche-merke fikk en salgskontrakt på 29,7 %. Porsches høyere prislapp kan påvirke dette, men Audi leder nå Porsche med flere EV-tilbud til kunder over hele verden.

Salg av nyttekjøretøy forteller en lignende historie. Volkswagen nyttekjøretøy hadde en nedgang på 45,4 % på årsbasis, men dette tapet ble motvirket av vekst i MAN, Scania og Navistar-salget som vokste med 137 %. Mens elektriske kjøretøy er langt mindre utbredt i det kommersielle området for tiden, har Volkswagen falt bak merker som Volvo Trucks, Nikola Motors, Mercedes og Ford når det gjelder å tilby elbiler til selv mellomstore og små bedrifter.

Å se på markedsspesifikke tall forteller også en spennende historie. Som forventet var europeisk etterspørsel langt lavere enn andre regioner, og økte bare salget med 1,6 %. De mest omfattende vekstområdene var imidlertid i Kina, USA og «resten av verden». I Kina økte Volkswagen salget med 70,8 % på årsbasis, i USA med 35,8 % og i «resten av verden» med 87 %.

Akkurat som mange andre europeiske bilprodusenter, står Volkswagen nå overfor nye utfordringer når det gjelder energipriser, energisikkerhet og forsyningsmangel. Hovedsakelig påvirket av den nåværende russiske invasjonen, er bilgruppens fremtid sannsynligvis nærmere knyttet til den europeiske økonomien.

Hva synes du om artikkelen? Har du kommentarer, spørsmål eller bekymringer? Send meg en e-post på [email protected]. Du kan også nå meg på Twitter @WilliamWritin. Har du nyhetstips, send oss ​​en e-post på [email protected]slarati.com!

Volkswagen Groups hete nye børsnotering ser at salget faller i 3. kvartal










Se Kilden

139 euro inkludert i kupongen

139 euro inkludert i kupongen

Kjøp en Egret X high-end e-scooter og få en kabellås av høy kvalitet verdt 139 euro (!) GRATISEn ny vil gjelde fra 1. april 2023 Egret-kupongsom vi ikke ønsker å holde tilbake fra deg:Med Egret X-kupongkoden LÅST du kan når du kjøper en Egret X E-scootere av...