2023 Audi Q8 E-Tron sikter mot 300 miles, får raskere lading

Nov 9, 2022 | Elbil og elbil ladere


Audi avslørte tirsdag en omfattende oppfriskning for sin store E-Tron elektriske SUV, med et fornyet press mot bedre rekkevidde og effektivitet.

Den får også navneendring: E-Tron og E-Tron Sportback vil fra 2023 hete Q8 E-Tron og Q8 E-Tron Sportback.

Omdøpingsstrategien er en del av det Audi kaller en ny bedriftsidentitet, fokusert på høy kvalitet og moderne design – og en bevegelse av eksklusivitet og eksklusivitet for denne modellen, ettersom den mindre, rimeligere Q4 E-Tron SUV og Sportback stiller opp til den. .

Den mer formelle SUV-karosseriet og Sportback, med sin noe avsmalnende, coupé-lignende taklinje, overføres begge til Q8 E-Tron-serien. Forfrisket trim, farger og materialer, samt et utvidet sett med tekniske funksjoner, bør alle gå langt for å hevde den mer eksklusive posisjonen.

2023 Audi Q8 E-Tron Sportback

2023 Audi Q8 E-Tron Sportback

Bortsett fra kosmetikk, sikter Audi mye høyere for rekkevidde denne gangen: “rundt 300” miles, sa den, og la merke til hvor viktig det er å ha “et rekkeviddenummer som starter med en tre” i henhold til amerikanske EPA-standarder.

Mer rekkevidde, raskere lading

“Langt unna var det største ønsket fra våre Audi E-Tron-kunder ganske enkelt mer rekkevidde og effektivitet,” Carter Balkcom, en produktmarkedsføringsekspert for E-Tron, i en bakgrunnsøkt som skisserte noe av det grunnleggende for Q8, med henvisning til oppfølginger som merket gjorde med tidlige E-Tron SUV-kjøpere.

Q8s forgjenger, den utgående E-Tron-familien, inkluderer et 71-kwh-batteri og et 95-kwh-batteri. Med oppdateringen vil Q8 E-tron, globalt, tilby 95-kWh og 114-kwh batteripakker, med 114-kwh-pakken den eneste størrelsen som tilbys for Nord-Amerika. Selv om faktiske EPA-tall ennå ikke kommer, sier Audi at det vil tillate en rekkevidde på opptil 600 km etter WLTP-standarder.

2023 Audi Q8 E-Tron

2023 Audi Q8 E-Tron

Til tross for den større batteripakkens energikapasitet, er den også satt opp for å lade raskere. Audi økte ladekurven der folk mest sannsynlig legger merke til det. Q8 E-Trons ladetopp er økt fra 150 kw (offisielt, selv om vi observerte 155 kw flere ganger) til 170 kw, midt i batteriets ladetilstand. Audi sier at dette sikret en lading på 10 % til 80 % på så lite som 31 minutter – enda mer meningsfylt gitt ekstra batteri og rekkevidde.

Den bruker nøyaktig samme batteriboks og plassering som før, i tillegg til celler i samme størrelse, men for å få plass til mer energi bruker selskapet en ny stablingsteknologi for de prismatiske cellene – celler i samme størrelse som i gjeldende pakke.

2023 Audi Q8 E-Tron

2023 Audi Q8 E-Tron

Cellene var nikkel mangan kobolt (NMC) i den utgående modellen, mens cellene i den nye går over til en nikkel kobolt aluminium (NCA) kjemi.

Ingen vektøkning (vel, nesten)

Selv med tanke på den ekstra energien, har Audi holdt vektøkningen på et minimum. 114-kwh-pakken, på 1602 pounds, er bare omtrent 44 pounds tyngre enn den forrige 95-kwh-pakken. Det oppveier det meste av vektøkningen i andre deler av bilen, som en ny lettvekts konfigurasjon for undervognsskjerming som sparer rundt 15 pund.

Den større batteripakken gir 20 % mer energi, men Audi ser en rekkeviddeøkning på 30 % eller mer. Det er fordi det har plukket opp effektiviteten på en rekke andre måter, noen mer granulære enn du kanskje forventer for en midtsyklus-oppdatering.

2023 Audi Q8 E-Tron

2023 Audi Q8 E-Tron

For eksempel er antallet viklinger for E-Trons bakre induksjonsmotorenhet økt fra 12 til 14, noe som gjør at motoren kan produsere dreiemoment med mindre strøm enn før, noe som bidrar til effektiviteten. På samme måte er det noen “nye triks,” sier selskapet, som lar motorene spinne mer fritt når det ikke er last. Og det har endret måten E-Tron bruker motoren foran og bak.

Audi gir nytt navn til den tremotorede E-Tron S til SQ8 E-Tron, selv om ytelsestallene fortsetter – en 0-60 mph dash på 4,5 sekunder for SQ8, mens 55-varianten som forventes for USA vil klare det på 5,6 sekunder .

Innstilt for å være mer sporty

Det har jobbet for å forbedre Q8 E-Trons dynamikk også. Et raskere styreforhold og ny styrekalibrering, pluss nye fjæringsarmer sammen tar sikte på en sportigere følelse på veien – og luftfjæringen er justert for å støtte det. Videre vil nå 100 % av alle Q8 E-Trons over hele verden ha luftfjæringsoppsettet.

Digital matrix frontlysteknologi overføres til Q8 E-Tron, med ny funksjonalitet for blinklys og kjørefeltlys, inkludert spesifikke svarte piler for motorveibruk. Lampene hjelper nå med å informere og reagere på kommende ulykker eller havarier.

Audi understreket at de fortsatt prøver å få noen av disse avanserte funksjonene godkjent for USA – inkludert virtuelle sidespeil – så ikke forvent dem ved lansering.

2023 Audi Q8 E-Tron

2023 Audi Q8 E-Tron

2023 Audi Q8 E-Tron

2023 Audi Q8 E-Tron

2023 Audi Q8 E-Tron

2023 Audi Q8 E-Tron

Interiøret i Q8 E-Tron er kanskje det som bærer over mest, selv om Audi bemerker at det har flyttet vekten på farge og trim, med en ny type valnøtttre for innlegg, samt et plaststoff laget av PET-flasker og en ny rød sømpakke. Alle setene har nå kontrastsømmer, og det er også en semsket erstatning laget av resirkulerte materialer.

Posisjonert som mer et flaggskip

Audi har ennå ikke detaljert E-Tron-serien for USA, eller indikert hvordan prisene kan endre seg. Men det er rimelig å anta at de vil øke betydelig. Serien starter nå med den avanserte linjen på middels nivå nå, sa Audi, uten flere E-Tron-modeller i Q8-oversettelsen.

2023 Audi SQ8 E-Tron

2023 Audi SQ8 E-Tron

Den nye Q8 E-Tron-serien vil settes i produksjon for Europa i midten av november, med første leveranser i slutten av februar der og amerikanske leveranser som kommer bare to måneder senere.



Se Kilden

139 euro inkludert i kupongen

139 euro inkludert i kupongen

Kjøp en Egret X high-end e-scooter og få en kabellås av høy kvalitet verdt 139 euro (!) GRATISEn ny vil gjelde fra 1. april 2023 Egret-kupongsom vi ikke ønsker å holde tilbake fra deg:Med Egret X-kupongkoden LÅST du kan når du kjøper en Egret X E-scootere av...