2022 Toyota Prius leder med mpg-tallene

Nov 23, 2022 | Elbil og elbil ladere


Hybridbillandskapet endrer seg raskt. Prius-serien fikk en Prius AWD-e firehjulsdrevet versjon og en mye bedre Prius Prime plug-in hybrid i sin nåværende og utgående versjon, men den er fortsatt en redusert familie, med Prius C og Prius V lange borte.

Videre er direkte flyeffektivitetsrivaler som Chevy Volt og Honda Clarity støv i vinden. Til og med Hyundai Ioniq som så ut som Prius’ verste mareritt ved ankomst kjempet kampen sin og gikk allerede videre, og ga plass til et ferskt Ioniq EV-undermerke.

I mellomtiden er hybrider i ferd med å bli den foretrukne måten å få et bensinkjøretøy på – den som får best kjørelengde og lavest eierkostnader og ofte den som også kjører best.

Uten å vite nøyaktig hvor Prius var på vei – og like foran neste generasjons 2023 Toyota Prius-debut – planla jeg en tid med den utgående Prius forrige måned. Min 2022 Toyota Prius Nightshade startet på $29.445, med noen mørklagte hjul som skjerpet utseendet, og kom med en bunnlinjepris på bare $31.056.

2022 Toyota Prius Nightshade

2022 Toyota Prius Nightshade

Det er allerede en flott klistremerkepris for nøysomme typer. Og med å holde øye med dens største ressurs, dens bensinkjøring, hadde jeg som mål å forstå hvor dette effektivitetsikonet står i dag.

Besøker en mester for bensinkjøring på nytt

Først hadde jeg som mål å kjøre Prius som jeg ville gjort en pendlerbil. Det betyr nesten 100 miles med blandede pendlerforhold i normal modus, alt fra forstadsstopp-og-kjør til enkelte bakveier, samt 30 miles med raskere motorveikjøring, opptil 75 mph eller så – til og med inkludert raske turer i strømmodus. Prius rapporterte et gjennomsnitt på 55 mpg.

Jeg byttet deretter til Eco-modus, men kjørte klimakontrollen som normalt og tok Prius på min 53-mile tur-retur-rute – en som inkluderer 700 fot høydeendring og en nesten lik blanding av motorveier under 65 mph, forstadsboulevarder , og semi-landlige bakveier med bølgende bakker. Jeg har tatt en rekke hybrider på denne sløyfen, og denne gangen så jeg det høyeste tallet jeg noen gang hadde sett på den: mer enn 65 mpg, ifølge triptelleren – med utetemperaturer fortsatt på 60- og lave 70-tallet.

2022 Toyota Prius Nightshade

2022 Toyota Prius Nightshade

Til slutt, mens jeg holdt det i Eco, dekket jeg to forskjellige turer som tok meg over Portland metroområde, med hensikt å holde meg til overflategater og vekk fra hurtiggående motorveier. Over disse 69 milene var jeg i gjennomsnitt 61 mpg.

Å kjøre Prius i Eco overdriver ikke lenger gummibåndfølelsen til hybridsystemet; det er nå en modus som de fleste sjåfører vil klare seg med i trafikken, og den myker først og fremst gasspedalen.

2022 Toyota Prius Nightshade

2022 Toyota Prius Nightshade

Styrker
Denne generasjonen av Prius føles moden, raffinert og til og med litt sporty, på en måte som tidligere Prius-generasjoner ikke har gjort. Kjørekvaliteten er utmerket. Styringen er lett og presis, og bilen føles kvikk i kurver med moderat hastighet og stabil på 75+ mph som er typisk for noen amerikanske motorveicruise. Takket være det som må være noe flott aerodynamisk arbeid, ser ikke kjørelengden ut til å ta et skritt så snart du passerer 65 eller 70 mph, som det gjør i mange andre hybrider. Lasteallsidigheten er også utmerket, med det flate lastegulvet som ikke gir noen hint om emballasjeutfordringer.

2022 Toyota Prius Nightshade

2022 Toyota Prius Nightshade

2022 Toyota Prius Nightshade

2022 Toyota Prius Nightshade

2022 Toyota Prius Nightshade

2022 Toyota Prius Nightshade

Svakheter
Mine få grep involverte hvordan bilen oppfører seg under 20 mph – litt uventet, med tanke på at jeg tenker på Prius som en bybil. På svingete veier sentrerer ikke styringen godt eller gir deg beskjed om hvor den er, så å slappe av rattet er mer et eventyr enn i de fleste kjøretøy. Det er ikke mye dreiemoment utenfor linjen eller ut av svinger med lavere hastighet. Power-modus forbedret den mageløse følelsen ut av svinger, men det hjalp ikke 121-hk Prius å ta av raskere fra et stopp. Også kupeen er veldig buldrende, og mens bakseteplassen er OK én gang inn, gjør dørkuttet det vanskelig for høyere gutter som meg å komme inn – eller å montere et barnesete, som jeg testet.

2022 Toyota Prius Nightshade

2022 Toyota Prius Nightshade

2022 Toyota Prius Nightshade

2022 Toyota Prius Nightshade

2022 Toyota Prius Nightshade

2022 Toyota Prius Nightshade

Forvirring
Den nåværende Prius-stylingen skilte seg ut som særegen da den først rullet inn for modellåret 2016, og den nåværende modusen for autodesign får det ikke til å virke mindre. Ja, formen er på en eller annen måte både aerodynamisk effektiv og karakterfull, men med sine jagerflyhalefinner, sterkt krøllede flanker og skarpt uttrykksfulle nese, er det ikke et subtilt uttrykk – eller en pen bil med de fleste raske grep.

2022 Toyota Prius Nightshade

2022 Toyota Prius Nightshade

GCR takeaway
Mange kan være litt skuffet over at 2023 Prius nettopp avslørt ikke går lenger i å vise Toyotas teknologiske dyktighet, eller at den rett og slett ikke blir helt elektrisk. Selv om det er for tidlig å analysere det her ute, fungerte vår tid med en veldig god, men også tydelig mangelfull utgående modell som en påminnelse om at Toyota har fortsatt å gå videre med ikke-plug-in Prius – på en måte budsjettutfordrede leilighetsbeboere vil definitivt sette pris på.

Prisen er riktig, og kjørelengden er forbløffende god. Men når det gjelder å sette en mal for fremtiden til bilen? Den sendte fakkelen videre.



Se Kilden

139 euro inkludert i kupongen

139 euro inkludert i kupongen

Kjøp en Egret X high-end e-scooter og få en kabellås av høy kvalitet verdt 139 euro (!) GRATISEn ny vil gjelde fra 1. april 2023 Egret-kupongsom vi ikke ønsker å holde tilbake fra deg:Med Egret X-kupongkoden LÅST du kan når du kjøper en Egret X E-scootere av...