Få elbil-lader montert hjemme hos deg i Stavanger og omegn

Når du vil lade en elbil hjemme hos deg så vær klar over at du kan ikke bare putte en elbil-lader i en hvilken som helst kontakt i huset. Som regel er ikke ledningenesolide nok for en maks belastning over tid.

I minstefall trenger du en dedikert kontakt av typen “industrikontakt” som tåler kontinuerlig belastning som er høy.

Aller helst monterer du en billader på veggen permanent.

Vi kan hjelpe deg med begge deler.

installer billader hjemme

Hvordan lade en elbil hjemme

For å lade en elbil hjemme bør du ha et hjemmeladepunkt installert der du parkerer elbilen. I Norge er det mest vanlig med en Type2 kontakt, og en fast montert billader som henger på veggen er på en stolpe.

Denne skal monteres med sikring og jordfeilbryter i henhold til forskriften.

  • Sjåfører velger vanligvis et dedikert hjemmeladepunkt fordi det er raskere og har innebygde sikkerhetsfunksjoner.
  • En hjemmelader er en kompakt værbestandig enhet som monteres på veggen med en tilkoblet ladekabel eller en stikkontakt for å koble til en bærbar ladekabel.
  • Dedikerte elbilladere for hjemmet ditt er installert av kvalifiserte spesialistinstallatører.

Tips: En elbil har enten en type 1- eller en type 2-kontakt, og du må velge en hjemmelader som er kompatibel med den. For å gjøre det enkelt sørger vi automatisk for at du får riktig ladepunkt for kjøretøyet ditt når du bestiller.

Kostnad for å installere en dedikert hjemmelader

Et fullt installert hjemmeladepunkt koster fra ca 8000,- og oppover. Prisen påvirkes av type lader, type tilførsel, eksisterende sikring og jordfeilbryter med mer. Normal pris er ca 12-15000,- Kontakt oss for tilbud til din adresse og bil.

  • Når laderen er installert betaler du kun for strømmen du bruker til å lade.
  • Noen ladere for elbiler kan settes opp til å lade når strømmen er rimeligst.

 

Hvor raskt kan du lade en elbil hjemme

Ladehastighet for elbiler måles i kilowatt (kW), og batteriet til elbilen måles i kW per time (kWt eller kWh).

Hjemmeladepunkter lader bilen din med ca 3,6 kW eller 7 kW vanligvis. Noen ganger 11 kW.Det betyr at en Renault Zoe med ca 40 kWh batteri som har ca 40% kapasitet igjen på “tanken”, vil trenge 24 kWh lading. 24 kWh : 3,6 kW = ca 7 timer. Med 7 kW så halverer man ca den tiden.

Maksimal ladehastighet kan være begrenset av kjøretøyets innebygde lader. Hvis bilen din tillater opptil 3,6 kW ladehastighet, vil bruk av en 7 kW lader ikke skade bilen.

 

Tips: Gamle hus har ofte et strømnett som begrenser effekten til ca 7 kW, mens hus i 400V områder kan lade med ca 11 kW.

 

Slik får du installert et ladepunkt for elbil hjemme

Ladepunkter for elbiler må være profesjonelt installert. Vi vil inkludere installasjonskostnad i prisen på enheten.

  • Installasjonsprosessen involverer veggmontering av ladepunktet på en yttervegg eller garasje, eller på en stolpe. Dette må være i nærheten av der du parkerer.
  • En installasjon bør ta rundt tre timer å fullføre, avhengig av de individuelle kravene til driveren og kompleksiteten til installasjonen.
  • Installasjoner kan bestilles direkte online, over telefon eller gjennom epost.
  • Ta kontakt for gratis råd og tips, samt få viet hva som er dine alternativer.

Tips: Det er alltid lurt å være hjemme under installasjonen. Vi vil installere et ladepunkt på det mest praktiske og ryddige stedet for deg, men også demonstrere hvordan du lader bilen din og svare på spørsmål du har.

 

Hvor ofte bør du lade en elbil hjemme

Du kan lade elbilen din hjemme så ofte du trenger. Det kan behandles på samme måte som å lade en mobiltelefon, fullade over natten og etterfylle på dagen om nødvendig.

Selv om det ikke er nødvendig for de fleste å lade hver dag, kobler mange sjåfører til hver gang de forlater bilen av vane, noe som gir dem maksimal fleksibilitet hvis de måtte foreta en uventet reise.

  • Lading om natten er oftest billigst.
  • Lading over natten sikrer også at bilens batteri er fullt hver morgen for dagen som kommer. Du trenger ikke å koble fra når batteriet er fullt, ladingen stopper automatisk med en dedikert hjemmelader.

Tips: De fleste biler lar deg sette en toppladegrense. Følg alltid produsentens råd om hvor “full” du skal lade bilen. Noen vil anbefale å sette en grense på 90 % lading for å la batteristyringssystemet rotere ladingen av cellene jevnt.

Optimalisering av lading hjemme

Ettersom flere lader elbilene sine hjemme, er smarthusladere en måte å takle nye energirelaterte utfordringer som vil oppstå for sjåfører og nettverk.

Billigere energi

Mens en elbilsjåfør totalt sett sparer penger ved å drive bilen med elektrisitet i stedet for fossilt brensel, vil energiregningen hjemme fortsatt være større enn den var før. Den gode nyheten er, i motsetning til fossilt brensel, er det mange ting som kan gjøres for å forstå og redusere strømkostnadene for å få ytterligere besparelser.

Ved å justere ladeplanen til å finne sted til bestemte tider, er det mulig å dra nytte av brukstidspriser som har spesifikke perioder da strømmen er billigere. Det er mulig å planlegge når bilen din lader enten via de fleste elbiler/tilknyttede apper, eller via en smarthusladers app.

Mange smarthusladere overvåker energiforbruket i hjemmet og elbiler, slik at du kan få en klar forståelse av kostnaden per kWh, noe som lar deg bestemme hvor mye du bruker og bytte til billigere tariffer.

 

Håndtere belastningen på hjemmets energiforsyning

Lading av en elbil hjemme gir ekstra belastning på strømforsyningen din. Avhengig av maksimal ladehastighet for ladepunktet og kjøretøyet, kan denne lasten skade hovedsikringen.

For å unngå å overbelaste hovedsikringen din, balanserer noen smarthusladere automatisk strømmen som trekkes av ladepunktet med resten av hjemmet ditt, og sikrer at det aldri fører til at den totale etterspørselen din overskrider maks tilgjengelig forsyning.

Det er mange som bruker denne funksjonen for å ta hensyn til nettselskapenes nye strømsatser, og for eksempel holde huset under 5 kWh grensen, eller 10 kWh grensen, slik at de kan redusere nettleien.

En annen fordel med denne funksjonen er muligheten til å ha mer enn ett ladepunkt installert slik at du kan lade biler samtidig uten å måtte bytte mellom dem manuelt.